וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל המציל נפש בפיליפינים - מציל את ישראל

ניסים בן שטרית

11.11.2013 / 17:04

ניסים בן שטרית כיהן כשגריר ביפן ב-2011, וראה מקרוב כיצד הסיוע הישראלי הופך על פיו את תדמיתנו במדינה כה חשובה. כיום, כסמנכ"ל משרד החוץ, הוא קורא ללמוד מהדוגמה ההיא

בצירוף מקרים מפתיע, ממש במקביל לצאת המשלחות הישראליות לסיוע לנפגעי אסון הטייפון בפיליפינים, מתקיים השבוע בארץ תרגיל "קצוות תבל", המדמה סיטואציה של רעש אדמה חזק בישראל. במקרה כזה, חס וחלילה, בקשת סיוע בינלאומי וקבלתו תהיה קריטית למזעור הנזקים והנפגעים - בדיוק כמו בפיליפינים.

מדינת ישראל קיבלה עד היום סיוע בינלאומי במקרה אחד ויחיד - השריפה בכרמל ב-2010 - אז הגיעו לכאן כ-130 גיחות של מטוסים זרים. אין ספק שעזרתם האיצה משמעותית את הטיפול באסון. אך שפעמים רבות יותר, זוהי דווקא מדינת ישראל שמסייעת למדינות אחרות בעיתות מצוקה. כך למשל, אפילו מדינה מודרנית כמו יפן התקשתה להתמודד לבד עם אסון הצונאמי ב-2011, ופנתה בבקשה למתן סיוע בינלאומי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טקס פתיחה של מרפאה ישראלית לטיפול בנפגעי הצונאמי במינאמי שביפן, מרץ 2011/מערכת וואלה!, צילום מסך

באותה התקופה כיהנתי כשגריר ישראל ביפן. ישראל נאבקה אז על תדמיתה ביפן, כפי שהיא נאבקת בתדמיתה ברחבי העולם. התדמית הזו נגזרת ממה שהציבור היפני רואה בתקשורת האלקטרונית והכתובה. לרוב התמונה אינה מחמיאה, והמאבק בכלים המעטים שיש בידי משרד החוץ הוא מאבק שסופו ידוע מראש. קל לשאול "איפה משרד החוץ", אבל האמת היא שאנחנו פועלים כמיטב יכולתנו באמצעים והמשאבים העומדים לרשותנו, כאשר מדינות מצדו השני של המתרס משקיעות משאבים רבים וגדולים הרבה יותר.

עם תדמית בעייתית זו, נחשפנו להזדמנות נדירה שנפלה לידנו כתוצאה מאסון הטבע שהתרחש ביפן במרץ 2011. מבצע סיוע שתוכנן היטב בכל הדרגים במשרד החוץ ובשגרירות הרים תרומה משמעותית לתדמיתה של מדינת ישראל ומיתוגה מחדש ביפן. שום תקציב הסברה ושום חברה ליחסי ציבור לא היו מחוללים תפנית כזו כפי שהתבטאה בקרב הציבור היפני בתקשורת וברחוב. מתברר שגם אנו יכולים. אנחנו יכולים לוותר על אגו, לוותר על מאבקים בין-משרדיים ולהחליט לעבוד למען אותה מדינה, ואין הכוונה למדינה הנזקקת לסיוע.

חלק מהחוסן הלאומי

התגובה הישראלית המהירה והאיכותית ב-2011 תרמה לשינוי נדיר של הדימוי הישראלי ביפן. אף שמדובר במעצמה גאה הנרתעת בדרך כלל מעזרת זרים, ביקשה יפן לראשונה סיוע מהסוג שישראל כה התמחתה בו. זה קרה הודות לעבודה משותפת של כלל הגופים בארץ, שחברו להוציא לפועל את כושרה הייחודי של ישראל הקטנה לסייע ליפן הגדולה. ישראל הצליחה להגיש סיוע מורכב ומסובך, ולזכות בתמורה בשיפור ניכר בתדמיתה.

מן הראוי היה שלאור המקרה ההוא, תשקול ממשלת ישראל בכובד ראש הקצאת משאבים משמעותיים לסיוע חוץ. אין תמורה טובה יותר וחשובה יותר מאשר ההכרה כי מדינה בסדר גודל קטן מסוגלת בזריזות שלא תיאמן להגיש סיוע איכותי. גם כיום, בחלוף יותר משנתיים מאז האירוע, אין היפנים מפסיקים להודות ולשבח את העזרה המיוחדת בכל פורום אפשרי, ובעיקר ברחוב היפני.

מדינת ישראל זקוקה לשינוי תדמית ולמיתוג מחדש. חובה עלינו לחפש דרכים חדשות ויצירתיות לוודא שהישג כזה לא יהיה חד-פעמי. "תקציב" היא כנראה מילה גסה במחוזותינו, אבל אין מדובר כאן בהכרח בתוספת תקציב, אלא בראש ובראשונה בחשיבה מחדש - והגדרת סיוע החוץ כחלק מהחוסן הלאומי ומהביטחון הלאומי. היום, יותר מתמיד, מתברר כי המאבק על ביטחונה של ישראל אינו מתמצה רק בזירה הקטנה של המזרח התיכון, אלא חובק עולם. למעשה, מאבק על תדמית נפרש על כל הגלובוס הגיאוגרפי, ולבטח על הגלובוס המדיני.

רבות מהמדינות הקרובות אלינו בתפיסת העולם הפנימו את המסר, והקימו סוכנות סיוע הניזונה מסכומי עתק. לנו אין סכומים כאלה, אבל אנחנו יכולים להתחיל בסכומים הרבה יותר צנועים. תקציב הסיוע הנוכחי של משרד החוץ אינו מתקרב אילו להגדרה ''סכום צנוע''. איננו עשירים בטפיחות על השכם ברחבי תבל, ובפרפראזה על המשפט ''כל המציל נפש אחת...'' - למעשה מציל גם את עצמו.

ניסים בן שטרית הוא סמנכ"ל אסיה והפסיפיק במשרד החוץ

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully