וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדיניות אובמה: אחריי המבול

דן מרגלית

10.11.2013 / 8:27

לפני ארבעה ימים הופתעו בנימין נתניהו ומשה (בוגי) יעלון לשמוע במהלך ביקורו של ג'ון קרי כי המערב מתכוון לשחרר למען איראן כשלושה מיליארד דולרים המוקפאים בבנקים אמריקניים. שלשום התברר לישראל כי האמריקנים מוכנים לוויתור גדול יותר. באמתחתם נכונות לפרום הדרגתית גם סנקציות בענפים כלכליים שונים.

נתניהו הזהיר מפני עיסקה רעה, אפילו גרועה. צרפת הצטרפה לעמדתו, ייתכן שגם הקונגרס האמריקני מחזיק בדעתו. בריטניה הבינה את מהות הבעיה, אבל מאז ספגה ממשלתה סטירת לחי בפרלמנט בסוגיית סוריה, מקפיד דיוויד קמרון להיצמד לעמדתו של ברק אובמה.

למרבה המזל, מאמר החכמים "תפסת מרובה - לא תפסת" לא תורגם לפרסית. הם דרשו להרחיב את התרת הסנקציות גם לשוק הנפט. נגרם חיכוך, בינתיים החלו במערב להקשיב לקולות של נתניהו ולבכירים בקונגרס ובקיי ד'אורסיי בפאריס, ואמש הוסיפו שרי החוץ להיוועד בז'נבה עם בני שיחם האיראנים, אבל העטים טרם נשלפו לחתימה.

מה משקל ההתנגדות הישראלית לעיסקה המתגבשת עם איראן, שלמעשה אינה מוותרת על תנופתה הגרעינית לבד ממסירת אורניום שהועשר כדי 20 אחוזים?

נשיא ארה"ב ברק אובמה בכנס בארלינגטון לקראת הבחירות למושל וירג'יניה. 3 בנובמבר 2013. רויטרס
אם עד סוף כהונתו לא תהיה לאיראן פצצה גרעינית הוא ישיג את מטרתו. ברק אובמה/רויטרס

במהלך כהונת הממשלה הקודמת החזיקו נתניהו ואהוד ברק, וברוב המקרים גם שרי השמינייה, את הקלף קרוב לחזה. הם עוררו רושם שישראל עשויה להפעיל את האופציה לתקיפה צבאית של מיזם הגרעין האיראני. כל עוד נראתה אפשרות זו אמינה - נחרד המערב וניאות להטיל סנקציות של ממש על איראן, ובלבד שצה"ל לא ינוע לעברה. ההישג הישראלי היה מזהיר.

איום סמוי זה, שדמה למשחק "פוקר" מדיני, התמסמס. בהופיעו שלשום באולפן של אילה חסון בערוץ 1 הצביע ארי שביט מ"הארץ" על הפטפטת של שמעון פרס, מאיר דגן, יובל דיסקין וגבי אשכנזי כדיבורי סרק. מאז ואילך נחלש בהדרגה רישומו של האיום הישראלי להפעיל עוצמה צבאית. חבל.

הן ברור לגמרי שעולם העסקים במערב עוצם עיניו ומייחל לחידוש הסחר עם איראן, וכל מדינה תתחרה בשכנתה. שרי האוצר ברחבי העולם סיפרו זאת לעמיתם הישראלי יאיר לפיד. זה ברור, אסור לסדוק את הסכר, אלא אם יש מדינות בעולם הנאור שלא אכפת להן לראות את איראן מתגרענת.

אובמה הוא נשיא?קצר?מועד. איגרת החוב שלו תוגש לפירעון בתוך שלוש שנים. אם עד אז לא תהיה לאיראן פצצה גרעינית ישיג את מטרתו, ויאמר כי "אחריי המבול". אך העולם רואה בדאגה את קוצר הראות של וושינגטון. לא רק המערב, אלא גם כל בעלי בריתה של ארה"ב במזרח התיכון.

ההסכם רע מאוד מפני שהוא מקרב את האייתוללות ליעדם הגרעיני. הוא גרוע מפני שהוא מותיר את בעלות בריתה של ארה"ב במזרח התיכון - ערב הסעודית ומדינות המפרץ ומצרים - נטולות מגן ופעורות פה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully