וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רב ראשי אחד אינו הפתרון

יוסי ביילין

13.11.2013 / 10:14

המאמץ המשותף של שרת המשפטים ציפי לבני ושל שר הדתות נפתלי בנט לשנות את החוק ולהסתפק ברב ראשי אחד לישראל, היה יכול לעורר אהדה אולי במאה אחרת. ב?1920 יצרו מנהיגי היישוב הסדר זמני, שעל פיו החכם באשי, המנהיג הדתי של הקהילה היהודית בתקופה העות'מאנית, שהיה תמיד ספרדי, ימשיך בתפקידו גם בתקופה הבריטית, ואליו יצורף גם רב ראשי לאשכנזים. המטרה המוצהרת היתה שלאחר תקופת ביניים יהיה אפשר להסתפק ברב אחד למי שאוכלים קטניות בפסח ולמי שאינם נוהגים לאוכלן במועד זה. כנהוג במקומותינו, הסדר הביניים עדיין עומד בתוקפו, ועוד מעט נחגוג לו מאה שנה.

מגוחך לדבר על חיסכון כאשר מדובר בסגירת לשכת רב ראשי, שהרי החיסכון האמיתי והמתבקש היה סגירת משרד הדתות המיותר, כפי שעשינו לפני שנים אחדות. במקום זאת נפתח המשרד מחדש, והשר הנוכחי אף טרח ומינה לעצמו סגן כדי לסייע לו בנטל הכבד. טענת השרים, המציעים את ביטול הזוגיות במשרות הרבנים הראשיים, היא כי הדבר יגרום לאחדות העם.

רפורמה רלוונטית

הצחקתם אותי. לא הנישואים בין אשכנזים לספרדים, לא העובדה שרובנו איננו יודעים כבר בדיוק אם אנחנו חצי אשכנזים או רבע ספרדים, אלא העובדה שבמקום שני רבנים ראשיים לא רלוונטיים יהיה אחד (וגם זה, כמובן, לא יקרה מחר, אלא לאחר תקופת ביניים...) - מה לזה ולאחדות העם? האם רב ראשי אחד הוא ערובה למתינות דתית? להתגברות על תופעת הממזרות? לאי רדיפה אחרי אנשים שהתגיירו ואשר אינם מקיימים מצוות? להכרה בגיורים של עולי אתיופיה ובהשאתם? להפסקת האיומים שלא להכיר בגיורי צה"ל? ודאי שלא.

אז אם לשרת המשפטים לבני יש כל כך הרבה זמן בין ישיבות המשא ומתן עם הצוות הפלסטיני, ואילו לשר הדתות בנט יש עניין להצדיק את קיום משרדו, מוטב להם להוביל רפורמה רלוונטית הרבה יותר, והיא: מינוי שלושה רבנים ראשיים - אורתודוקסי, קונסרבטיבי ורפורמי. אלו שלוש קהילות הזקוקות לשירותים דתיים ולהכרה, ורק אחת מהן זוכה לכך.

אלה מאיתנו המגדירים עצמם אנשים חופשיים, שאינם עוסקים בפולחן, יהיו מוכנים לממן, מכספי המדינה, את השירותים הדתיים למי שמבקש לעסוק בפולחן, מכל הדתות ומכל הזרמים, ואשר זקוק לשם כך לסיוע המדינה. גם כאשר נגיע לרגע ההפרדה בין דת ומדינה, וחוקי האישות הדתיים לא יהיו חלק מספר החוקים, גם אז נצטרך להיות נדיבים כלפי מי שמבקשים להתפלל לאלוהיהם. אבל בינתיים, עד שהרגע הזה יגיע, מוטב לפחות למנות שלושה רבנים ראשיים. אל תצפו מאיתנו למחיאות כפיים על הבטחה לבטל (בעתיד הרחוק) את אחת ממשרות הרב הראשי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully