וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלך לעולמו יחיאל קדישאי, ראש לשכתו של מנחם בגין

17.11.2013 / 0:08

קדישאי, שמת אמש כתוצאה מדום לב בגיל 90, היה יד ימינו של ראש הממשלה לשעבר במשך שנים רבות. נתניהו ספד לו: "היה סמל לאהבת המולדת ולנכונות להקרבה עצמית למענה"

יחיאל קדישאי, בעבר מזכיר תנועת החירות בכנסת ומנהל לשכתו של ראש הממשלה לשעבר מנחם בגין, הלך אתמול (שבת) לעולמו בגיל 90, כתוצאה מדום לב. קדישאי נולד ב-1923 בפולין, ומשפחתו עלתה לישראל באותה שנה. בשנות צעירותו היה חניך תנועת בית"ר וחבר ארגון המחתרת האצ"ל. במהלך מלחמת העולם השנייה התנדב לבריגדה היהודית, שפעלה במסגרת הצבא הבריטי נגד הנאצים, ולאחר מכן עסק בהעלאת ניצולי שואה לישראל. באמצע שנות ה-60 שימש, כאמור מזכיר תנועת החירות, והחל משנת 1977 היה ראש לשכתו של ראש הממשלה בגין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין מילים להביע את התחושה הכואבת". קדישאי/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הלך היום לעולמו האדם האופטימי ביותר שהכרתי בחיי. גם במצבים קשים הוא ידע לראות את האור", אמר אמש שלמה נקדימון, מי ששימש יועץ התקשורת של בגין, ומשום כך בילה לא מעט שנים במחיצתו של קדישאי. "עבדנו בסמיכות חדרים כמה שנים, ובאנו במגע כמעט במשך 24 שעות ביממה. גם לאחר מכן המשכנו לקיים ידידות רבת שנים. אין לי מילים להביע את התחושה הכואבת".

נקדימון חשף טפח קטן מהאופן בו ניהל קדישאי את לשכת ראש הממשלה. "בניגוד לראשי לשכות אחרים שאנחנו מכירים לאורך ההיסטוריה, הוא לא ראה עצמו כעושה מדיניות, אלא כאדם שצריך לשמש את ראש הממשלה בכל נושא". כמו כן, הוסיף נקדימון, "הוא ניחן בזיכרון מדהים וכאשר בגין היה מבקש משהו יחיאל ידע תמיד לשלוף את הנייר והמסמך והדרישה המבוקשת".

מנחם בגין. לשכת העיתונות הממשלתית
"לא ראה את עצמו עושה מדיניות". בגין/לשכת העיתונות הממשלתית

גם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בן מפלגתו של קדישאי (מפלגת הליכוד נוצרה מתוך תנועת חירות - ע"נ), הביע אמש צער על מותו. "יחיאל היה צנוע, חכם, שנון ומסור כל כולו לארץ ישראל ולעם ישראל" אמר נתניהו. "הוא היה סמל לאהבת המולדת והנכונות להקרבה עצמית למענה. קדישאי, שהיה מזכיר סיעת חירות, וחבר של תנועת הליכוד היה נאמן לערכי הלאום, ונכון לכל משימה שהוטלה עליו. ליחיאל הייתה נשמה יהודית ולב חם. כולם אהבו אותו, ובצדק. רעייתי שרה ואני שולחים תנחומים מעומק ליבנו לרעייתו המסורה אסתר (במבי) ולכל בני משפחת קדישאי".

"מופת לשירות ציבורי וממלכתי"

איש ליכוד נוסף, חבר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין, ספד לקדישאי. "הלך מאיתנו אדם שהיה עבורנו זיכרון חי לז?בוטינסקי ולבגין. איש שיצק מים על ידיו של מנחם בגין ועמד לצידו בכל השעות הגורליות וההיסטוריות", אמר ריבלין. "קדישאי סימל את כל מה שאנחנו, כעם וכתנועה. אוהב העם, נאמן לדרך ונוח לסובבים אותו. גם בשנותיו האחרונות היה עירני וחד, דעתן בעל ביקורת וחוש הומור".

אולם, לא רק אנשי הליכוד הביעו אמש צער על מותו של קדישאי. גם יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', ספדה לו. "יחיאל קדישאי היה איש מסור וישר דרך שהיה מופת לשירות ציבורי וממלכתי", ספדה לו יחימוביץ'. "קדישאי ליווה את מנחם בגין המנוח בנאמנות אין קץ בשנותיו הארוכות בהנהגת האופוזיציה ואחר כך כששימש כראש הממשלה בצמתים היסטוריים מכריעים. הכרתי אותו אישית כעיתונאית ותמיד התפעלתי מתכונותיו הייחודיות. יהי זכרו ברוך".

(עדכון ראשון: 19:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully