וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבקשה מהולנד - להמשיך להיות בצד המוסרי

בועז ביסמוט

17.11.2013 / 8:23

נשיא צרפת פרנסואה הולנד מגיע היום לביקור בעיתוי הטוב ביותר מבחינתו. לפני כשבוע מנעה צרפת בז'נבה חתימתו של "הסכם רע" (כדברי נתניהו) בין איראן למעצמות. ירושלים תפגין חום רב כלפי האורח, גם כדי להודות על אותו מהלך, אבל גם מתוך תקווה כי צרפת תמשיך באותו קו גם השבוע. תזכורת: ביום רביעי מתחדשות בשווייץ השיחות, ועל פי ההצהרות המגיעות מוושינגטון וממוסקבה, קיים סיכוי רב כי בסבב הקרוב ייחתם הסכם. אלא אם כן שפתו של מולייר שוב תהיה דומיננטית.

אנחנו עומדים בפני שבוע מכריע. לא פשוט למנוע עיסקה, כשהאמריקנים והרוסים להוטים להגיע למעמד של חתימה. גם בסוגיה הסורית נאלצה הקיץ צרפת להתקפל - אף שמטוסיה כבר חיממו מנועים - מול התכתיב האמריקני?רוסי, שהעדיף גם אז עיסקה על פני הפגנת שרירים מול משטרים אפלים. בסופו של דבר צפוי לנו עימות נוסף בין עקרונות לבין תועלת. נתניהו יבקש מהולנד להמשיך להיות בצד המוסרי של העקרונות. לצרפת יש אפילו זכויות יוצרים בכמה מהם (חירות, אחווה, שוויון). בז'נבה ישראל ומדינות המפרץ מצפות ל?FRATERNITE (אחווה) צרפתית.

הציפיות מצרפת אמנם גבוהות, אולם הן צריכות גם להיות ריאליסטיות ותואמות את רוח התקופה. רוסיה וסין, שותפות בכירות לשיחות ה?1+5 מול איראן, אף פעם לא התלהבו מהגברת הלחץ על האיראנים. הבעיה הגדולה היא שמאז תחילת השיחות לפני כעשור, השתנו בעיקר האמריקנים ומשכו עימם את האירופאים (להוציא את צרפת). צריך להבין כי וושינגטון חושבת על האינטרסים שלה (עיין ערך מאמרו של תומס פרידמן), שזה לא לגמרי לא לגיטימי, אלא שהבעיה היא רק שבמשך שנים נתבקשה ירושלים לסמוך על הדוד סם.

העיתון "ניו יורק טיימס", שהפך לשותף פעיל במאבק על ההסכם, הסביר אתמול מדוע "זה לא הזמן ללחוץ על איראן". שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב אמר בסוף השבוע כי כל שנותר כעת זה רק לנסח את ההבנות, דבר המרמז מדוע אנחנו קרובים להסכם.

נתניהו מנסה לצמצם נזקים

נתניהו פוגש השבוע את הולנד וקופץ לבקר את פוטין תוך כדי קיום קשר רצוף עם הבית הלבן. רה"מ מנסה לצמצם נזקים. ייתכן כי גם אם לא ימנעו הסכם, הרי העקשנות והנוקשות הצרפתית לפחות ימתנו את ההסכם הרע. במצב העניינים הנוכחי גם זה משהו.

אין ספק כי גם לעולם צרות משלו. מבחינת ישראל איראן היא הבעיה העיקרית (קיומית), אבל למנהיגי העולם יש גם דאגות משלהם. קחו, לדוגמה, את הנשיא אובאמה. רפורמת הבריאות היתה אמורה להיות גולת הכותרת של הממשל שלו. זה הופך לפיאסקו מביך. אפילו חברי קונגרס דמוקרטים תוקפים את הרפורמה ואחד מהם, מווסט וירג'יניה, העניק לה ציון נכשל מינוס (-F). אם מישהו היה יכול להתחייב בפני נתניהו כי פרויקט הגרעין האיראני יהיה מוצלח כרפורמת הבריאות של אובאמה, יכול מאוד להיות שהוא היה ישן טוב בלילה. אין ביטוח כזה.

גם פרנסואה הולנד זוכה לסקרים מאוד לא מחמיאים. סקר אחרון שנערך עבור המהדורה הצרפתית של "הפינגטון פוסט" מגלה כי הפופולריות של הנשיא צנחה בצרפת ל?15 אחוזים(!) ורק לשלושה אחוזים יש דעה מאוד חיובית עליו. חסר תקדים.

עם סקרים כאלה אולי כדאי להולנד להאריך את השהות שלו בישראל. כאן, אחרי ההתנהלות הצרפתית בלוב, במאלי, בסוריה ובעיקר בז'נבה, מובטחים לנשיא הצרפתי סקרים מאוד חיוביים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully