וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירות נגד החלטת הממשלה לייצא גז

ברוב של חמישה מול שניים, נדחו העתירות נגד ייצוא הגז הטבעי שיופק מהמאגרים בים התיכון. לפי תכנית הממשלה, כ-40% מהגז שיימצא - יהיה מיועד לייצוא, והשאר ישרת את המשק

מערכת וואלה!

הרכב מורחב של בג"ץ דחה הערב (שני) ברוב של חמישה שופטים נגד שניים את העתירות נגד החלטת הממשלה על ייצוא הגז הטבעי שיופק מהמאגרים בים התיכון, ועל כך שההחלטה לא התקבלה בכנסת. בשל חשיבות ההחלטה, היא פורסמה בשלב זה ללא נימוקים.

בחודש יוני אישרה הממשלה את התכנית למשק הגז בישראל, במסגרתה כ-40% מהגז שנמצא בקידוחים בים התיכון יהיה מיועד לייצוא, ורק כ-60% יישארו לשימוש במשק הישראלי. הממשלה החליטה שלשימוש המשק הישראלי יוקדשו בעשורים הבאים כ-540 מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי - כמות שאמורה להספיק ל-30 שנה לפחות, על פי קצב השימוש הצפוי. בשנה האחרונה השתמשה מדינת ישראל בכשבעה מיליארד מטרים מעוקבים של גז טבעי.

בעקבות ההחלטה, עתרו לבג"ץ שורה של ארגונים וחברי כנסת, בהם יו"ר האופוזיציה שלי יחימוביץ' ויו"ר הכנסת לשעבר רובי ריבלין, בדרישה שבית המשפט יורה על קיום דיון בכנסת בנוגע לייצוא עתודות הגז של ישראל, ויקבע כי לא ניתן להסתפק בהחלטת ממשלה בנושא. בעתירה נטען כי כאשר מדובר בהחלטה כה דרמטית ועתירת השפעה, יש לקיים דיון מקיף ולקבל החלטה בכנסת, ולא להסתפק בהחלטת הממשלה.

אתמול התקיים דיון בעתירה בבג"ץ, והערב פרסמו השופטים את ההחלטה. חמישה שופטים - הנשיא אשר גרוניס והשופטים מרים נאור, עדנה ארבל, אסתר חיות ונועם סולברג, קבעו כי יש לדחות את העתירות. שני שופטים, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר אליקים רובינשטיין, והשופט סלים ג'ובראן, שבנו עובד עבור חברה המקימה תחנות כוח המופעלות בגז טבעי, סברו כי יש לקבל את העתירות בשל היעדר סמכות של הממשלה, לבטל את החלטת הממשלה ולהעביר את הנושא לכנסת.

יחימוביץ': "מול הציבור עומדים בעלי ממון אינטרסנטים"

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ' אמרה בתגובה: "אנו מקבלים ומכבדים את החלטת בג"ץ. נמשיך במאבק אפקטיבי על העתיד האנרגטי והכלכלי של המדינה ולמען הציבור הרחב בישראל ולמען התעשייה הישראלית בכל האמצעים הציבוריים והפרלמנטריים העומדים לרשותנו. שני היעדים המרכזיים הם: הורדה משמעותית של מחירי הגז המופקרים שמשלמת התעשייה לחברות הגז ובשל כך גם יוקר המחיה ומחירי החשמל לאזרחי המדינה, ופירוק המונופול של תשובה ונובל אנרג'י. אנו קוראים גם לציבור להמשיך ולהיות פעיל ומודע ביחד עם חברי הכנסת וארגוני החברה והסביבה, ולא להניח לממשלה למכור את עתידנו. יש לזכור כי מול הציבור עומדים בעלי ממון רב ושפע של אינטרסים, ודרושות עיקביות ודבקות במטרה".

יו"ר איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז בישראל, אורי אלדובי, ואמר:
"בפני תעשיית האנרגיה הישראלית עומדים אתגרים רבים, וודאות רגולטורית הינה תנאי הכרחי להמשך פיתוח וקידום התעשייה.
איגוד תעשיות חיפושי הנפט והגז יפעל בשיתוף פעולה מלא עם ממשלת ישראל לקדם התעשייה, ולפעול למען כלכלת מדינת ישראל".

שר התשתיות הלאומיות, סילבן שלום אמר בתגובה כי "פסיקת בג"ץ מחזקת את החלטת הממשלה שאותה הובלתי להשאיר כמות גדולה של גז טבעי לשימוש המשק הישראלי. ההחלטה שקיבלנו הייתה שקולה ומאוזנת וראתה את צורכי המשק ואת הצורך לדאוג לדורות הבאים". עוד אמר שלום: "ההחלטה תוביל למאבק ביוקר המחיה ותוביל להורדת תעריפי החשמל, המים ומוצרים רבים במשק. אני משוכנע כי כעת, בעקבות החלטת בג"ץ, תינתן דחיפה לפיתוח מאגרים חדשים לרווחת הציבור ולחיזוק הכלכלה הישראלית".

  • עוד באותו נושא:
  • ייצוא גז
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully