וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השטפונות: אחרי צ'כיה - גם הונגריה בסכנה

יהודה להב

14.8.2002 / 18:11

ערים שלמות באוסטריה, צ'כיה ובגרמניה מוצפות ממי הנהרות הגואים; מומחים: השיטפון הקשה ביותר באירופה במאה השנים האחרונות; לפחות 89 בני אדם נהרגו עד כה; שיטפונות קשים גם באסיה

מאה שנה לא פקד את מרכז אירופה שיטפון כדוגמת הנוכחי, כך קובעים מכונים לסטטיסטיקה. ערים שלמות באוסטריה, צ'כיה וגרמניה מוצפות ממי הנהרות הגואים. בלינץ שבאוסטריה מוצף מרכז העיר, ובדרזדן שבגרמניה מסכנים המים העכורים של נהר האלבה את מוזיאון האומנות בארמון צווינגר, ששמו הולך לפניו בכל העולם.

בפראג נאלצה הממשלה להעתיק את מקום מושבה, מכיוון שמי הוולטאבה איימו להציף את בניין משרד ראש הממשלה. בכיכר העיר העתיקה עמלים אלפי החיילים כדי לחסום בשקי חול את מי הנהר, שביממה האחרונה עלו בארבעה מטרים ומאיימים להציף את הכיכר. כ-40 אלף תושבים פונו מבתיהם לאורך גדות הנהר. רובע "מאלה סטראנה" ובו אתרי התיירות הידועים ביותר, מוצף כולו. רפסודות של הצבא מנסות לבלום את הגלים לפני גשר קארל, שהוקם לפני למעלה מ-500 שנה ונשקפת סכנה שהוא יקרוס. סכנה מאיימת גם על הרובע היהודי העתיק ועל בית הקברות, שבו מצוי קבר המהר"ל.

ממשלת צ'כיה הכריזה על מצב חירום, שיימשך לפחות עד ה-22 באוגוסט, אז אמורה לחול ירידה הדרגתית של פני המים. המצב חמור במיוחד בדרום המדינה, בעיר צ'סקה בודייוביצה שבאזור פונו אלפי תושבים מדירותיהם.

גם הדנובה גואה - משטח אוסטריה זורמים נחשולי מי הנהר לסלובקיה, וליד ברטיסלבה הבירה כבר הגיעו לגובה של יותר משמונה מטרים. למרבה המזל, הסכר הגדול בגבצ'יקובו והאגם שהוא יוצר, מסוגלים לאגור את כמות המים העצומה, לווסת את זרימת המים ולמנוע הצפות קטלניות.

הסכנה גדולה יותר בהונגריה, שם צפויה הדנובה להגיע לגובה שיא של יותר משמונה מטרים ביום חמישי, ובבודפשט ביום שבת. בקטעים אלה אין מערכת סכרים מושלמת וצופים שהמים יציפו אלפי בתי קיט בסביבה, למרות שכנראה לא נשקפת סכנה למגורים קבועים. בבודפשט עומדים לסגור את הכבישים התחתונים לאורך הדנובה בשתי הגדות וייתכן שיהיה צורך לסגור גם את הכבישים העיליים לאורך הנהר.

מערכת "הארץ" מוסיפה:

עד כה נהרגו בשיטפונות לפחות 89 בני אדם, 58 מהם ברוסיה, תשעה בצ'כיה ושבעה בגרמניה. אלפי תיירים רוסים, שהגיעו לאתרי הים השחור לחופשת הקיץ, נאלצו לברוח בשל הצפות שסחפו מכוניות ואוהלים לים. 4,000 תיירים עדיין לכודים בכפר שירוקיה בלקה.

מאות נהרגו באסיה

גם בדרום מזרח אסיה דווח על סופות עזות ומפולות בוץ. לפחות 422 בני אדם נהרגו ורבים אחרים עדיין נעדרים בעקבות הצפות ומפולות בוץ בנפאל. יותר מ-30 אלף תושבים נשארו ללא קורת גג לאחר שבועות של גשמי מונסון. הצלב האדום מסר כי כרבע מיליון איש נפגעו מהגשמים, וכי כפרים שלמים עדיין מנותקים מקווי טלפון וחשמל.

שבעה בני אדם נהרגו ויותר מ-30 עדיין נעדרים בקבות מפולת באזור ההררי של סין. בפיליפינים נהרגו לפחות 11 בני אדם ויותר מ-400 פונו מבתיהם בעקבות הגשמים העזים. מפולות בוץ וכבישים חסומים שיתקו את צפון מרכז המדינה. במנילה הבירה נסגרו בתי הספר בשל רוחות במהירות של 55 קמ"ש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully