וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: האיסלאמיסט במסיכה

איזי ליבלר

21.10.2013 / 6:00

לאחר 50 שנות שיתוף פעולה מודיעיני בין ישראל לטורקיה, חשיפת זהות סוכני המוסד בפני איראן על ידי הטורקים ממחישה את עומק התהום שאליה שקעו יחסי שתי המדינות תחת הנהגתו של האיסלאמיסט האוטוקרט, ראש הממשלה רג'פ טייפ ארדואן. ארדואן מבקש ליצור את האשליה שלפיה הוא עצמו מהווה את המודל לחיקוי לאיסלאם הנאור, המשתלב באופן מיטבי עם הדמוקרטיה, אבל אין דבר הרחוק יותר מן האמת. מדובר באיסלאמיסט פנאטי וקנאי נאלח המרעיף שבחים על האחים המוסלמים, על חמאס ועל חיזבאללה.

ארדואן הפעיל דמגוגיה כדי לזכות בשלוש מערכות בחירות, וניצל את עמדתו כדי להפחיד את התקשורת ולהחריב את האופוזיציה. הוא טיהר את הצבא מקצינים חילונים ודיכא את חופש הביטוי. כיום יש כפי הנראה יותר עיתונאים כלואים בטורקיה מאשר בכל מדינה אחרת בעולם. תגובתו של ארדואן להפגנה בנושא איכות הסביבה במרכז איסטנבול לפני כמה חודשים, שבמסגרתה נפצעו יותר מ?4,000 מפגינים בלתי אלימים, ממחישה את אכזריותו. לפי ארגוני זכויות אדם טורקיים, ארדואן ניצל את ההפגנה השקטה כהזדמנות להענשת עיתונאים, מורים ופעילים אחרים.

ישראל אשמה בהפיכות במצרים?

מאז התפרצותו הדמגוגית נגד שמעון פרס בדאבוס ב?2009, עמדתו של ארדואן כלפי ישראל הלכה והידרדרה. הוא מתאר את ישראל כ"מדינת טרור" אשר "טובחת בילדים" ו"יודעת היטב כיצד להרוג". הוא אירח את מנהיג חמאס, חאלד משעל, שלוש פעמים בשנה האחרונה. האנטי?ציונות של ארדואן היא המשך טבעי לאנטישמיות שלו. ב?1974 הוא ביים את המחזה Mas-kom-ya, שעסק בהשפעתם הגלובלית של יהודים, קומוניסטים והבונים החופשיים. כראש עיריית איסטנבול, הוא הצהיר כי "כיום תדמיתו של היהודי אינה שונה מזו של הנאצי". הוא הטיל את האשמה להפגנות הסביבתיות האחרונות על "הלובי של שער הריבית", על "בעלי הנאמנות הכפולה" ועל "הקוסמופוליטים חסרי השורשים" - הפניות ברורות לפרוטוקולים של זקני ציון.

בוועידה של האו"ם שנערכה בווינה בפברואר האחרון הצהיר ארדואן כי "יש להכיר באיסלאמופוביה כפשע נגד האנושות, כמו הציונות, האנטישמיות והפשיזם". לפני כמה שבועות האשים את ישראל בהפיכות במצרים. הפזיזות של ארדואן באה לידי ביטוי באופן מיוחד בפרשת המרמרה. לאחר התקרית הבינלאומית הוא דרש כי ישראל תתנצל על מותם של תשעה מפגינים טורקים הקשורים לאל?קאעידה שנכחו על הספינה. כאשר ישראל נהגה בהתאם לפסיקת האו"ם, כשהצהירה כי היא אינה מחויבת להתנצל, ארדואן החזיר את שגרירו וגינה את מעורבותה של ישראל בארגונים גלובליים, ובהם נאט"ו.

במרץ 2013 דחק אובאמה בנתניהו להתנצל ולשלם פיצויים למשפחות הטרוריסטים הטורקים. נתניהו נענה במטרה לשקם את היחסים, אך ארדואן לא השיב דבר בתמורה. הוא הודיע על כוונתו לבקר בעזה, ודרש כי נסיר את הסגר הימי שלנו המופעל נגד חמאס. כעבור שישה חודשים ארדואן טרם שיקם את היחסים הדיפלומטיים, והוא ממשיך לחסום את השתתפותה של ישראל בנאט"ו.

למרות כל זאת, ארה"ב מחשיבה את טורקיה לבעלת ברית. בשנה שעברה מזכירת המדינה האמריקנית הילארי קלינטון ושר החוץ הטורקי אחמט דאווטאולו השיקו את "פורום הטרור הגלובלי", ארגון ללוחמה בטרור הכולל 30 חברות מייסדות, וישראל בולטת בהיעדרותה. בספטמבר 2013 ארה"ב וטורקיה חיזקו את היוזמה כאשר ייסדו מיזם משותף בעלות של 200 מיליון דולרים, שמטרתו ללחום בקיצוניות בקרב צעירים מוסלמים. הנה אבסורד: משלם המסים האמריקני מממן ארגון לוחמה בטרור בשיתוף עם הנהגה איסלאמיסטית התומכת בחמאס ובאחים המוסלמים ומתכחשת לטרור האיסלאמי.
ייתכן שארה"ב תמשיך לדבוק בפנטזיה שלפיה ארדואן הוא מנהיג נאור, אך אנו רואים בו את מה שהוא באמת: אוטוקרט איסלאמיסטי. כל עוד ימשיך בתפקידו, יחסי ישראל?טורקיה ימשיכו להיות לכל היותר קרים - לפחות בתחום המדיני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully