וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מנהלת לעניין, בלי אבק של כוכבים

חזי שטרנליכט

21.10.2013 / 6:00

בלי לורנס סאמרס. בלי אלחנן הלפמן. בלי בן ברננקי. בלי סופר?סטארים. במחשבה קצרה לאחר המינוי, מי היה צריך את כל ליגת הכוכבים? עולם הזוהר הכלכלי הוא אגדה. יש נגידה, והדבר היחיד שיש להצטער עליו הוא שהמינוי נשרך והסתבך כל כך הרבה זמן. זאת שעת כושר להסדיר את התהליך, ואולי להעביר אותו לוועדת מינוי ציבורית או להליך שקוף בפני הכנסת.

לא ידענו, ואנחנו עדיין לא יודעים, מה הם השיקולים שפסלו את שלושת המועמדים שבחנה ועדת טירקל. בנק ישראל הוא ארגון חשוב ביותר לכלכלה הישראלית. זהו לא עוד מוסד ציבורי מנומנם. מגיע לנו לשמוע את המועמדים, להתרשם מהעמדות שלהם ומהחזון הכלכלי שלהם לפני שהם מתיישבים על כס הנגידות. זה נכון שד"ר פלוג הוכיחה עד כה ניהול שקול של המדיניות המוניטרית. מאז פרש סטנלי פישר לפני כמה חודשים, היא כבר הורידה פעם אחת את הריבית, הודיעה על מדיניות המשך רכישות הדולרים הצפויה לשנה הקרובה, ובסופו של דבר הוכיחה בשטח את מה שהיה צריך להוכיח. שהיא מנהלת את בנק ישראל כמו שצריך.

אצבע על הדופק

הכוכבים הכלכליים לא רצו לבוא. עם יד על הלב, קשה להאשים אותם. מי רוצה לבוא לכאן, ללמוד עברית ולחטוף צעקות מהרחוב? תראו את מנכ"ל טבע ג'רמי לוין, שעשה עלייה ובא לנהל חברת תרופות גלובלית שנמצאת ערב משבר חמור בכל הנוגע לעתידה. לא עומד להיות לו קל, גם בתוך החברה וגם מחוצה לה. למה שכלכלנים מובילים בארה"ב יגיעו להסתובב במסדרונות הכנסת?

צריך פשוט להוציא את סטנלי פישר מהסיסטם. מינוי כלכלי כזה בסגנון תרופת הפלא, הקופקסון של טבע, היה כנראה אחד למדינת ישראל. הסבירות שמישהו בירושלים יצליח להבקיע גול כזה פעם נוספת, מאמצע המגרש, נמוכה להפליא. צריך לתת לד"ר פלוג לצאת לדרך וכמובן לאחל לה דרך צלחה. שלושה נושאים כבדי משקל ניצבים לפניה. הראשון הוא טיפול בכוחו המופרז של השקל, בעיה שקשה למצוא לה פתרונות פשוטים, אבל המשך ההתחזקות הדרמטית של השקל יאיץ וייצר גל של פיטורים בתעשייה.

הנושא השני הבוער הוא, כמובן, טיפול הדרגתי ומתוחכם בענף הדירות כדי להוזיל אותן בהדרגה, תוך כדי שמירה על היציבות הפיננסית. כאן דרושים חשיבה מחוץ לקופסה ושילוב ידיים, במטרה לסייע לממשלה להוביל להפחתת מחירים בלי לפגוע בזוגות הצעירים.

הנושא השלישי הוא החשש מהאטת הצמיחה העולמית וכניסה למשבר חדש, דבר העלול להשפיע לרעה גם על המשק שלנו, גם אם הוא עדיין אינו נראה באופק. המצב של כלכלת ארה"ב מצריך מעקב. חייבים להיות עם האצבע על הדופק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully