וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת: סימני ימין מעוררי דאגה

בועז ביסמוט

20.10.2013 / 8:26

בודדים, אם בכלל, שמעו על העיר הקטנה בריניול, הממוקמת באזור הקסום של אלפ?קוט ד'אזור בדרום מזרח צרפת, אף על פי שבתקופת ימי הביניים צמחו במקום השזיפים שנחשבו אולי לטובים ביבשת. אלא שהבחירות הקנטונליות, שנערכו שם בדיוק לפני שבוע, העניקו ל?17 אלף תושביה פרסום בינלאומי, מחמיא הרבה פחות מהשזיפים המיתולוגיים.

לוראן לופז, מועמד מפלגת החזית הלאומית של מארין לה פאן, בתו של מייסד התנועה ז'אן מארי לה פאן, גבר בסיבוב השני על מועמדת מפלגת ה?UMP (הימין הרפובליקני, מפלגתו של הנשיא לשעבר ניקולא סרקוזי). צרפת הממסדית והתקשורתית, מן הסתם, מזועזעת תמיד כאשר הימין הקיצוני זוכה להישג אלקטורלי ועוד יותר כשהוא מנצח באזור בחירה, אלא שהפעם היה הזעזוע גדול במיוחד. לראשונה בהיסטוריה גבר מועמד של הימין על מועמד מטעם הימין הרפובליקני בעימות חזיתי. עד עתה תמיד ניצחו מועמדי הימין הקיצוני מועמדים מטעם השמאל או בעימות משולש. האם בריניול מצביעה על מגמה חדשה?

ההישג של הימין הקיצוני בבריניול בא גם על רקע סקר אחרון שהדליק נורה אדומה בקרב "החזית הרפובליקנית", הכוללת מפלגות ימין ושמאל ושואפת לבלום את הימין הקיצוני, גם אם זה על חשבון איחוד לא טבעי. החזית הרפובליקנית (FRONT REPUBLICAIN), שהביאה לניצחונו הגדול של הנשיא ז'אק שיראק ב?2002 על ז'אן מארי לה פאן, תוהה אם יש לה היום היכולת לבלום את עליית הימין הקיצוני.

צרפת רוצה שינוי - לימין?

עיתונים רבים באירופה פירסמו לאחרונה סקר שנערך בצרפת, שלפיו מובילה מפלגת ה?FN של מארין לה פאן עם 24 אחוזי תמיכה בקרב הציבור. באירופה הבליטו כמובן לא רק את תוצאת הסקר, אלא גם את העובדה שהמפלגה מתנגדת למטבע היורו ולאיחוד האירופי. לה פאן שאבה כמובן עידוד רב מן הסקר המעיד על הפופולריות הרבה שלה היא זוכה ואמרה כי הוא מעיד שצרפת רוצה שינוי.

יש לזכור כי הבחירות בבריניול הן בחירות קנטונליות, בעיירה קטנה ועוד במחוז ואר הידוע באופן מסורתי בחיבתו לעמדות הימין הקיצוני. אלא שכאמור, העובדה שבפעם הראשונה הימין הקיצוני מנצח את הימין המתון היא המפתיעה. מה שצריך להדאיג יותר היא העובדה שהמנצח לופז זכה בגדול בסיבוב הראשון עם 40.4 אחוזים ובסיבוב השני, למרות גיוס גדול של מצביעים, זכה ב?53.9 אחוזים. בפעם הראשונה חזית זו מצליחה לחזק את כוחה בין שני סיבובים באופן משמעותי (ב?2002 הצליחה להגביר כוחה בפחות מאחוז) ונהנית גם מקולות של מצביעי שמאל מאוכזבים. לה פאן אף טוענת כי סקרים של מפלגתה קובעים ש?40 אחוזים מהפועלים בצרפת תומכים במפלגת ה?FN.

שיא שלילי בתמיכה בנשיא

כל האמור לעיל מגיע על רקע משבר קשה גם של השמאל וגם של הימין בצרפת. נתחיל בנשיא פרנסואה הולנד: מעולם לא זכה נשיא בעידן הרפובליקה החמישית בשיעורי תמיכה כה נמוכים. רק 35 אחוזים מביעים תמיכה בנשיא הסוציאליסט הראשון מאז פרנסואה מיטראן - ירידה של 5 נקודות. ראש הממשלה שלו, ז'אן מארק הרו, צנח בעשר נקודות ל?42 אחוזי תמיכה.

מצב העניינים בקרב הימין אינו טוב יותר. רה"מ לשעבר, פרנסואה פיון, השואף לרשת את הולנד ב?2017, לא מצליח להמריא, ורק 21 אחוזים ממצביעי הימין רוצים לראות אותו לעומת 78 אחוזים המעדיפים את סרקוזי, שטרם הודיע אם ישוב לחיים הפוליטיים. לא פלא במצב עניינים שכזה שמארין לה פאן מצליחה להגיע ל?42 אחוזי תמיכה - שיא כל הזמנים.

אפשר להסביר את המספרים האלה במצב העגום שבו נמצאת צרפת: הכלכלה לא ממריאה, האבטלה גדולה, בעיית המהגרים ממשיכה להיות חריפה והשלטון מתקשה למצוא פתרונות. כמה טבעי ששר הפנים הסוציאליסט מנואל ואלס, הדוגל בגישה קשוחה כלפי המהגרים, זוכה ל?66 אחוזי תמיכה כשר הפופולרי ביותר.

בבחירות לפרלמנט ב?2012 הצליח הימין הקיצוני להחזיר שני נציגים לפרלמנט כפי שהיו לו בשנים 1988-1986. מדובר רק בניצחונות בודדים אולם עבור צרפת, מולדת זכויות האדם, כל מועמד שכזה הוא כתם לרפובליקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully