וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הימין מסרב לעשות חשבון נפש אחרי רצח רבין

24.10.2013 / 1:49

ראש הממשלה יצחק רבין נרצח על ידי מתנקש יהודי בעל אג'נדה מסוימת. היום יש כאלו שמסרבים להכיר בעובדות ומנסים לטשטש את הזכרון הקולקטיבי: זהו איום על הדמוקרטיה הישראלית

18 שנים חלפו מאז אותו ערב מר ונמהר של מוצאי שבת ה-4.11.95. כנער צעיר השתתפתי בהפגנה שהתכנסה תחת הכותרת "כן לשלום-לא לאלימות" והסתיימה ביריות אקדח שבישרו לכולנו כי האלימות קיימת ופועלת בשמם של אלו המעוניינים לכפות "לא" לשלום.

18 שנים לאחר הרצח, מותר ורצוי להגיד את האמת ולהסיר את המסכה שהולבשה לה מעל קורות הימים ההם במעשה לוליינות מדהים שלא היה כדמותו, שבו ההיסטוריה שוכתבה באופן קיצוני, ובטווח זמן כל כך קצר.

האמת העובדתית קשה, אך פשוטה וברורה: ראש הממשלה יצחק רבין נרצח על ידי מחבל יהודי, משולי הימין הפוליטי, ממניעים אידיאולוגי, במטרה מובהקת לחבל בתהליך השלום. וכל זאת בשיאה של מערכת הסתה אלימה ופרועה אשר זכתה ללגיטימציה וגיבוי מהמנהיגות הפוליטית במחנה הימין.

תמונה של יצחק רבין במדי נאצי, בהפגנה נגדו בירושלים חודש לפני רציחתו, 5 באוקטובר 1995. Eyal Warshavsky, AP
ההסתה נגד רבין. האם כל מי שהיה צריך הכה על חטא?/AP, Eyal Warshavsky

הניסיון הכפוי לנתק מלאכותית יעפם של כדורי הרצח ממסלול ההפגנות עם ארון הקבורה, קריאות "הבוגד", "הרוצח" ו"המוסר" שהיו לשגרה בהפגנות הימין ובחדרי הישיבות, ניסיונות הפגיעה ברבין, ההתפרעות האלימה בהפגנת הימין סמוך לכנסת, האוויר הדחוס והרווי הדי הדלק שהעניק גם לעיוורים את היכולת לזהות את הכתובת הנכתבת בדם יהודי - איננו עומד במבחן ההיסטורי ויש בו סכנה ממשית בדבר היכולת להסיק את המסקנות המתבקשות, למען לא נעמוד בפני טראומה לאומית נוספת מסוג זה.

ניתן היה לצפות כי לאחר קרות הרצח נזכה לשמוע קולות של סליחה, חרטה וחשבון נפש אמיתי מאותם מנהיגים פוליטים בימין ש"עצמו עיניהם" ו"סתמו אוזניהם", שעה שהשתתפו והובילו את הפגנות התרעלה שהעניקו לרוצח ולחבר מרעיו את תחושת הקדושים המעונים הלוקחים על עצמם שליחות של רבים.

אסור לשכוח מי עמד על המרפסת בכיכר רבין ושתק

בל נטעה: העלאת הפרופיל והנסיקה בתעוזתם של החוליגנים מ"נוער הגבעות", היא רק שיאו של תהליך עומק מורכב יותר וקשורה בטבורה למסע ההיחלצות המביש של הימין "הלגיטימי" מחלקו באחריות לרצח רבין. כשם שבזמנו לא ניתן היה לנתק בין ההסתה הפרועה ועצימת העין לרצח עצמו, כך גם כיום, לא ניתן להפריד בין ההתנערות מהאחריות לרצח, לפריחתם המחודשת של גילויי אלימות, גזענות והסתה.

עם זאת, עומדי המרפסת בכיכר הציון ומובילי תהלוכת הארון בצומת רעננה, ובהם גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לא השמיעו מעולם דברים של חשבון נפש אמיתי, חרטה וסלידה מהתנהלותם שלהם באותם הימים, כאילו לא היה דבר פסול ולא ברור שעשבי הפרא גדלו בערוגתם וחסו תחת צילם. אין לראש הממשלה וחבריו מאותם הימים את גדלות הנפש והמוסר להביט במראת ההיסטוריה ולצפות בערוותם.

חשבון הנפש של הימים שלאחר רצח רבין, פינה בשנים האחרונות את מקומו לאחד העיוותים ההיסטוריים הגדולים בדברי ימיה של מדינת ישראל. מחנה הימין ניער מעליו באלגנטיות את בגדי האבל, ועטה במקומם את גלימת הקורבן תוך שמנהיגיו מפנים ללא בושה אצבע מאשימה כלפי מי שהעז להזכיר להם את האמת העובדתית בדבר הרקע לרצח הנורא ואחריותם להסתה הפרועה.

השכתוב ההיסטורי איננו נעצר. הקולות בימין המאשימים את השמאל הישראלי בעשיית עוול עם מחנה הימין ועומדי המרפסת בכיכר ציון, גוברים ומסמלים את המעבר לשלב הגלוי בבריחת הימין מאחריותו להסתה שהובילה לרצח.

רבים ממנהיגי הימין מתקוממים במקום להבין ולהודות כי עומדי המרפסת בכיכר ציון ומובילי הפגנות השטנה שגו וחטאו שעה שנכנעו לקולות האספסוף ונתנו ידם לאווירת האימים שאחזה ברחובותינו.

הדמוקרטיה הישראלית עדיין נדרשת להיאבק על קיומה. מבלי שמנהיגות הימין תעזור את האומץ והמוסר בכדי לערוך חשבון נפש אמיתי ולהכות על חטא הלגיטימציה לאווירת ההסתה שהובילה לרצח רבין, לא יהא בידה לגבש את הכוחות הדרושים להתמודדות אל מול יערות הפרא שצומחים להם במחנה גם בימים אלו, ומאיימים על כולנו.

עו"ד ערן חרמוני הוא יו"ר תנועת "קול ישראלי" לציונות וסוציאל-דמוקרטיה.

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully