וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרצוג: "רואה עצמי מוביל את האלטרנטיבה לימין"

8.11.2013 / 8:30

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות לקראת הקרב מול שלי יחימוביץ' על ראשות מפלגת העבודה, טוען יצחק (בוז'י) הרצוג כי המרוץ פתוח לגמרי. "יש כוחות פוליטיים אדירים שהולכים איתי"

צילום: עומר מירון, עריכה: יאיר דניאל

שבועיים לפני פתיחת הקלפיות במרוץ על ראשות מפלגת העבודה, מתייצב יו"ר הסיעה, יצחק (בוז'י) הרצוג לראיון פריימריז מקיף. בהיעדר סקר מתפקדים עדכני, אין שום דרך לדעת כיצד ייגמרו הבחירות, שכרגע נראות צמודות למדי, אך באופן פרדוקסלי, השטח המפלגתי, כמו גם הציבור הרחב והתקשורת מגלים בהתמודדות עניין מועט ביותר. שלא כמו בשנת 2011, אז התעוררה המפלגה לחיים, נראות הבחירות המקדימות הללו כאירוע אפרורי וחסר התלהבות, שמעסיק בעיקר את העסקנים והפעילים הבולטים של המפלגה.

"המרוץ לא משעמם", מוחה הרצוג. "תראה, שלי יחימוביץ' חשבה שמהרגע הראשון אם היא תעשה את זה תוך כדי החגים והבחירות המוניציפליות, זה לא יקבל תהודה ציבורית. אז חלק מזה נוגע גם לחגים, גם למוניציפלי, לפתיחת המושב עם ליברמן, לעופר עיני, כלומר זה מסית את סדר היום".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מרוץ אפרורי? הרצוג ויחימוביץ'/מערכת וואלה, צילום מסך

יכול להיות שלחברי המפלגה שלכם נמאס ללכת כל כמה חודשים לבחירות אחרות למוסדות של המפלגה?

"אז אם ככה, למה שלי יחימוביץ' קבעה בחירות? זו היא שקבעה. היא החליטה על המועד, סירבה לכל הצעה לדחייה. אני באתי לוועידת מפלגת העבודה, הצעתי לדחות ומרגע שהוועידה החליטה על התמודדות, אני מציע אלטרנטיבה שתשקם את מפלגת העבודה ותחזיר אותה להיות האלטרנטיבה האמיתית לשלטון".

עוד בוואלה!

לשלם זול על חבילת הסלולר! עכשיו גם אתם יכולים

לכתבה המלאה

"בשיחות סגורות - עיני תומך בי"

ביום שלישי השבוע הודיע במפתיע מזכ"ל ההסתדרות, עופר עיני, על פרישה מהנהגת ההסתדרות. במשך כל המרוץ היה עיני אחד העוגנים המרכזיים לתמיכה בהרצוג. אלא שפרישתו שבועיים לפני הבחירות, כמו גם המשפט הסתמי לכאורה שאמר לערוץ 2 השבוע "אני לא תומך באף מועמד", הם מכה ליו"ר הסיעה.

"זה לא איכזב אותי", אומר הרצוג בתשובה לשאלה על ההימנעות של עיני מנקיטת עמדה. "עיני קודם כל הוא חבר ומנהיג. הוא לקח מהלך אישי שנובע אך ורק מרצון לשנות כיוון. זו זכותו המלאה. העברת המשוכות, מה שנקרא העברת הלפיד במרוץ המשוכות בהסתדרות היא מאוד חלקה, ומבחינה זו אני נהנה מתמיכה של הרבה מאוד חברים שבאים לתמוך בי באהבה, כולל צמרת ההסתדרות".

אבל בכל זאת, ההנחה הייתה שהוא תומך בך.

"תראה, אני רואה היום ציטוט בידיעות אחרונות שהוא אמר בשיחות סגורות שהוא בפירוש תומך בי ויעזור לי".

עיני פורש: "הרגשתי שאני כבר לא נותן 100%". קובי אליהו
עיני מודיע על פרישתו מההסתדרות/קובי אליהו

אבל בשיחות פתוחות הוא לא אומר דברים כאלה.

"בסדר, זכותו של עיני לא להיכנס לביצה הפוליטית. אני יכול לומר לך שעופר עיני נוטה אלי, אנשיו והסביבה שלו נוטים אלי ואני משוכנע בדבר הזה".

פרישתו של עיני פותחת מחדש את השאלה סביב זהות היורש. לכאורה, עיני תומך בהרצוג. אך מי שמבקש להחליף אותו, הוא מקורבו של הרצוג, איתן כבל, מה שמעמיד בעיתוי הנוכחי את יו"ר הסיעה במבוכה.

"אני רוצה שיובן שמה שקורה בהסתדרות לא נוגע לכלל הציבור כרגע", אומר הרצוג, ונמנע מלענות בפירוש על השאלה. "על פי חוקת ההסתדרות, בית נבחרי ההסתדרות יתכנס ויחליט מי היו"ר הבא. לכן זה לא רלוונטי כרגע לבחירות שלנו, בכלל. איתן כבל אמר לי שהוא היה מעוניין להתמודד בבחירות, הוא רק לא יודע אם תהיינה בחירות ולכן זו ביצה שטרם בקעה".

זאת אומרת שאתה לא קורא כרגע לערוך בחירות בהסתדרות?

"אני ממש לא מתערב בהסתדרות. אני חושב שזו טעות וזה גם יהיה ציני לחלוטין. אני מאמין שלכל ארגון יש את החוקה שלו. אני שומע את יחימוביץ' נותנת הוראות מבחוץ לכל מיני גופים על כל מיני דברים. בסוף יש תהליכים בגופים האלה ואי אפשר להכתיב להם שום דבר".

"הכישלון בבחירות - מתחיל ונגמר ביחימוביץ'"

מאז עזב עמיר פרץ את מפלגת העבודה לפני כשנה, הוא מכחיש כי הוא מתערב במפלגה באופן ישיר או עקיף. מי שנחשב ליריבה המר של יחימוביץ', אשר הפסיד לה בהתמודדות הקודמת, נמצא כיום בבית פוליטי נוח עם תפקיד שר. אלא שבשבוע שעבר נראה אחיו של פרץ, אלברט, בכנס פריימריז של הרצוג. גורמים במפלגה, דווקא ממחנהו של הרצוג, אמרו כי מדובר בהוכחה לכך שפרץ מגויס, גם אם בעקיפין, להצלחת הרצוג והדחת יחימוביץ'. הרצוג לא מספק תשובה ברורה לשאלה הזו. "היו המון פעילים בכנס, תאמין לי, הפנים שלי כבר רואות כל כך הרבה תמונות ואני גאה בכל אדם ואדם שהגיע, והגיעו הרבה אנשים. גם אנשים שהיו תומכים של עמיר פרץ ונשארו במפלגת העבודה ולא עזבו, והגיעו אנשים שתומכים בי בכל שדרות הציבור, מדן ועד אילת. לכן אני מאוד מעריך גם את העובדה שאלברט פרץ היה שם".

"הרצוג: "מפלגת העבודה תקועה בגלל יחימוביץ'". עומר מירון
"יש כוחות אדירים שהולכים איתי". הרצוג/עומר מירון

עמיר עוזר לך מאחורי הקלעים?

"עמיר פרץ לא מעורב בבחירות האלה בכלל. הוא במפלגה אחרת. דרך אגב, אתה יודע שלפני כמה חודשים אמרה לי יחימוביץ: "אני מנצחת, אנשים של פרץ תומכים בי". אז יש אנשים של עמיר פרץ שתומכים גם בי".

בתור יו"ר סיעה של 15 ח"כים, אתה מאוכזב מזה שרק 3 ח"כים התייצבו מאחוריך ו-9 מאחורי יחימוביץ'?

ממש לא, אני חושב שזה היה צפוי לחלוטין, כי היא יו"ר מכהן ובאופן טבעי אנשים לא רוצים ולא נעים להם להיכנס לעימותים עם יו"ר מכהן. זה בסדר. הייתי בסיטואציות האלה. התייצבו לצדי כוחות פוליטיים גדולים מאוד - איתן כבל, אראל מרגלית, מרב מיכאלי. התייצבו ראשי הערים הגדולים של מפלגת העבודה - רון חולדאי, דב צור, יהודה בן חמו, התייצב מזכ"ל תנועת המושבים, יו"ר התנועה הקיבוצית לשעבר. יש כוחות אדירים שהולכים איתי".

אתה מרבה לבקר את יחימוביץ' על כך שהיא אספה רק 2 מנדטים בבחירות הכלליות.

"אחד מתוכם אגב מתוך הסכם עודפים".

ובכל זאת, אתה היית יו"ר מטה הבחירות של העבודה. אתה היית חלק מאותו כישלון בקלפיות.

"סליחה, בוא נודה על האמת. בסוף זה התחיל ונגמר במנהיגת המפלגה, בעמדותיה, בעובדה שהיא סירבה לשים את הנושא המדיני בכלל על סדר היום, כשאני התווכחתי איתה, ולא מצאתי לנכון להתווכח בפומבי".

אבל אתה, בתור מי שמבקש את אמון ציבור המתפקדים לראשות המפלגה, אתה לא חושב שהיית צריך להיות יותר דומיננטי?

"הייתי מאוד דומיננטי".

כמו שברק הוביל בדרך מסוימת ועמיר, יחימוביץ' ואתה קראתם תיגר על מנהיגותו.

"עבדתי מאוד מאוד קשה, התאבדתי על כך שמפלגת העבודה תצליח עם יחימוביץ' וזה לא הלך וההתפכחות שלי באה בבחירות. כי ראיתי כמה הציבור, שהיה ציבור מפלגת עבודה טבעי שהלך איתנו דורי דורות והמפלגה זורמת לו בדם, מתנכר אלינו ולא מוכן לקבל את תפיסת העולם המאוד נישתית שהובילה שלי יחימוביץ', שיש בה דברים טובים אבל אני חושב שצריך להוביל אותם יותר רחב - את הנושא החברתי במובנו הרחב, את הנושא המדיני במובנו הרחב, ונושאים אחרים שהיא לא נתנה עליהם מענה והם חשובים לציבור כולו".

ליברמן זוכה פה אחד: "הפרק הזה מאחוריי". עומר מירון
"מזיק לישראל". ליברמן/עומר מירון

יש איזושהי הנחה שאם אתה נבחר לראשות המפלגה, אז הדרך שלכם לממשלה סלולה.

אבל זה רק בתקשורת, זה הרי ספין. שמע, הכל אגדה. אתה יודע, הזיכוי של ליברמן, מחזיר אותו להיות הציר המרכזי בקואליציה. ליברמן הוא אדם ימני. הוויכוח שלי איתו הוא לא פרסונלי. אני לא קורא לערער על פסק הדין שלו ולהעניש אותו, אני קורא לכך שליברמן לא צריך להיות שר החוץ של ישראל - בגלל דעותיו המדיניות, המקובעות בלב הימין ובגלל העובדה שהוא מזיק לישראל.

לא תשב בממשלה שבה ליברמן הוא שר חוץ?

אין שום סיבה להיכנס לממשלת ימין שבה תפיסות העולם, המדיניות והחברתיות, הן אינן התפיסות שלנו. אני אומר דבר כזה: אם נתניהו ילך למהלך מדיני דרמטי - אני לא יודע מה היה בפגישתו ברומא במשך 8 שעות במשך שבועיים. הם לא דיברו על כדורגל. הם דיברו על משהו, הוא וג'ון קרי - אם תהיה פה חציית רוביקון דרמטית, אני אהיה שם לעזור.

יש לך תנאים ספציפיים? יחימוביץ' אומרת שאם הבית היהודי פורשים, זה הסמן שלה להיכנס לממשלה

אני לא מציב תנאים כי זה לא נכון. אם הוא הולך למהלך מדיני דרמטי, גם ככה המפה הפוליטית תעבור זעזוע. היינו שם. אנחנו נצטרך לעזור לו. מה שאני אעשה, בניגוד לעבר, אני אזמן את החברות והחברים, את ההנהגה, נדבר על הכל ונבחן. אני חושב שזו ביצה שלא נולדה. בחזוני אני רואה אותי מוביל את גוש המרכז-שמאל כאלטרנטיבה לימין.

אלון חסן, יו"ר ועד עובדי הנמל שהושעה וחזר, נחשב למי שתומך בך.

לא דיברתי איתו ואין לי מושג. זה עוד ספינים שאתה מקבל מבית היוצר של מישהי. אין לי מושג, באמת.

עוד לא שאלתי את השאלה.

אבל אתה יודע, זה כל מיני סאבטקסטים שבאופן טבעי...

יחימוביץ', שנמנעה מלבקר אותו במשך הרבה זמן, יצאה נגדו בפומבי לפני חודשיים-שלושה, ואמרה שהוא צריך ללכת הביתה ושהוא אדם בלי לגיטימציה ציבורית, ואותך לא שמענו מתבטא בעניין שלו.

בסופו של דבר, חוקת ההסתדרות קבעה כיצד לטפל בכך. היא גם אמרה שהיא לא פגשה את חסן ולא מכירה אותו, ובאו אלינו הרבה מאוד פעילים שאמרו שהם היו שם וראו ותמכו בה בגללו בזמנו, אני ממש לא נכנס להשוואה הזו. אני בעניין הזה חושב שטוהר מידות הוא חיוני וחשוב, יש כלים לטפל בהם גם בחברה הממשלתית שהוא עובד בה, וגם בחוקת ההסתדרות, לכן באותה עת לא היה צריך להתייחס לזה בכלל.

אנחנו שומעים את יחימוביץ' אומרת שהיא תנצח בפער של 20 אחוזים. אתה מוכן לשים את ההימור שלך על השולחן?

ברור. אני חושב שאני מנצח. אני חושב שהספין שלה על 20 אחוז הוא לא מבוסס. אני מבוסס סקרים, מבוסס תמיכה, באים אלי מכל רחבי המפלגה יום-יום עוד ועוד תומכים, יש חברי מפלגה נהדרים, חופשיים, כנים וישירים שרוצים את השינוי. אני אומר לך שאני מנצח גם היום בסקרים מהשבוע בפער לא גדול.

בהצלחה

תודה, ואנחנו נשקיע את כל המאמץ עד 21 בנובמבר, ולכל חברי וחברות העבודה - בואו להצביע ולהשפיע.

לפניות לכתב עמרי נחמיאס - omri_n@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully