וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ - המגדלור של בני האור

דן מרגלית

21.10.2013 / 6:00

אילו לקו בצורך כפייתי לפגוע במעמדו של בית המשפט העליון, אין הח"כים מהימין הקיצוני - להנאתם האילמת של כמה מעמיתיהם משמאל ומהסיעות הערביות - מרפים משאיפתם לשחקו. רק נפתח מושב הכנסת, וכבר אותות העוינות כלפי עליונות שלטון החוק מסעירים את הזירה הפוליטית ומזיקים לישראל בדמוקרטיות באירופה ובאמריקה. מובילי המהלך נגד בג"ץ הם "האחים" החדשים נפתלי בנט ויריב לוין. לשר בנט ניב דיבור מערבי בלי שריד של הבנת עליונות שלטון החוק.

בבג"ץ התקבלה החלטה כי חוק של הכנסת אינו ראוי? הם יהפכו את ההכרעה המשפטית על פניה ויחזרו לסורם ברוב של 61 מ?120. לפי שיטת הוותק הקיימת, מירה נאור תהיה הנשיאה הבאה של העליון? לא, הם רוצים שאריה דרעי יעשה קומבינה עם חבריו, ושהכנסת תבחר נשיא לראשות מערכת המשפט. שליש מחברי הוועדה לבחירת שופטים מכהנים בעליון. זה טוב, מפני שאין להם כל עניין אישי במינויים. אבל לא אצל הצמד בנט?לוין, הם רוצים רק שופט אחד מהעליון בוועדה. גם האקדמיה לא תהיה אלא נציגת ראש הממשלה. דוגמה להיעדר חופש אקדמי.

נוסחה זוהרת של יהודית ודמוקרטית

יש ויכוח לגיטימי אם על העליון להיות פעיל (מאיר שמגר, אהרן ברק, דורית ביניש) או שמרן (אשר גרוניס). יש גם טענות ענייניות נגד העליון, שביטל מעצר של מסתננים מאפריקה במחנות (רבים סבורים שהשופטים טעו. אני משוכנע כי מנחם בגין מתהפך בקברו למחשבה כי אדם נעצר בישראל לשלוש שנים בלי שהובא לפני שופט. מצד אחר, צריך להמשיך להילחם בהסתננות. חוק חדש חייב להתקבל בהסכמה רחבה ובשיקול דעת, לא במחטף נגד בג"ץ). טעויות היו. טעויות יהיו. אך בג"ץ הוא הנכס זורה?האור של הדמוקרטיה הישראלית. פסק הדין של אהרן ברק בפרשת גדר הביטחון בשטחים הציל אותה בבית הדין הבינלאומי בהאג, ובעקבותיו מסנקציות. אך לאנשי הימין הקיצוני עיניים ו"לא ייראו". בג"ץ מתנכל למתנחלים? לעג לרש, השמאל הקיצוני מכפיש אותו בעולם כאילו הוא נועד לעשות צדק ליהודים בלבד.

היהדות האמיתית שנוצקה בארץ ישראל עם הנביאים ישעיהו ועמוס, וזו שהתחדשה במשנתו של תיאודור הרצל וראתה אור נגוהות במנשר שכתב בגין ב?1951, חותרת לעליונות שלטון החוק ולמתן היתר לשופטיו לבטל חוקים שרירותיים של הכנסת. מסתו של בגין מאירת עיניים, אבל הרוב בקואליציה מפנה לה עורף.

ישראל היא נוסחה זוהרת של יהודית ודמוקרטית. הצד השני, המשלים, של המטבע הוא ביטחון וצדק. בג"ץ משלב ביניהם. יריביו רוצים להפריד בין הערכים האלה. זה מסוכן ואווילי ומזיק. אין לנו מה להציע בהסברה הלאומית במערב לבד מהמגדלור של בני האור, שבראש התורן שלו מנצנץ הבג"ץ. אני מייחל שבנימין נתניהו מבין זאת.

  • עוד באותו נושא:
  • בג"ץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully