וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איפה שיקול הדעת?

דן מרגלית

13.11.2013 / 10:06

סמוך לחצות פירסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה חריפה על הנזק שבפרסום תוכניות הבנייה של ישראל ביהודה ובשומרון, לרבות בשטח E1. לא היה ספק כי תגובת וושינגטון ואירופה לפרסום על תכנון לבנות עתה 23 אלף יחידות דיור העידה כי הן חשות שישראל מנהלת מדיניות פרובוקטיבית. אף לא אחת מהן ניאותה להאמין כי מדובר באנרכיה מצד משרד השיכון.

לשר אורי אריאל לא נותרה ברירה. במשך היום ביטל וזילזל במשמעות התכנון. ממילא אין בנייה. ממילא אין מכרזים. ממילא אין בטון ומלט וסיד וברזל. מדובר במשהו ארוך טווח לעוד שנים רבות. הוא נע בין חיוך לבין דכדוך. אך ככל שחלפו השעות והתברר כי וושינגטון ולונדון ופאריס וברלין מסרבות להאמין - כך התעורר הצורך שנתניהו ייטול יוזמה גם במחיר של נזיפה בשר אהוד, וזה מה שקרה.

נמר של נייר

טרם היה כדבר הזה. מאז תימרן דוד בן?גוריון מול לחץ בינלאומי בוועידת לוזאן ב?1949 - שרצתה לקרוע מישראל את הנגב ולהחדיר אליה פליטים פלשתינים - היא תמיד חמקה מלהסתבך בשתי חזיתות בעת ובעונה אחת. תמיד חתרה לחזית אחת לאותה עת. הפעם היא עצמה הסתבכה ביוזמתה בשתי חזיתות - איראן והבנייה בין ירושלים לבין מעלה אדומים - וגרמה נזק.

לא ייתכן שכאשר נתניהו מנהל את הקרב הדיפלומטי של חייו; כשהוא צריך להגיב בנימוס על הטיעון התמוה של ג'ון קרי כאילו המועד להתנגד להסכם עם איראן הוא לאחר חתימתו; וכשאביגדור ליברמן חוזר זחוח למשרד החוץ ובמקום לתמוך בראש ממשלתו הוא מתעלם מרה"מ ומגלה לראשונה בחייו כי צריך לשתף פעולה עם ארה"ב - דווקא אז פורצות לזירה ידיעות על תכנון רבבות דירות ביו"ש. לא סתם, אלא אפילו בשטח הדליק E1.

אפשר להאמין לאריאל שלא התכוון להשפיע על ניווט המדיניות הישראלית בשעתה הקשה מול ארה"ב; ואפשר להאמין לו כי מדובר בסך הכל במפה לתכנון, אך מה על שיקול הדעת?
עתה? צעד כזה משחק לידי אויביה ויריביה של ישראל. אמריקה ואירופה - שממילא כועסות עליה כמדינה המכבידה על חתימת הסכם הביניים עם איראן - עטו על המשגה, שאינו תוספת בנייה מאסיבית?מפלצתית אלא נמר של נייר בלבד בכל המובנים.

שרי הממשלה אוטונומיים במשרדיהם, אבל לא עד כדי סתירת מהלכי רה"מ. נתניהו התחייב לפתרון שתי המדינות לשני העמים ועליו לנהוג כאילו הוא פועל בהתאם, גם אם בחדרי ליבו מייחל לכישלון המגעים עם הפלסטינים. בליבי מפעם שירה של נעמי שמר "לו יהי". הבית היהודי מקווה שהמו"מ עם הפלסטינים יבשיל ל"לא יהי" להסדר. זה בסדר. אבל שריו התחייבו להניח לנתניהו לנסות להגיע לטיוטה, שתוכרע במשאל עם. ככאלה, בשבתם בממשלה, אין להם אופציה להציע 23 אלף דירות בתכנון ביו"ש בלי שרה"מ יאשר זאת מראש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully