וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משחק הכיסאות

דן מרגלית

12.11.2013 / 9:10

"גדר טובה עושה שכנים טובים", סיכם רוברט פרוסט, ופתגמו חל לעיתים גם על מפלגות בכנסת. נראה כי אלה פני הדברים ביחסים ההולכים ונרקמים בין הליכוד לבין ישראל ביתנו.
כל עוד ריחפה עננה משפטית מעל לראשו של אביגדור (איווט) ליברמן, לא היה מקום לזעזע את השותפות אשר קרמה עור וגידים לפני הבחירות, אבל הכזיבה. ליברמן דיבר על 45 ח"כים, בפועל סיימה הרשימה המשותפת עם 31. עתה, משיצא זכאי, הוא עלול לממש את איומו לפרק את הסיעה המאוחדת, והעניין סבוך במיוחד מפני שבפועל פניו דווקא לכיוון הנגדי - למיזוג - שכן הוא חותר לחבור לליכוד כדי לעמוד בראשו.

הניסיון הפרלמנטרי מוכיח כי מציאות כזאת בסיעה משותפת יוצרת מתחים מיותרים. כל אדם, וכל פוליטיקאי בכלל זה, יודע כי מוטב לו להתגורר בדירה קטנה ליד שכן מאשר במבנה גדול המשותף לשניהם. הזכות לפרטיות חלה גם על הפוליטיקה.

להיפרד כידידים

ליברמן טוען שבנימין נתניהו הבטיח לו מיזוג. גם אילו הבטיח - אין בכוחו לעשות כן. שורה של שרים וסגני שרים וח"כים ומי שמבקשים להיות כאלה בליכוד מתנגדת בתוקף לאיחוד. המשך המצב הנוכחי יגביר את החיכוך, ועימו את הכעס והאיבה, וסביר שלא יצלח. בעיקר שמעייניו של נתניהו נתונים עתה למאבק ממושך נגד מיזם הגרעין האיראני וללחץ המופעל על ישראל בסוגיית המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית, והנכון מכל הוא להיפרד כידידים.

אם לא כן - נוצרת אנומליה. ממשלה קואליציונית תהיה נתונה לחוסר שקט מתמיד כאשר יש עתיד עם 19 ח"כים מיוצגת על ידי חמישה שרים בלבד; והבית היהודי עם 12 - אך עם שלושה בלבד ליד שולחן הממשלה. לעומתם, מכלל 11 ח"כים בלבד הנוהים אחרי ליברמן - חמישה הם מיניסטרים. עד כה הם היו ארבעה, והכל עצמו עין. עם צירופו של ליברמן הופכת החשבונאות לבלתי אפשרית. זו טעות לפצות את השותפים במעמד של ראשי ועדות בכנסת. אם ליברמן שר - ד"ר עוזי לנדאו או יאיר שמיר יוכלו למלא בהצלחה, וללא פחיתות כבוד, את תפקיד יושב ראש ועדת החוץ והביטחון מטעם ישראל ביתנו.

משחק הכיסאות הזה מלמד על אי השלמה עם הכללים שהקואליציה הזו קבעה לעצמה. ממש כפי שגם מצידו השני של המתרס - במפלגת העבודה הנערכת לבחירות פנימיות בתוך תשעה ימים - רעש האדמה נשמע למרחוק. שלי יחימוביץ' הזדרזה להכריז על הפריימריז בתחושה כי ניצחונה מובטח, ואפשר שאכן תזכה, אבל יצחק (בוז'י) הרצוג מאתגר אותה מאוד.

הצטרפותם של זקני הדור - רוב שרי ממשלתו של יצחק רבין - למחנה של הרצוג מאלפת: היא מעידה כי אף שיחימוביץ' והרצוג נולדו באותה שנה, המאבק הוא גם בין?דורי. תוצאות הפריימריז בעבודה יהיו תזוזה של גוש אדמה בינוני, שעשוי או עלול לגרום למפולת סלעים בכל המפה הפוליטית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully