וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד חייב להתאים לליגה של הגדולים

חזי שטרנליכט

20.10.2013 / 8:19

בסופו של דבר הסאגה המתמשכת של מינוי הנגיד הבא של ישראל נרקחה משלושה קוקטיילים בעייתיים. הראשון היה סינדרום סטנלי פישר. הניסיון למלא את המשרה המכובדת ביורש ראוי, כאשר גלריית השמות מצומצמת. המפעל לייצור העתקים של סטנלי פישר נסגר. הרכיב השני היה הניסיון שנכשל ציבורית למנות את פרופ' פרנקל ופרופ' ליידרמן לתפקיד. זה היה כאב ראש מיותר, שהעיד שמשהו מהותי השתנה בחברה הישראלית. הקוקטייל השלישי נרקח זה שנים מעבר לים וקוראים לו תקרת החוב האמריקנית. כן, גם המשבר המתעצם בארה"ב משפיע על זהות נושאי המשרה.

מינוי נגיד ב?2013 אינו שקול למינוי הנגיד פישר ב?2005. אלה
הם עולמות שונים בתכלית. נגידי הבנקים המרכזיים היום הם חלק בולט ומשמעותי בכלכלה. הדרך שבה הם פועלים בתחום המטבע של כל מדינה ומדינה משרטטת טריטוריה חדשה. זו כבר לא המשרה החצי?אקדמית של פקיד ממשלתי מנומנם שמחליט מדי חודש לאן תלך הריבית.

מדוע? משום שבן ברננקי השאיר מורשת קרב. תוכנית רכישות של איגרות החוב של הממשל האמריקני בהיקף של 90 מיליארד דולר מדי חודש היא כמו מכונית הדוהרת אל עבר תהום גדולה. הנהג יכול לבחור להתחיל לבלום אבל לא בטוח שנשאר לו מספיק מרחק בלימה סביר. הוא יכול גם ללכת כל הדרך וללחוץ על הגז, בתקווה שהמכונית תגיע אל העבר השני של הגדה. הנהג הכלכלי הוא ברננקי, הוא לחץ על כפתור המפלט ואל הכיסא שלו הוצנחה היורשת -ג'נט יילן.

להפוך את הליך הבחירה לשקוף יותר

עם כזו מדיניות מוניטרית בארה"ב נהפכה המשרה גם בארץ לכאב ראש עצום. אי אפשר להסתפק בעוד מינוי ממשלתי. חייבים למנות את הדמות הנכונה. המקור לכאב ראש למקבלי ההכרעות ברור. אבל עדיין זה לא אומר שזה היה צריך להתמשך כל כך הרבה זמן. הסאגה הארוכה הזאת עברה משמעותית את הרף הראוי.

היום אמור להיחתם בסופו של דבר המינוי של זהות הנגיד או הנגידה. אבל להבא רצוי לשקול להפוך את התהליך לשקוף ולציבורי הרבה יותר. ראוי שהמתמודדים יגיעו לוועדה ציבורית, אולי של חברי כנסת, וישטחו את האני מאמין שלהם. הנגידים של היום הם לא עוד פקידים אפורים חסרי חיים, הם משחקים בליגה אחרת. לכן הליך בחירתם ראוי להשתדרג.

אנחנו כציבור ראויים לקבל הסברים למה שהתחולל מאחורי הקלעים בימים הארוכים שחלפו. מגיע לנו לדעת מהם הלבטים משום שהתפקוד של הנגיד הבא ישפיע על החיים של כולנו.

לבנק ישראל לא חסרים אתגרים. השקל שוב מתחזק ופוגע קשה בייצוא. לדבר עלולות להיות השלכות שליליות על שוק העבודה. הריבית נמוכה מאוד ומנפחת מחדש את מחירי הנדל"ן. הזוגות הצעירים צריכים את בנק ישראל כגורם שיסייע בעיצוב מדיניות אפקטיבית יותר להפחתת המחירים, תוך כדי שמירה על יציבות הבנקים. אנחנו לא רוצים כמובן קריסה פיננסית כמו ב?2008, אבל מגיע לנו לקנות דירה במחיר אנושי ושפוי. יש בין שני הקטבים האלה מקום מרווח שבו חיות הרבה מדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully