וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה הפלסטינים לא מצביעים בירושלים

יוסי ביילין

22.10.2013 / 9:57

מספרם מתקרב לרבע מיליון. שני שלישים מהם, כנראה, בעלי זכות בחירה. מבין אלו רק כמה אלפים זכאים להצביע לכנסת לאחר שניצלו את אפשרות ההתאזרחות בישראל, אבל כולם זכאים להצביע בבחירות העירוניות, כתושבי קבע בירושלים. ולמרות זאת, הם לא ינצלו את האופציה להשפיע על דמותה של העיר.

מאות אלפי הפלסטינים במזרח ירושלים, הזוכים לשירותים עירוניים הנתונים להם ביד קפוצה, מעדיפים זה 46 שנה להותיר בידי תושבי העיר האחרים את ההכרעה באשר לעתיד עירם, אף על פי שהם יודעים כי בכך הם מנציחים את קיפוחם. אם קולך אינו נספר במערכת דמוקרטית, קשה מאוד להבטיח שתקבל את המגיע לך.

בירת ישראל, הגדולה בערינו והענייה שבהן, היא תוצאת סיפוח 28 כפרים פלסטיניים בסביבות ירושלים לשבעת הקילומטרים הרבועים שהיוו את מזרח ירושלים לפני הכיבוש הישראלי ב?1967, ולעיר המערבית ששטחה היה כ?30 קמ"ר. הנהגותיה, מאז ימי טדי קולק, תלויות בהחלטתם של הפלסטינים הירושלמים שלא להצביע בבחירות המוניציפליות. סביר להניח שאף אחד מראשי הערים שנבחרו מאז ההכרזה על איחוד העיר, שלא אוחדה מעולם, לא היה נבחר אילו החליטה קבוצת אוכלוסייה גדולה זו להצביע. מדי פעם עומד מישהו על ההזדמנות הגלומה במימוש פוטנציאל ההצבעה הפלסטיני ומציג מועמדות לראשות העיר או למועצה, אך מדובר במועמדויות פתטיות, שאינן זוכות לקשב רציני. הלה מסביר לבני עמו כי אם יתאחדו ויקומו להצביע בעבורו, סביר מאוד להניח שיזכה ברוב יחסי של הקולות בסיבוב הראשון, ומי יודע - אולי גם ייבחר בסיבוב השני, לתדהמת יהודי העיר, הדתיים והחילונים. הגוש הפלסטיני יהיה משמעותי ביותר במועצת העיר, אם תמומש זכות הפלסטינים להצביע. אך דבריו נופלים על אוזניים ערלות.

אפשר לאפסן את החשש עד לבחירות הבאות

בערבי בחירות משלמים מס שפתיים דמוקרטי וקוראים לכל בעלי זכות הבחירה לממש את זכותם ולהצביע כדי להשפיע. בכל מערכת בחירות מתפללים פרנסי עיר הקודש שזה לא יקרה. שלא תקום במצביעים הערבים רוח שתעודד אותם לאתגר את יהודי העיר, להציב מועמד משמעותי מסוגו של פרופ' סרי נוסייבה, נשיא אוניברסיטת אל-קודס, שהשתעשע ברעיון זה בעבר, ולהעמיד את העולם בפני עובדה חדשה.

עד ליום האחרון של הגשת רשימות המועמדים קיים חשש קל בלב מנהיגי העיר פן יקרה הבלתי צפוי, ואז משתחררת אנחת רווחה מפיהם. לא, אין במערכת הבחירות הירושלמית מועמדים פלסטינים המסוגלים להביא לשינוי בהתנהגות מאות האלפים המוותרים על זכותם להצביע. גם ביום שלישי לא יצביעו הפלסטינים, חוץ מכמה מאות עובדי עירייה. אפשר לאפסן את החשש עד לבחירות הבאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully