וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איראן בנתה מתקן גרעין חשאי ליד איספהן"

18.11.2013 / 17:43

קבוצה של גולים איראנים טוענת כי המתקן החדש נבנה במערכת תעלות בעומק 600 מטרים תחת ההרים במרכז המדינה. עם זאת, לא ברור למה משמש המתקן ואמינות הקבוצה שנויה במחלוקת

צלם: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק

איראן מסתירה מתקן גרעיני תת-קרקעי חדש בקרבת העיר איספהן - כך טוענת היום (שני) קבוצה של גולים איראנים ברקע השיחות בין טהראן למעצמות המערב. קבוצת האופוזיציה שיושבת בפריז המכונה "מועצת ההתנגדות הלאומית של איראן" חשפה בשנת 2002 הן את מתקן העשרת האורניום בנתנז והן את כור המים הכבדים באראק - שנמצא בלב הדיונים המתקיימים בז'נבה. עם זאת, המועצה לא הציגה הוכחות חותכות לקיומו של המתקן הסודי אותו לכאורה חשפו ומומחים טוענים כי לקבוצה מהימנות שנויה במחלוקת ואג'נדה ברורה להפיל את משטר האייתולות.

מיקום האתר החדש

לדברי המועצה, המתקן הסודי נבנה בסמוך לכביש איספהן-שיראז שבמרכז המדינה בין השנים 2005 ל-2009 וקיומו הוסתר מפקחי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית שביקרו מספר פעמים רב במדינה במטרה לעקוב אחר פעילות גרעינית אסורה שתעיד את פיתוח נשק אטומי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

עוד נטען כי המתקן החשאי הוקם במבנה מורכב של מנהרות באורך 600 מטרים מתחת להרים, כעשרה קילומטרים מהעיירה מוברקה. הם הוסיפו כי המתקן נחפר בסמוך למתקן התעשייה הצבאית אפת א-טיר. עוד טוענת הקבוצה כי העבודות במתקן, שחלו בעיקר בשנים 2005-2009 הושלמו לאחרונה. מהדי אבריחמטצ'י, אחד מחברי המועצה, ציין עוד כי מי שאמון על הפרויקט הוא ארגון מחקר והפיתוח במשרד ההגנה האיראני והוסיף כי סביב המתקן אבטחה כבדה בהרבה ביחס למתקנים צבאיים אחרים - מה שמעיד לכאורה על חשיבותו.

בחודשים יולי ואוקטובר השנה יצאו דיווחים דומים מקבוצת האופוזיציה שהגבירו את החשש במערב מפיתוח חשאי של מתקני גרעין איראניים, אם כי במקרה דומה בשנת 2010 התייחסה ארצות הברית לדיווח בסקפטיות. "בהתבסס על מידע מדויק שנאסף על ידי ההתנגדות האיראנית, משטר האייתולות בנה שורה של מתקנים סודיים במסגרת תכנית הגרעין - במקביל לאלו הידועים", אמר אבריחמטצ'י. עוד ציין אבריחמטצ'י כי המידע הועבר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, שעד כה לא התייחסה לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully