וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביוב של ביתר עילית שוב מציף את שדות הפלסטינים

יהושע בריינר

7.11.2013 / 18:30

חרף פניות חוזרות ונשנות מצד תושבי הכפר הסמוך, הביוב המוזרם מההתנחלות החרדית ממשיך להסב נזק כבד לגידולים החקלאיים. המשרד להגנת הסביבה יפתח בחקירה פלילית

מפלי הביוב של ביתר עילית: כמויות אדירות של מי ביוב של ההתנחלות החרדית שבגוש עציון שטפו ביום שני האחרון שדות חקלאיים של פלסטיניים והסבו נזק סביבתי רב. בתחילת השבוע הזעיקו תושבי הכפר ואדי פוכין, המתגוררים סמוך לביתר עילית, את אנשי בית ספר שדה כפר עציון ואלה נדהמו מהתמונות: חרף פניות חוזרות ונשנות מצדם לטיפול בבעיה, כמויות גדולות של מי הביוב של ביתר עילית זרמו אל הוואדי. כתוצאה מכך הוצף האזור ועצי זית וקישואים שמגדלים הפלסטינים באזור ניזוקו בצורה קשה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התופעה החמורה הזאת מתרחשת כבר שנים ארוכות". מי הביוב סמוך לוואדי פוכין/מערכת וואלה!, צילום מסך

אנשי בית ספר שדה הספיקו אף לתעד את הזרמת המים, שלדבריהם גורמות גם נזק למי התהום ולטבע. "מדובר באזור טבע ייחודי ובכל פעם שיש בעיה בתחנת הסליקה של ביתר, מי הביוב של התושבים זורם באין מפריע לאדמות החקלאיות של הפלסטיניים", מספר ירון רוזנטל, מנהל בית הספר. "התופעה החמורה הזאת מתרחשת זה שנים ארוכות ומחריבה את השדות החקלאיים ואת הטבע. פנינו אינספור פעמים לעירייה, הצענו כל סיוע אפשרי והבהרנו שהביוב שלהם לא רק שהורס למקומיים את החיים אלא גם פוגע להם בפרנסה ובמשאבי הטבע". האזור גם נחשב ליעד מועדף לטיולים אלא שכעת ספוגה האדמה במקום בביוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"מי הביוב השחיתו עבודה חקלאית של שנה שלמה"./מערכת וואלה!, צילום מסך

כאמור, אין זו הפעם הראשונה שמי הביוב של ביתר עילית מוזרמים לוואדי, אלא שכעת נראה כי העירייה צפויה אף לעמוד לדין. במשרד להגנת הסביבה מסרו בתגובה כי בכוונתם לפתוח בחקירה פלילית בעניין. "חבל מאוד שעיריית ביתר עילית אינה לומדת מטעויות העבר", נמסר מהמשרד, "אך אנו נדאג כי מי שצריך יפיק את הלקחים. בעקבות אירועים קודמים זומן כבר ראש העיר לשימוע בפני מנהל מחוז ירושלים במשרדינו ולאחר שהמפגע לא הוסר, החלו מגעים מול רשויות האכיפה בעניין פתיחה בחקירה פלילית נגד העירייה. חקירה זו תתנהל על ידי המשטרה הירוקה והיא מצטרפת לחקירה נוספת המתקיימת נגד העירייה בגין הזרמת שפכים. יצוין כי כבר אספנו ראיות המצביעות על כך שגם מקור אירוע הזיהום האחרון הוא ביישוב ביתר עילית".

בעירייה תולים את האשמה במשרד השיכון

אלא שמתברר שבעירייה המקומית תולים את האשמה דווקא במשרד השיכון, שאחראי להזרמת הביוב לשדות הפלסטינים. "התקלה נגמרה עקב כניסה של פסולת בנייה על ידי קבלנים הבונים עבור משרד השיכון למערכת וסתימת המשאבות", אומרים בתגובה בעירייה. "מרגע שקיבלנו הודעה על התקלה היא טופלה מיידית, יחד עם זאת חשוב לדעת כי סתימה בסדר גדול כזה דורשת זמן".

כמו כן מסרו בעירייה: "בחצי השנה האחרונה לא נתקלנו בתקלות אולם כעת מששבו הקבלנים לעבודה נפגע כאמור הקו. אנו מטפלים מול משרד השיכון בכדי למנוע מקרים דומים". ממשרד השיכון טרם התקבלה תגובה. אלא שכאמור, את אנשי הטבע ואת התושבים הפלסטיניים, התירוצים הללו לא מעניינים. "התמונות הללו מעציבות אותו כל פעם מחדש", אומר רוזנטל. "הזרמת הביוב הרסה לא רק טבע ופוגעת במי תהום אלא גם השחיתה לתושבים הפלסטינים עבודה חקלאית של שנה שלמה".

עוד בנושא
רק הקו ירוק: הביוב בביתר עילית זיהם כפר פלסטיני

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully