וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לצאת מהאדישות - ולבחור בשיקול דעת

דן מרגלית

22.10.2013 / 10:06

מערכות הבחירות המוניציפליות בישראל מתאפיינות במיעוט של מצביעים. ההתמודדות הנערכת היום אינה חורגת מדפוס ההרגלים של הציבור, שברובו ידיר רגליו מהקלפי.

הדבר אינו מובן. בסופו של יום, ראש העירייה משפיע על חיי היום?יום של האזרח יותר מראש הממשלה. הפקח העירוני מכעיסו יותר מבית המשפט העליון. זה חבל. מפני שבמרקם המוניציפלי מצויים רוב השירותים לתושב. גם רוב התקלות והקיפוח והשחיתות. האזרח מקופח נוכח תופעות של שחיתות, אבל איבד את אמונו ביכולתו לתקן את הדברים בקלפי, ונשאר בבית.

כך גם מתעוותת תמונת רצונו. מפני שבעלי האינטרסים מגיעים לקלפי, וגוררים עימם את קרוביהם והכפופים להם. כתוצאה מכך משקלם בספירת הקולות גדול מאשר באוכלוסייה הכללית, שאינה מטריחה עצמה לקלפי. עוד עיוות לרעת האזרח בגלל אדישותו.

העיריות והרשויות המקומיות צריכות לשקיפות, לאור השמש, לניקיון. לאזרח יש אינטרס לתקן את הדברים. די לקרוא את המתרחש במשפט הולילנד - שהוא כתב אישום חמור נגד מי שהיה ראש עיריית ירושלים ועוזרתו וקבלנים ומאכערים - ולהגיע למסקנה מזעזעת: גם אם השופט יקבל את תמונת המצב שבפי הנאשמים ויזכה אותם מראשון עד אחרון - אפשרות הנראית תיאורטית בלבד - עדיין נחשפת בפני הציבור תמונת סיאוב הגורמת סלידה. זו רק דוגמה (אמנם בולטת) אחת מרצף בלתי פוסק של שערוריות כספיות.

אמור לי מי מריץ אותך - ואומר לך לאן תידרדר

גם לא להתעלם מההיגיינה הפוליטית-סביבתית. משה ליאון אדם בעל כישורים. אבל אמור לי מי מריץ אותך - ואומר לך לאן תידרדר. עם אריה דרעי ואביגדור ליברמן וקומץ מאוד מסוים של עסקני הליכוד בירושלים, היה על ליאון למחול על מקומו (אך לא על כבודו) ולוותר על הריצה לראשות העיר ירושלים.

האזרח האחראי, הנאור, המעוניין בחינוך ילדיו ובניקיון שכונתו, ייטיב אפוא לעשות אם יתייצב הבוקר בקלפי ויצביע בניקיון דעת ובניקיון כפיים למי שלדעתו יבצע את המלאכה טוב מן האחרים.

לכך ראוי להוסיף קריטריון: עקב תקלה בתום לב שיצאה ממערכת המשפט יכולים ראשי עיר הנאשמים בפלילים להוסיף ולהחזיק במשרתם עד ליום הבחירות. בג"ץ ניסה לתקן את העיוות בפסק דין שחוקיותו מדלגת מעל לתהום משפטית פעורה.

הגיעו הדברים כדי כך, שבשלושה מקרים נאלצו השופטים לצוות על פיטורי ראשי ערים, אם כי הם מוסיפים להתמודד על המשך כהונתם בבחירות הנערכות היום. בוודאי חלה עליהם חזקת החפות. בוודאי היועץ המשפטי לא נהג בתבונה הדרושה, שלא הקדים את הגשת כתבי האישום הפליליים נגדם. מה הטעם בהדחת ראש עיריית בת ים 48 שעות לפני פתיחת הקלפיות?

מוצע, אפוא, שהציבור הנאור ינהג בשיקול דעת. ראוי שלא יצביע למי שיושב על ספסל הנאשמים. כך יחסוך מהמועצה המקומית החדשה, שתיבחר היום, את ההתלבטות אם לפטר את ראש העיר שייבחר מחדש. פשוט לא לבחור בו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully