וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתוני הגיוס לצה"ל נחשפו: מודיעין שוב בראש הרשימה

7.11.2013 / 17:00

במחזור הגיוס הנוכחי נמשכה השחיקה במוטיבציה להשתלב ביחידות הלוחמות. מספר החרדים בצבא עולה אך בבני ברק עדיין שיעור המתגייסים הנמוך ביותר. בגיוס נשים מובילה הוד השרון

צילום: טל אנגלנדר, דניאל בוק, דרור פיקלני; עריכה: יותם בן-דוד

צה"ל פרסם היום (חמישי) את נתוני הגיוס למחזור נובמבר 2013, מהם עולה שהמגמות העיקריות נמשכות: שחיקה במוטיבציה להתגייס, ירידה בגיוס לחי"ר ועלייה בשיעור גיוס חרדים לצבא. כמו בשנים הקודמות, העיר בעלת שיעורי הגיוס הנמוכים ביותר, הן לגברים והן לנשים, היא בני ברק. העיר המובילה בגיוס לגברים היא מודיעין. נתון מדאיג נוסף: כ-40% מכלל המועמדים לשירות ביטחון מדווחים על לקות למידה או על הפרעת קשב וריכוז במסגרת הצו הראשון.

עוד באותו נושא:
שר הביטחון: הפוליטיקאים לא צריכים לטפל בגיוס החרדים
שוקיסטים התאחדו: כלים ליום הראשון בבקו”ם
הוראות לחרדי המגויס: כך תפעל אם תעצר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ירידה בשיעור ליחידות לוחמות/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראש אגף כוח אדם בצה"ל, אלוף אורנה ברביבאי, הציגה את הנתונים שמלמדים כי מאז תחילת המילניום ישנה ירידה של 6% בשיעורי הגיוס הכלליים. רבע מהגברים חייבי הגיוס לא מתגייסים לצה"ל, והמגמה הזו רק מחריפה בשנים האחרונות. אם בשנת 2010 12.9% מחייבי הגיוס לא התגייסו בשל סעיף "תורתו אמונתו", בשנת 2013 עלה הנתון הזה ל-14%. בגזרת הנשים - 42.6% מחייבות הגיוס לא התגייסו לצה"ל במחזור האחרון (עלייה של 1.5% בתוך שנתיים).

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

הנתון המדאיג ביותר הוא המוטיבציה ללחימה, שירדה במהלך שלוש השנים האחרונות מ-79% במחזור הגיוס של נובמבר 2010 ל-70.3% במחזור הגיוס הנוכחי (ירידה של 8.7%). גם במוטיבציה להשתלבות בחיל הרגלים (הכולל בין היתר את חטיבות גולני, כפיר, צנחנים, נח"ל וגבעתי) יש ירידה של 5%. נתונים מטרידים מגיעים גם מכיוון העדה האתיופיות: 13% מכלל המתגייסים בני העדה היו בכלא לפחות פעם אחת במהלך השירות הצבאי.

בחיתוך לפי מחוזות נמצא, כי מחוז המרכז הוא המוביל בשיעורי הגיוס: 83% מתגייסים. אחריו - 81% במחוז צפון, 80% בחיפה, 77% בדרום, 71% ביהודה ושומרון ו-44% בירושלים. בגוש דן עומד השיעור על 65% בלבד, אולם אם משמיטים את הנתון של בני ברק קופץ השיעור ל-74.9%.

עשר הערים המובילות בשיעור הגיוס. דובר צה"ל
עשר הערים המובילות בשיעור הגיוס/דובר צה"ל
עשר הערים האחרונות בשיעור הגיוס. דובר צה"ל
עשר הערים האחרונות בשיעור הגיוס/דובר צה"ל

עשר הערים המובילות בקטגוריית הגיוס ללחימה ולקצונה בקרב הבנים הן: מודיעין, ראש העין, יהוד, גבעת שמואל, הוד השרון, נס ציונה, מעלה אדומים, קריית אונו, רמת השרון וכפר סבא. עשר הערים בתחתית הרשימה הן: אשדוד, בית שמש, צפת, ערד, נתיבות, ירושלים, אלעד, ביתר עלית, מודיעין עלית ובמקום האחרון: בני ברק. העיר בה שיעור המתגייסים ללחימה הוא הגבוה ביותר היא מודיעין, אולם באופן מפתיע ושלא בהתאמה לשיעורי הגיוס הכלליים – ברשימת הערים ה"לוחמות" ניתן למצוא גם את ירושלים.

"ההשתלחות במשרתי הקבע חסרת אחריות"

בקרב הנשים, העיר המובילה בשיעורי הגיוס היא הוד השרון. אחריה, שכנתה רמת השרון ושלישית – שוב מככבת מודיעין. עוד ברשימת המובחרות: נס ציונה, גבעתיים, קריית אונו, יהוד ואף יקנעם עלית. עשר הערים שסוגרות את הרשימה הן בעיקר בפריפריה, בצפון ובדרום: בית שאן, קריית מלאכי, אופקים, צפת ונתיבות. ושוב, במקום האחרון – בני ברק.

צה"ל, כך לפי ברביבאי, עומד בתכנית לגיוס חרדים לשורותיו. בשנת 2013 התגייסו 2,000 חרדים, בשנת 2014 אמורים להתגייס 2,300, ובשנת 2016 כבר יתגייסו לצבא 3,200. עם זאת, ולמד הנתונים המעודדים, תמונה עגומה עולה מהנתונים בקרב הנשים הדתיות והחרדיות. מתוך פוטנציאל של 6,500 בנות חייבות גיוס התגייסו השנה רק 1,500 בנות. הערים בהן הכי הרבה נשים הצהירו שהן דתיות הן: בני ברק, נתיבות, בית שמש, ירושלים וצפת.

האלוף ברביבאי הזהירה במהלך התדריך שקיצור השירות עליו הוחלט לקראת 2018 עשוי להוביל לקיטון בצבא בעשרה גדודים לפחות. לפיכך - צה"ל מתכוון לגשר על הפער באמצעות החתמה מוגדלת לשירות קבע. הצבא ממליץ בשלב זה להאריך את השירות של הבנות בארבעה חודשים ולקצר בארבעה חודשים לבנים. ראש אכ"א התייחסה בתדריך לביקורת על משרתי הקבע ומעמדם בחברה הישראלית ואמרה: "ההשתלחות במשרתי הקבע חסרת אחריות. הם לא עובדים אלא משרתים. מי שמשתלח בהם משתלח בעצמו. אנחנו כולם צריכים לדאוג שאיכותם וכבודם יישמר". האלוף הסבירה כי בשל הקיצוץ החד בתקציב ייתכן גל פיטורים נוסף - מעבר ל-4,500 משרתי הקבע שיפוטרו בשנים הקרובות, וזאת משום שהתוספת של 2.75 מיליארד השקלים עליה הוחלט בקבינט המדיני-ביטחוני לא מספיקה לצה"ל ומשרד הביטחון.

אחוז המוטיבציה ללחימה. דובר צה"ל
אחוז המוטיבציה ללחימה/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully