וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה: שכר חיילי החובה - דמי כיס, לא דמי קיום

גלעד גרוסמן

18.11.2013 / 12:32

בתגובה לעתירה הדורשת להעלות את שכר חיילי החובה, טענו נציגי המדינה שצה"ל מספק לחייליו שירותים בסיסיים הנדרשים למחיה. שכר חיילי החובה לא עודכן ב-11 השנים האחרונות

דמי הקיום שמספק הצבא לחיילים בסדיר הינם סבירים, ובכל מקרה, מטרתם אינה לקיים את החייל והם מעולם לא היו בסכומים המאפשרים קיום של חייל. כך נכתב בתגובת המדינה לעתירה שהוגשה לבג"ץ בדרישה להעלות את שכרם של חיילי החובה.

בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אמנון לורך, ענר חפץ ורוני בקמן ממשרד יגאל ארנון ושות', נטען כי יש צורך בעדכון דמי הקיום שניתנים לחיילים, אשר ינועו החל מתחילת השנה הבאה בין 426 שקלים לחיילים שאינם לוחמים, לכ-850 שקלים ללוחמים. לטענת העותרים, צה"ל נמנע מלעדכן את שכר חיילי החובה ב-11 השנים האחרונות, בזמן ששכר הרמטכ"ל עלה בכ-40%, שכר חיילי הקבע עלה ב-23% וחלה גם עלייה בשכר המינימום ובשכר הממוצע במשק.

חיילים בבסיס, דצמבר 2011. דרור עינב
"הביטוח הלאומי לוקח בחשבון שיש להורים ילדים בגיל צבא". חיילים ליד בסיס הקריה בתל אביב/דרור עינב

בתגובת המדינה, שהוגשה לקראת דיון בעתירה שייערך ביום רביעי, נכתב כי על פי פקודת צה"ל, השכר שמשולם לחיילים מהווה למעשה דמי כיס, והוא ניתן בנוסף לשירותים שניתנים לחיילים על ידי הצבא, בהם לינה, אוכל, טיפול רפואי, נסיעות וביגוד. כמו כן, ניתן מענה כלכלי נוסף לחיילים שזקוקים לסיוע כספי. במערכת הביטחון מבהירים כי למרות שמם, דמי הקיום לא נועדו לספק את הסכום הנדרש לקיום יומיומי של חייל. עוד נטען כי האגודה למען החייל מסייעת לחיילים במהלך שירותם, והם גם זוכים להטבות לאחר שחרורם.

עוד נכתב בתגובה, שהוגשה באמצעות עורכת הדין דנה בירקסמן מפרקליטות המדינה, כי המחוקק לקח בחשבון את העובדה שחיילים נזקקים לעזרת הוריהם, ולכן הביטוח הלאומי לוקח בחשבון שיש להורים ילדים בגיל צבא בעת קביעת גובה הגמלה למי שזכאי להבטחת הכנסה. במערכת הביטחון מבהירים כי בסופו של יום, מדובר בהחלטה תקציבית. "לנוכח העלויות התקציביות הניכרות וסדרי העדיפויות בתקציב המדינה הוחלט בשלב זה לא לקדם את הנושא", נכתב בתגובה.

אילוסטרציה. דרור עינב
"צה"ל נמנע מלעדכן את שכר חיילי החובה ב-11 השנים האחרונות"/דרור עינב

בתחילת החודש חשפו עורכי הדין את "סל המצרכים" שעל בסיסו חושבו במקור דמי הקיום לחיילי צה"ל ב-1986. הסל כולל, בין השאר, סבון תמרוקים (לימור); רבע סבון כביסה (סינטבון); דאודורנט (ויטמול) ומשחת שיניים (סולידוכס), עשר מעטפות, בלוק כתיבה ועט, סיגריות (טיים), חמש קופסאות גפרורים, ארבע הצגות קולנוע (שתיים ביחידה ושתיים מחוצה לה) וכלכלת שבת (בשווי 2.8 שקלים). לטענת עורכי הדין, שווי הסל כיום הוא לא פחות מ-1,241 שקל, פי 3.5 ממחיר הסל בשנת 2002 שבה עודכן שכר החיילים לאחרונה. אולם, סל זה אינו מהווה יותר את הנוסחה לחישוב דמי הקיום הניתנים לחיילים.

לקריאה נוספת:
מחדל: האם צה"ל חושף חיילים ביודעין לחומר מסרטן?
גנץ יגיד לממשלה: 4.5 מיליארד לצה"ל - או שנבטל אימונים
"בשל תנאי שירות": חייל איים להצית עצמו בקריה

לפניות לכתב: gilad_g@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully