וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו צילצל בפעמון האזעקה

דן מרגלית

11.11.2013 / 8:32

איך מתרגמים לאנגלית-אמריקנית את צירוף המילים "ממה נפשך?" ג'ון קרי טוען כי לא כל פרטי טיוטת ההסכם עם איראן ידועים לבנימין נתניהו, ואילו סגניתו הממונה על המשא ומתן וונדי שרמן הסבירה בז'נבה כי ישראל עודכנה בכל פרט. ובכן מה הגירסה האמריקנית? נתניהו ידע הכל או לא?

הוא לא ידע. כי ברביעי סיפרו לו שישחררו רק כסף מוקפא לאיראנים. בשישי התגלה כי מדובר גם בחומרים אסטרטגיים של ממש.

הסתירה הזו אופיינית, אבל לא כל כך חשובה. הבעיה היא במהות ההסכם. מה שמעניקים בהסדר ביניים ובמחוות אינו חוזר עוד לעולם. דוגמה מקבילה מצויה בשחרור המחבלים הביטחוניים. בין שיניב המשא ומתן עם הפלשתינים הסכם ובין שלאו, הם לכלא הישראלי לא יחזרו כל עוד לא ייתפסו לפעילות טרור חדשה.

הוא הדין בסנקציות. אם בסופו של דבר ידברו וידברו ושוב יפטפטו ודבר לא ייצא מן המגעים, הסנקציות שיבוטלו לא יחודשו, שלא לדבר על כך שחדשות לא יוטלו.

פעמון האזעקה שבו דינדן נתניהו הידהד בבירות העולם. ראש הליגה נגד השמצה בארה"ב אייב פוקסמן תקף את קרי; הצרפתים נרתעו מההסכם הרך; הקונגרס האמריקני התעורר; ערב הסעודית נזעקה, וגם מצרים. מה עושה ברק אובאמה לאינטרסים של ארצו?

"ככה לא בונים חומה"

הוא מאבד את מצרים. לא הדיח את הווסל של איראן בסוריה. מדינות המפרץ אינן בוטחות עוד במטרייה האמריקנית. אבל חמור מכל הוא גורל היחסים עם ערב הסעודית. 1945-ב נפגש הנשיא פרנקלין דלאנו רוזוולט עם אבן סעוד על אונייה באגם המר, ומאז יחסו למפעל הציוני לא היה עוד ידידותי כבעבר. עשרות בשנים אמריקה מתבוננת לעבר סעודיה בכל פעם שעושה צעד במזרח התיכון. עכשיו היא נוטשת את סעודיה, ובאחת.

מבחינת ישראל לא מדובר בנושא השנוי במחלוקת פנימית. לא בשתי מדינות לשני עמים. לא במדינה אחת לשני עמים. האינטרס הישראלי והעולמי הוא למנוע את גירעונה של איראן, והאינטרס האמריקני שאינו שונה מכך הוא שהבית הלבן יפעל ברוח שנשבה ממנו לפני בחירתו השנייה של אובאמה.

אפשר לצאת מנקודת הנחה שנחוץ הסכם ביניים מקדים לפני ההסדר הסופי, אשר נועד להותיר את איראן ללא פצצה גרעינית. אך "ככה לא בונים חומה" - כניסוח הנטול ממילון הכדורגל - וככה לא מנהלים משא ומתן. לא מאוחר שהמערב יקבע שני תנאים יסודיים להסכם ביניים לשישה חודשים: הקפאת הפעילות האיראנית להעשרת אורניום ופירוק חלק משמעותי כלשהו מן המיזם בתמורה להפשרת הכספים המוקפאים, ואולי גם התרת סנקציה משנית כלשהי.

זה היה יכול לשמש בסיס להסדר זמני, שלאחריו יימשך המשא ומתן להסכם קבע. גם כך מדובר בעיסקה לא טובה. אבל לא רעה. לא גרועה. זה המזער.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully