וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דירוג פורבס: ולדימיר פוטין - האיש החזק בעולם

קרוליין האוורד, פורבס

30.10.2013 / 22:14

נשיא רוסיה עלה ב-2013 שלב אחד בדירוג שערך המגזין פורבס ועבר את מי שזכה בתואר בשנתיים האחרונות, נשיא ארה"ב ברק אובמה. נשיא סין, שי ג'ינפינג, מדורג שלישי

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, הוא האיש החזק ביותר בעולם - כך על פי הדירוג השנתי של המגזין פורבס. הדירוג, אשר מתקיים באופן מסורתי מאז 2009, מהווה למעשה ראי שנתי לכוחם של ראשי המדינות, אנשי הכספים, הנדבנים והיזמים שבאמת שולטים בעולם.

לאתר פורבס ישראל

"פוטין רק חיזק את שליטתו ברוסיה בזמן שתקופת כהונתו השניה של אובמה נראית עד כה צולעת, כשהדוגמה האחרונה לכך היא השבתת שירותי הממשל. המט שהטיל פוטין בנושא סוריה והדינמיקה שלאחר ההדלפות מה-NSA הבהירו כוחו של מי גדול יותר", נכתב בנימוקי המגזין.

פוטין (61) עלה מקום אחד לעומת הדירוג אשתקד, כשעקף את מי שזכה בתואר בשנתיים האחרונות, נשיא ארה"ב ברק אובמה, אשר ירד למקום השני. נשיא סין, שי ג'ינפינג, מדורג שלישי, האפיפיור פרנסיסקוס רביעי וקנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, חמישית.

משלימים את העשירייה הראשונה: נשיא מיקרוסופט, ביל גייטס (6), נגיד הבנק הפדרלי המרכזי של ארה"ב, בן ברננקי (7), מלך סעודיה עבדאללה בן עבד אל-עזיז א?אל סעוד (8), נגיד הבנק האירופי המרכזי, מריו דראגי (9) ומנכ"ל וול מארט, מייקל דיוק.

ראש ממשלת בריטניה, דייויד קמרון, מדורג במקום ה-11. איל התקשורת קרלוס סלים נמצא במקום ה-12, ואחריו איל ההון וורן באפט, ראש ממשלת סין, לי קיצ'יאנג, מנכ"ל אמאזון, ג'ף בזוס, ומנכ"ל אקסון מובייל, רקס טילרסון.

מייסדי גוגל, סרגיי ברין ולארי פייג', חולקים במשותף את המקום ה-17. נשיא צרפת, פרנסואה הולנד, מדורג במקום ה-19. את העשירייה השניה נועל מנכ"ל אפל, טים קוק. ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, מדורג במקום ה-26, לאחר שדורג במקום ה-23 ב-2012, אותו מקום בו מדורג השנה עלי חמינאי, המנהיג הרוחני של איראן. מקום אחד אחריו (24) מדורג מייסד פייסבוק, מארק צוקרברג.

הדירוג מתבסס על החלטת העורכים הבכירים של המגזין פורבס, אשר בחנו מאות מועמדים, מתוכם נבחרו 72 האנשים החזקים בעולם - 1 לכל 100 מיליון בני אדם על פני כדור הארץ - על בסיס היקף ההשפעה והמשאבים הכספיים שלהם.

1. ולדימיר פוטין

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 3 בספטמבר 2013. AP
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, 3 בספטמבר 2013/AP

מהלכיו בזירה הבינלאומית בשנה האחרונה מיצבו את נשיא רוסיה בראש הרשימה. פוטין חיזק השנה עוד יותר את מעמדו הפנימי, וגם במישור העולמי הצליח להגביר את כוחו. כל מי שעקב אחר משחק המוחות שנערך בין המעצמות על אדמת רוסיה מבין כי מרכז הכוח החל לנטות לכיוון האיש החזק ברוסיה. ראש ה-KGB לשעבר שולט כיום ביד רמה בצבא גרעיני עצום, על מושב קבוע במועצת הביטחון של האו"מ ועל נתח גדול מאספקת הנפט והגז העולמית.

2. ברק אובמה

נשיא ארה"ב ברק אובמה מדבר בפני תלמידים בבית ספר יסודי בברוקלין, ניו יורק. 26 באוקטובר 2013. AP
נשיא ארה"ב ברק אובמה מדבר בפני תלמידים בבית ספר יסודי בברוקלין, ניו יורק. 26 באוקטובר 2013/AP

יוזמת החקיקה שלו בתחום הבריאות נמצאת תחת מתקפה מתמדת, החוב הלאומי של ארה"ב שובר שיאים, רצונו לתקוף בסוריה לא יצא אל הפועל, פעולות מסווגות של ה-NSA נחשפות וגורמות למבוכות בינ"ל, והממשל כולו הושבת ל-16 יום בשל חוסר יכולת להגיע להסכמה בקונגרס. כל אלו מעלים את השאלה: מי האיש החזק בסיפור? אך למרות כל זאת כדאי לזכור כי מדובר באיש החזק ביותר במעצמה בעלת הכלכלה החזקה ביותר והצבא הקטלני ביותר בעולם.

3. שי ג'ינפינג

שי ג'ינפינג, שצפוי להתמנות ב-2013 לתפקיד נשיא סין. בייג'ינג', אוגוסט 2012. Pool, GettyImages
שי ג'ינפינג, שצפוי להתמנות ב-2013 לתפקיד נשיא סין. בייג'ינג', אוגוסט 2012/GettyImages, Pool

השליט העליון של המפלגה הקומוניסטית, צבא וממשלת סין שולט בלמעלה מ-1.3 מיליארד אזרחים - כ-20% מאוכלוסיית העולם. סין מחזיקה באגרות חוב אמריקאיות בשווי 1.3 טריליון דולר - המחזיקה הגדולה בעולם באג"ח אמריקאיות. על פי כל התחזיות, צפויה כלכלת סין לעקוף את זו האמריקאית בעשורים הקרובים. דוגמה להתפתחות הכלכלה במעצמה המזרח אסייתית היא מספר המיליארדרים במדינה: 122 מיליארדרים חיים כיום בסין - 122 יותר משחיו בה לפני עשור.

4. האפיפיור פרנסיסקוס

האפיפיור נפרד מברזיל: "שחו נגד הזרם". רויטרס
האפיפיור נפרד מברזיל: "שחו נגד הזרם"/רויטרס

הבחירות האחרונות לתפקיד האפיפיור הפיחו רוח חדשה בקרב 1.2 מיליארד מאמיני הכנסייה הקתולית ברחבי העולם. האפיפיור הלטיני הראשון נודע בחמלתו הרבה לעניים ובדעותיו המודרניות כנגד אפליית נשים, ואף הכריז כי על הכנסייה "להפסיק להתמקד אך ורק בנושאים כמו נישואי גאים והפלות". הוא פעיל ברשתות החברתיות השונות ונעזר בטוויטר בכדי להפיץ עצות והגיגים דתיים ל-1.3 מיליון עוקבים.

5. אנגלה מרקל

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל משוחחת בטלפון הנייד. AP
קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל משוחחת בטלפון הנייד/AP

האישה החזקה בעולם משלימה את החמישייה הפותחת, והיא הבסיס האיתן ליציבות האיחוד האירופי על 17 המדינות החברות בו. גישתה הנוקשה והתעקשותה על צמצום היקף החוב של מדינות האיחוד זכו לביקורות ומתנגדים רבים, בהם גם נשיא צרפת פרנסואה הולנד. היא שומרת על כסאה כקנצלרית גרמניה כבר 8 שנים - והיא האישה היחידה אשר נבחרה לתפקיד אי פעם. מרקל הובילה את רשימת הנשים החזקות בעולם של פורבס ב-8 מתוך 10 השנים האחרונות.

6. ביל גייטס

ביל גייטס. AP
ביל גייטס/AP

גייטס שמר על מעמדו כאדם העשיר ביותר בארה"ב - גם לאחר שתרם לא פחות מ-28 מיליארד דולר לקרן הצדקה על שמו ועל שם אשתו. הוא גם המשיך וחיזק את הקרן שלו למיגור הפוליו, וגייס השנה 335 מיליון דולר משורת מיליארדרים, בהם איל התקשורת המקסיקני קרלוס סלים וראש עיריית ניו-יורק מייקל בלומברג. ביחד עם וורן באפט, שכנע גייטס למעלה מ-100 מיליארדרים להתחייב לתרום לצדקה לפחות מחצית מהונם לאחר מותם.

7. בן ברננקי

יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי. J. Scott Applewhite, AP
יו"ר הבנק הפדרלי בן ברננקי/AP, J. Scott Applewhite

נגיד הבנק הפדרלי האמריקאי יפנה את מקומו בינואר 2014, ויוחלף על ידי ג'נט יילן. כהונתו של ברננקי אופיינה בכמה מהאתגרים הפיננסיים הגדולים אשר פקדו את המשק האמריקאי מאז ה"שפל הגדול". הפרופסור מאוניברסיטת פרינסטון, אשר סייע לחלץ את המשק האמריקאי מהמשבר בשנות ה-2000, הכתיב מדיניות ברורה אשר נותנת את אותותיה ואט אט מוציאה את המשק האמריקאי מהמשבר האחרון.

8. עבדאללה מלך סעודיה

מלך סעודיה עבדאללה. Murad Sezer, AP
מלך סעודיה עבדאללה/AP, Murad Sezer

המלך הסעודי בן ה-89 מחזיק במפתחות לאתרים הקדושים ביותר לאיסלאם, כמו גם לתעשיית הדלק השנייה בגודלה בתבל, ומחזיק במאגר נפט בן 256 מיליארד חביות - 20% מהרזרבה העולמית כולה. בזכות זאת, נכנסה סעודיה לרשימת 20 המדינות העשירות בעולם.

9. מריו דראגי

מריו דראגי, נשיא הבנק במרכזי האירופי. Luca Bruno, AP
מריו דראגי, נשיא הבנק במרכזי האירופי/AP, Luca Bruno

נשיא הבנק האירופי המרכזי שולט למעשה באזור המטבע הגדול בעולם - גוש היורו כולו. באחריותו שימור שיתוף הפעולה הכלכלי בין 17 מדינות בעלות אינטרסים ותפיסות עולם שונים בתכלית, אך כנראה שאם מישהו יכול לעשות זאת - זהו "סופר מריו", כפי שנקרא דראגי באיטליה מולדתו.

10. מייקל דיוק

חנות וול-מארט. AP
חנות וול-מארט/AP

מנכ"ל וול מארט חולש על הרשת הקמעונאית הגדולה בעולם, והוא גם המעסיק הגדול ביותר בעולם (עם 2.2 מיליון עובדים הכפופים לו ברשת הכל-בו הענקית). וול מארט בעצמה מסוגלת לרומם או למוטט חברות ברגע - בעזרת החלטה פשוטה אחת. בסתיו האחרון נסע דיוק לוושינגטון ביחד עם 20 מנכ"לים מובילים נוספים במשק האמריקאי, בכדי ללחוץ על הנשיא אובמה להעלות את תקרת החוב הלאומי.

לדירוג בשנה שעברה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully