וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפט פלילי נגד ברגותי או משפט ציבורי נגד ערפאת?

ורד כהן ברזילי

14.8.2002 / 19:13

בכתב האישום נגד ראש הפתח בגדה מוזכר מספר פעמים שמו של יו"ר הרשות בהקשרים טרוריסטים; הפרשן משה נגבי: נראה שהמטרה להוכיח שערפאת עוסק בטרור, אולם הדבר אינו מהווה בסיס להליך משפטי נגדו

פרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית המשפט המחוזי בתל אביב כתב אישום כנגד ראש הפתח בגדה, מרואן ברגותי. ברגותי מואשם בעבירות רצח, סיוע לרצח, שידול לרצח, קשירת קשר לביצוע פשע, פעילות בארגון טרוריסטי וחברות בארגון טרוריסטי.

מעיון בכתב האישום עולה כי יתכן ויש נאשם נוסף, מלבד ברגותי. שמו של יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, מוזכר מספר פעמים בהקשרים טרוריסטיים ולכאורה אף ניתן לייחס לו את אותם המעשים המיוחסים לברגותי. מכאן עולה השאלה האם כתב האישום כנגד מרואן ברגותי לא מהווה למעשה גם משפט ציבורי לערפאת? משה נגבי, פרשן משפטי בכיר, מעריך שאכן אלו הם פני הדברים.

לדוגמא: בסעיף 3 בכתב האישום נכתב כי ברגותי עומד בראש ארגונים טרוריסטיים והוא מנהיגם והיה שותף מרכזי בקבלת ההחלטות שלהם. לאחר מכן מצוין כי "הנאשם היה כפוף ליאסר ערפאת, שעומד בראש הארגונים הטרוריסטיים". זאת ועוד: בסעיף מספר 10 מואשם ברגותי כי היה שותף להכשרת פעילי טרור על ידי מיון וארגון מסגרות לפעילים, ובהמשך מצוין כי "בין השאר הנאשם גייס מיאסר ערפאת סכום של כ-20 אלף דולר, אותו מסר לנאצר אבו חמיד, שנמנה על מפקדי השטח, לצורך מימון וארגון מסגרות אימונים לפעילים".

בית הדין בהאג עוד רחוק

"מכתב האישום ברור כי כל מה שנכון כלפי ברגותי נכון גם כלפי ערפאת" אומר נגבי, "אני מעריך שהמטרה ההסברתית היא להוכיח שערפאת והרשות הפלסטינית הם טרוריסטים". לדבריו, עצם אזכורו של ערפאת בכתב האישום חריג. "לא מזכירים אדם בכתב האישום אם הוא לא נאשם או קורבן". עם זאת מציין נגבי כי "זה לגיטימי לגמרי שכתב האישום ישרת גם מטרת ציבורית, הרבה פעמים מעמידים אנשים לדין להעברת מסר ציבורי מסוים".

לדברי נגבי, למרות שלכאורה ערפאת מואשם בעבירות חמורות ביותר, כתב האישום כנגד ברגותי לא מהווה בסיס להליך משפטי פורמלי כנגד ערפאת, "אלא רק מבחינה מוסרית ציבורית". כמו כן שולל נגבי את האפשרות שכתב אישום זה יהווה בעתיד בסיס לתביעה עתידית כנגד ערפאת בבית הדין הבינלאומי בהאג. "אם מדינת ישראל תבקש להגיש תביעה כנגד ערפאת בהאג היא תצטרך להתחיל את ההליך המשפטי בנפרד ומההתחלה".

בפרקליטות המדינה השכילו להבין את הפוטנציאל התקשורתי העצום בקיום המשפט, ולכן החליטו לקיים אותו בבית משפט אזרחי ולא צבאי כפי שנהוג היה עד עתה. ההערכות, לפי שעה, התבררו כנכונות, כשהדיון סוקר בהרחבה בקרב אמצעי התקשורת בארץ ובעולם. מנגד, תזכה גם התקשורת הערבית לקבל במה בינלאומית למטרות ההסברה שלה. כך או כך, ההליך המשפטי רק החל ובהסתמך על כתב האישום, שמו של "הראיס" עוד יישמע פעמים רבות בין כותלי בית המשפט.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully