וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה: נציגי ארה"ב ואיראן דנו בסוגיית הגרעין

משה-חי הגיגת

16.10.2013 / 0:01

במשך 4 שנים דחתה טהראן כל בקשה לנהל מגעים ישירים עם וושינגטון, ודנה בנושא עם יתר חברות ה-"5+1". בז'נבה התקיימה השיחה ההיסטורית, אותה הגדיר גורם אמריקני "מועילה"

צילום: רויטרס, עריכה: יותם בן-דוד

ארצות הברית ואיראן קיימו אתמול (שלישי) לראשונה שיחות ישירות בסוגיית הגרעין, בשולי המשא ומתן שמתקיים בימים אלה בז'נבה – כך מסר גורם רשמי במחלקת המדינה האמריקנית. על פי אותו גורם, בפגישה בין הצדדים נכחו סגנית שר החוץ האמריקני, וונדי שרמן, וסגן שר החוץ האיראני, עבאס אראקצ'י. כמו כן, לדבריו, היא ארכה כשעה והוגדרה "מועילה".

במהלך ארבע השנים האחרונות התקיימו אמנם סבבי שיחות בין איראן למערב, אולם מדובר בפעם הראשונה שמתנהלים מגעים ישירים בין טהראן לוושינגטון. יתרה מזאת, בשנים האחרונות דחתה איראן במופגן הצעות להיפגש עם חברי משלחת אמריקניים, ובחרה להיפגש עם נציגי יתר חברות ה-"5+1": רוסיה, סין, צרפת, גרמניה ובריטניה.

שר החוץ האיראני ג'וואד זריף ושרת החוץ של האיחוד האירופי קתרין אשטון. שיחות ז'נבה, אוקטובר 2013. רויטרס
שר החוץ האיראני ג'וואד זריף עם שרת החוץ של האיחוד האירופי, אשטון/רויטרס

מוקדם יותר הבהירה טהראן כי הקו האדום מבחינתה הוא זכותה להעשיר אורניום בשטחה. סגן שר החוץ האיראני, עבאס עראקצ'י, הדגיש כי ארצו לא תהיה מוכנה לאפשר ביקורות פתע במתקני הגרעין שלה.

לפני פתיחת סבב השיחות השני אמר עראקצ'י כי ההצעה האיראנית תישאר חסויה, בהתאם לסיכום עם נציגי המערב. "המטרה שהצבנו היא להביא לידי ביטוי את הבטחת זכויותיה של איראן בתחום השימוש באנרגיה אטומית למטרות שלום", אמר. לדבריו, זכויותיה של איראן יכולות להתבטא בכמה תחומים, בהם הבטחת זכותה של איראן לפתח, לחקור, לייצר ולהשתמש באנרגיה גרעינית למטרות שלום, והסרה כוללת של "העיצומים הכלליים והאישיים".

בתום סבב השיחות השני, שנערך אחרי הפסקת הצהריים, אמר מקור המקורב למשלחת האיראנית לסוכנות הידיעות IRNA כי "השיחות היו רציניות וישירות. הן כללו שאלות ותשובות בנוגע לתוכנית שהציעה איראן, וסיפקנו הסברים. האווירה הייתה חיובית ובונה, והשיחות יימשכו מחר בבוקר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי. טהרן, אוקטובר 2013. AP
המשלחת האיראנית הציגה פנים קשוחים אך אמרה שהשיחות התקיימו "באווירה בונה"/AP

דוברת מחלקת המדינה, מארי הארף, אמרה במקביל כי ארה"ב הביעה רצון לקיים בשולי הכינוס שיחות ישירות, לראשונה זה ארבע שנים. טרם נמסרה תשובת האיראנים לכך. זהו סבב השיחות הראשון בין הצדדים זה חצי שנה, והראשון מאז שחסן רוחאני נבחר לנשיא. בפעם הראשונה, נערכות השיחות בשפה האנגלית וללא מתורגמנים.

במפגש הסגור בבוקר הוצגה ההצעה האיראנית לנציגי קבוצת 5+1, חמש החברות הקבועות במועצת הביטחון (ארה"ב, רוסיה, צרפת, בריטניה, רוסיה וסין) וגרמניה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אמר הערב כי "זו תהיה טעות היסטורית לעשות הנחות לאיראן ולהקל עליה, מבלי שהיא תפרק את היכולת הגרעינית שהיא בונה".

בסיור ברמת הגולן, אמר נתניהו כי אחד הלקחים ממלחמת יום הכיפורים הוא "שאסור לוותר על מכת מנע", והוסיף כי "איראן נמצאת על הקרשים. יש אפשרות להפעיל את הסנקציות במלוא העוצמה כדי להביא לתוצאה הרצויה. אני מקווה שהקהילה הבינלאומית תעשה זאת".

אמש הציעו קבוצת סנאטורים בכירים תכנית בכותרת "השעיה תמורת השעיה", שבמסגרתה ידחה הקונגרס הצבעה על עיצומים נוספים, אם איראן תשעה את העשרת האורניום שלה. הם שיגרו איגרת לנשיא ברק אובמה, והפצירו בו "לא להסיר את העיצומים מעל איראן ולהשאיר את האופציה הצבאית על השולחן", כל עוד זו לא תסכים להקפיא את ההעשרה.

(עדכון ראשון - 20:01)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully