וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הבחירות המקומיות - הגיע הזמן להשפיע באמת

חמי שטורמן ואורנה עמוס

8.11.2013 / 11:15

ראשי הערים נבחרו, אבל עבודת האזרחים לא תמה בקלפי. זה הזמן להצטרף ליוזמות המקומיות, לפקח על ההליכים השלטוניים, לחשוף את הקומבינות ולדאוג שהכסף יגיע לאן שצריך באמת

סיבוב הצבעה שני לבחירת ראש הרשות המקומית התקיים השבוע ב- 38 יישובים, ושוב - עם אחוזי הצבעה נמוכים. כמחצית מהאזרחים העדיפו להדיר את רגליהם מהקלפיות במערכת הבחירות הנוכחית. אחת הסיבות המרכזיות לכך היא תחושת יאוש וחוסר אמון. השלטון נתפס כמושחת, מסואב וניזון מקשרים ענפים עם בעלי ההון, והאזרחים אינם רואים את עצמם כמי שיכולים להשפיע ולשנות את המצב.

נהוג להאשים את הבוחר שלא הגיע לקלפי, אך האשם המרכזי הוא בשלטון, שיוצר מצב בו האזרח בוחר לא "להתלכלך" בזוהמה הרוחשת בזירה הפוליטית. כל עוד השלטון המקומי והשלטון המרכזי אינם שקופים לאזרחים, כל עוד לא ברור כיצד מתקבלות בהן ההחלטות, על ידי מי ומאלו אינטרסים, וכל עוד לא מתקיים שיתוף אמיתי ושיטתי, יהיה קשה לראות אזרחים יוצאים מבתיהם בהמוניהם אל הקלפי ביום הבוחר.

אזרחים צריכים להרגיש שביכולתם להשפיע, וזה לא עניין של מה בכך. נדרש לשם כך תהליך ממושך של בניית אמון ומעורבות, של הנעת תהליכים מקומיים ארוכי טווח ליצירת חיבור מחודש בין הציבור לנבחרי הציבור. תהליכים כאלו יכולים לשנות בצורה משמעותית את יחס התושבים למתרחש בעירם ולהעלות בהתאם את אחוזי ההצבעה.

כוח משותף מול הקופסה השחורה

יוזמת "המשמר החברתי המקומי" שהוקמה בספטמבר 2011 בעקבות פריצת המאבק החברתי, מאפשרת פלטפורמה לשיתוף האזרחים ולהעלאת מעורבותם והשפעתם. מדובר ביוזמה התנדבותית ייחודית המקודמת על ידי פעילים חברתיים שמטרתה לייצר שקיפות בשלטון המקומי ולהפעיל לחץ רציף בדרישה למחויבות נבחרי הציבור לתושבים.

מאז הקמתו, הצטרפו למשמר החברתי המקומי שבעה יישובים - באר שבע, גבעתיים, ראשון לציון, כרמיאל, קריית אונו, רמת גן - וחיפה והם מתפקדים כרשת המתרחבת וגדלה מיום ליום. פעילי המשמר המקומי נוכחים בישיבות המועצה בכל יישוב, ומדווחים מהן באופן שוטף תוך דרישה לשקיפות ומתן דין וחשבון על פעילותן והתנהלותה בפני התושבים. במקביל, מקיימים הפעילים מפגשים עם ועדי שכונות וקהלים שונים, ליצירת זיקה ומעורבות אזרחית פעילה בכל ישוב.

היתרון המשמעותי של התפקוד כרשת הוא היכולת לבצע פעולות רוחביות, כלל ארציות. אלו נעשות זה כשנתיים בהצלחה רבה תוך שיתוף פעולה פורה עם ארגונים כגון "הסדנה לידע ציבורי", "שחרית" ו"התנועה לחופש המידע", ומדווחות בדף הפייסבוק הארצי של המשמר החברתי המקומי. אחת הפעולות המשמעותיות והחדשניות, המקודמת בשש ערים במקביל, הינה דרישה מהתאגידים העירוניים לחשוף את תקציביהם, כדי לשקף לתושבים כיצד מנוהלים כספי המסים שלהם, ולטובת אילו פרויקטים. בפעם הראשונה עומד מול הקופסה השחורה הזו כוח משותף ומתואם וחושף מידע שעד כה היה נסתר מעיני הציבור.

אנו מאמינים שבהתמדה ובנחישות לאורך זמן, תסייע פעילות המשמרות המקומיים למימוש זכותו החוקית של האזרח להיות מעורב בעיצוב אורח חייו; ליצירת הלך רוח חדש בו האזרח הבוחר את נציגו ברשות המקומית יעקוב אחרי פעילותו באופן רציף ויתגמל אותו אם טיפל בבעיותיו ובצרכיו - ויבחר בו מחדש או לחלופין יפטר אותו, אם לא עשה את הנדרש. אם יצליחו בשינוי סדרי העדיפויות וביצירת אקלים פוליטי מקומי חדש, בו האחריות האישית של נבחרי הציבור היא כלפי התושבים לטובת קידום זכויותיהם החברתיות כלכליות, הדבר יחלחל עם הזמן גם כלפי מעלה - לעבר הכנסת.

חמי שטורמן הוא פעיל חברתי, ממייסדי המשמר החברתי המקומי; אורנה עמוס היא פעילה חברתית, מייסדת הקואליציה להעסקה ישירה

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully