וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגול העצמי של מס הרווחים

חזי שטרנליכט

7.11.2013 / 6:00

מה לא נכתב על מחירי הנדל"ן הנוסקים בישראל. איזו תוכנית עוד לא הציעו כדי לטפל במחלה. ולמרות הררי המילים והרצון הציבורי העז לקבל פתרונות שפויים, המערכת לא סיפקה את התוצאות עד היום. המחירים רק המשיכו לעלות.

הפיתוח האחרון של שר האוצר יאיר לפיד הוא להקים חברה ממשלתית חדשה, מסלול עוקף ביורוקרטיה, שתשווק ותנהל פרויקטים לדיור. בעצם השקת התוכנית יש משום הודאה בכישלון הקולוסלי של רשויות התכנון בישראל.

ישיבת סיעת יש עתיד, 6 במאי 2013. יואב דודקביץ'
שר האוצר לפיד/יואב דודקביץ'

אבל אלה הם עיוותים מצד ההיצע. בואו נדבר רגע על עיוות מסוים מצד הביקוש. לפני כמה שנים ישבה ועדת טרכטנברג על המדוכה. היא הציעה הרבה דברים, אבל הצעה אחת, שהיתה כנראה תרגום של חלק מהמאוויים הנסתרים של משרד האוצר, השפיעה לבסוף בצורה גרועה מאוד על ענף הנדל"ן.

אני מדבר כמובן על המס על רווחי ההון. בישראל שרר עד אז מס בשיעור של 20 אחוזים על הרווח ממכירת מרבית סוגי ניירות הערך. הוועדה החליטה להמליץ להעלות את המס ל?25 אחוזים. מה הבעיה? העלאה קטנה. כמה סוציאליסטים הזדעקו - למה לא להעלות את המס הזה ל?50 אחוזים? הרי זה בסך הכל רווח קל על קנייה ומכירה של מניות, בלי הרבה מאמץ. למה לא למסות את החזירים העשירים?

ובכן, זאת טעות. כל הציבור משלם את המס הזה, עכשיו בריבית דריבית. קודם כל המס הזה היה בין הגורמים שהרסו את הפעילות בבורסה. הוא היה מעין קש ששבר את גב הגמל. בורסה פעילה ושוקקת היא מנוע חשוב לחברות במשק כדי שיוכלו לגייס הון, לצאת במיזמים חדשים, להעסיק עובדים ולייצר פעילות חיובית. בורסה זה לא רק ספקולציות והימורים של משקיעים, זה פולקלור זניח בפעילותה.

הפתרון: הפחתת המס על רווחי ההון בבורסה

אבל גרוע מכך, ההשפעה של העלאת המס על רווחי ההון זרקה המוני משקיעים בבורסה אל ענף הנדל"ן המשגשג. אחרי הכל - למה להשקיע חסכונות בבורסה אם אפשר לקחת משכנתא ולקנות דירה, כל משקיע לפי יכולתו. הרי בקריית שמונה יש דירות במחיר של כמה מאות אלפי שקלים שאפשר להשכיר. חסם הכניסה אולי אינו נמוך אבל הוא בוודאי לא בלתי נתפס.

אז קיבלנו שטף של ביקושים נוספים לענף הנדל"ן בגלל החלטה שלכאורה באה ממקום אחר לחלוטין. דרך אגב, אני לא היחיד שאומר את זה. בכירים ומנוסים ממני במערכת הכלכלית כבר הצביעו על התופעה. ואחרי כל העלאת המס על רווחי ההון, בסוף המדינה בכלל לא הגדילה את תקבוליה ממסים בתחום. כי הרי הפעילות נעצרה בבורסה, ומה התוצאה? המדינה בכלל רשמה הכנסות נמוכות יותר מפעילות זאת, בו בזמן שבורסות ברחבי העולם מתפוצצות מכסף ונמצאות ברמות שיא.

המסקנה, כמו תמיד, היא שהחזירות הסוציאליסטית אינה יודעת מרגוע. שהרצון שלה לחפש ולשפד את העשירים לטובת אלו שאין להם, או אלו שאין להם מספיק, פוגע קודם כל באופן אירוני במעמד הביניים ובמעמד הנמוך. הפתרון צריך להיות דווקא הפחתת המס על רווחי ההון בבורסה, דבר שיסייע להגדלת הפעילות בה ויקטין חלק מהביקושים בענף הנדל"ן.

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully