וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סימני שאלה עם פוטנציאל מסוכן

יואב לימור

13.10.2013 / 8:19

בשב"כ ובצה"ל עדיין מתקשים לקבוע בוודאות מה היה המניע לרצח של יאיא (שריה) עופר בבקעת הירדן. כמה חשודים פלשתינים שנעצרו עדיין לא הביאו לפריצת דרך בחקירה, שלמרות סימני שאלה מתנהלת כחקירת פיגוע על רקע לאומני.

התהיות נובעות מקשרים עסקיים שהיו לעופר עם גורמים שונים, אולם מנגד - חיסול מוזמן לא מתבצע בדרך כלל באופן כה ברוטלי ועל ידי אמצעים מאולתרים (גרזינים, מוטות ברזל). לכן נבדקים במקביל שלושה כיוונים: מחבלים שהגיעו כדי להרוג יהודים בלי לדעת מי היעד שלהם; רוצחים שהגיעו על רקע פלילי כדי לחסל את עופר; אירוע שהרקע שלו משולב, כלומר: מי שחיסלו את עופר ידעו את מי הם באים להרוג, אבל המניע שלהם היה גם לאומני.

עדות לכך שייתכן כי לא מדובר בפיגוע אפשר למצוא דווקא בתקשורת הפלשתינית, שלא גילתה עניין רב באירוע. אירועים דומים בעבר העסיקו מאוד את הפלשתינים בעיקר מחשש לצעדי תגובה חריפה מצידה של ישראל, אולם הפעם היו לכך רק אזכורים אחדים בשולי החדשות.

פענוח שיאפשר לקבוע שורה תחתונה

בשב"כ ובצה"ל נמנעים, כאמור, מהערכות בשלב זה, אולם קשה להימנע ממבט על ההקשר הרחב יותר של הדברים: בשבועות האחרונים היו ארבעה אירועים קשים ביו"ש - החטיפה והרצח של החייל תומר חזן ז"ל, הירי שממנו נהרג חייל גבעתי גל קובי ז"ל בחברון, והאירוע שבו נדקרה ילדה בת 9 סמוך לביתה בפסגות.

לגבי האירוע הראשון, החקירה מעלה כי להגעתו של חזן לשטחים היו סיבות נוספות, שנוצלו על ידי רוצחו. גם האירוע ברמאללה, שמתנהל רשמית כחקירת פיגוע, לא העלה עדיין מסקנות ברורות וכמה פלשתינים שנעצרו כבר נחקרו ושוחררו; בימים האחרונים התחזקה ההערכה כי הילדה לא נורתה אלא נדקרה, וכי לא מדובר היה בפיגוע אלא באירוע פלילי.

האירוע הסבוך מכולם הוא זה שאירע בחג סוכות בחברון. כוחות הביטחון "הפכו" את העיר וערכו בה סריקות וחקירות נרחבות, וגם הפלשתינים הפעילו לחץ רב על האוכלוסייה בניסיון לאתר את היורה - שטרם נתפס. כיוון החקירה העיקרי נותר כשהיה, שמדובר בפיגוע פלשתיני, אולם מאחר שבשטח לא נמצאו התרמיל והקליע, ממשיך צה"ל לבדוק את החשד כי קובי נהרג מאש ידידותית.

צירוף האירועים מותיר לכאורה תחושה קשה שאנחנו נמצאים בעיצומו של גל אלימות קשה. בשב"כ ובצה"ל כבר שללו את הדברים, אולם לסימני השאלה שעדיין מרחפים באוויר יש פוטנציאל מסוכן, ולכן צריך לקוות לפענוח מהיר שיאפשר לקבוע שורה תחתונה ודאית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully