וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג: ניסיון מוכח בתחום המדיני

יוסי ביילין

17.11.2013 / 8:28

ההתמודדות הקרובה במפלגת העבודה עשויה להוביל לשינוי מיידי במפה הפוליטית של ישראל, ולכן תוצאותיה חורגות מן העניין הפנימי שהן מעוררות. ניצחון של היו"ר שלי יחימוביץ' (שנראה, על פניו, צפוי יותר בשל שליטתה במנגנון) יותיר את המצב כמות שהוא: מפלגה שלא הצליחה לנצל את הסיכוי שנפתח עבורה בבחירות האחרונות לכנסת ונדחקה אחורה על ידי מפלגתו החלולה של יאיר לפיד. העבודה כיום היא מפלגה הנזהרת מעיסוק יתר בנושא המדיני מחשש לחוסר פופולריות, המתמקדת בנושאים כלכליים בלבד, ואינה יוצרת את הברית הטבעית עם השמאל הציוני, ומצד שני - אינה מוכנה להיכנס לקואליציה כתחליף לימין הקיצוני של בנט ואחיו.

יצחק (בוז'י) הרצוג מייצג, בעיניי, את ה"סוציאליזם הקונסטרוקטיבי" - הבנה כי חוסר השוויון החברתי הוא רעה חולה, ועשיית מאמץ לתקן את כשלי השוק תוך כדי בנייה וצמיחה. הוא מבין היטב את הקשר שבין כלכלת ישראל לבין פתרון הסכסוך עם שכנינו. הוא סיפור הצלחה של ממש בתחום הביצועי: בכל תפקידיו בממשלה, מאז כיהן כמזכיר הממשלה ב?1999, הוא הוכיח עצמו כמי שיודע לממש מדיניות - תכונה נדירה ביותר בקרב מקבלי ההחלטות.

יחימוביץ' היא בעלת כישרונות בלתי מבוטלים, עם אמביציה בשמיים ונוקשות ביחסים הבין?אישיים. קשה למצוא מי שתומכים בה בכל ליבם בסיעת העבודה, או כאלה הרואים שם עצמם כידידיה. למרות שהיא מנהיגה את המפלגה כבר תקופה לא מבוטלת, לא הצליחה יחימוביץ' להשתחרר מן ה"חד נס", שמשמעותו הדגשה חד?משמעית של נושאים (חשובים מאוד כשלעצמם) דוגמת רמת המחירים במשק, שכר הבכירים והרווחים הכלואים של החברות הגדולות. זו התנהגות פרלמנטרית המאפיינת חבר כנסת מן השורה ולא מנהיגת מפלגה חשובה.

יחימוביץ' לא מתבלטת כראשת אופוזיציה

כשהוקמה הממשלה הנוכחית, סברתי כי במצב הקואליציוני שנוצר יוכל להיות למפלגת העבודה מקום בה, בתנאי שיתקיים תהליך מדיני משמעותי, ושהימין הקיצוני לא ישתתף בה. כאשר ראיתי את סירובה המוחלט של יחימוביץ' להצטרף לממשלה (תוך כדי הצגת תנאים אשר היה ברור כי לא יתקבלו), הערכתי כי היא מתכוונת להיות ראשת אופוזיציה תקיפה מאוד, וכי היא מקווה להשמיע משם קול רם בכל הנושאים שעל סדר היום. אבל לא. יחימוביץ' כראש האופוזיציה אינה מתבלטת, אינה מציגה תפיסת עולם חלופית, אינה מציגה אלטרנטיבה מגובשת אלא עמדות מקריות, פה ושם.

מי שסירבה לעסוק בנושא המדיני לפני הבחירות ושילמה בכך במנדטים שאבדו למפלגתה, מי שסירבה להקים מערך עם מרצ ולהוות כוח פוליטי משמעותי הרבה יותר, מי שסירבה להצטרף לקואליציה וללחוץ מבפנים על מהלך מדיני, אינה ראויה לקבל את תמיכת מפלגתה. הרצוג, שהוכיח את יכולתו הפוליטית והמדינית בעבר, זוכה להערכה רבה בקרב חבריו למפלגה ועשוי להביא לשינוי פוליטי הכרחי, הוא פתח תקווה למפלגת העבודה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully