וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ד"ר יוסף והרב עובדיה

אורי הייטנר

13.10.2013 / 6:30

חוזר בתשובה שלח מכתב לרב עובדיה יוסף ז"ל ובו שאל אותו - "האם אני רשאי לשתות בקידוש יין מבקבוק שאבא שלי פתח?". הרב השיב לו: "רק חזרת בתשובה והדבר הראשון שאתה עושה הוא עבירה על כבד את אביך ואת אמך?", והתכוון לכך שעצם המחשבה שלא לשתות מהבקבוק אינה הולמת. לכאורה, תשובה טריוויאלית. אלא שרבנים רבים, ובהם רבנים דתיים לאומיים, היו נותנים תשובה הפוכה.

הרעה במצבו של הרב עובדיה יוסף: "המצב קשה". עומר מירון
העדיף להקל. הרב עובדיה יוסף/עומר מירון

התשובה הזאת מבטאת את גישתו ההלכתית של הרב עובדיה, המעדיפה להקל, ברוח מסורת הפסיקה המזרחית, להבדיל מהנוקשות האשכנזית. הרב עובדיה יוסף לא חיפש חומרות להתהדר בהן, אלא את "וחי בהם", כראוי לתורת חיים.

כאשר מדובר בגדולתו ההלכתית, נהוג לציין את בקיאותו בהלכה, את העמקתו, את ספריו הרבים. ואולם תכונות והישגים כאלו אפשר למצוא גם אצל רבנים מחמירים וקיצונים. הייחוד שלו הוא כוח ההיתר, דווקא מצד רב חשוב, מוערך ובעל השפעה.

כמה פסיקות היסטוריות של הרב תרמו באופן משמעותי למדינת ישראל ולחברה הישראלית. אלא שלצד זה היה הרב עובדיה הפוליטיקאי. יש שיסתייגו מהגדרה זו, הוא הרי היה "המנהיג הרוחני" של ש"ס. אבל מי שהקים מפלגה, קיבל את ההחלטות הפוליטיות ומינה את יו"ר המפלגה, שריה ומועמדיה לכנסת, היה אדם פוליטי.

מי ייזכר?

ש"ס היתה יכולה לשאת בשורה חברתית. היה בה מרד של הציבור החרדי המזרחי שקופח והושפל בידי החרדו?ת האשכנזית, והוא נועד לזקוף את גבם ולהעניק להם גאווה ותחושת ערך עצמי. היה אפשר לצפות שש"ס תציג מודל חדש של מפלגה חרדית, הדוגלת בעמדות מתונות, ברוח פסיקותיו הנועזות של הרב עובדיה. אך לא כך היה. ש"ס התיישרה עם הקיצוניות והחומרה של "יהדות התורה" כמעט בכל נושא שעמד על הפרק.

הרב עובדיה הפוליטיקאי בלט בהקנטות כלפי מתנגדיו. מי לא נפגע מלשונו? שולמית אלוני ובנימין נתניהו, יוסי שריד ונפתלי בנט, אברהם בורג ומרים בן פורת, הרב אמסלם ותנועת "הבית היהודי", שופטי ביהמ"ש העליון ועוד. הוא לא הבין את אחריותו הציבורית והלאומית להיות גורם ממתן ומלכד.

ומעבר לכל אלו אסור לשכוח שש"ס, גם אם לא המציאה את השחיתות, היתה המפלגה המובילה בתחום זה בפוליטיקה הישראלית. ראשיה וחבריה בהווה ובעבר היו נגועים בשחיתות ציבורית ואף פלילית, ונדמה כי מעולם לא היתה מפלגה שנתנה לגיטימציה לשחיתות, שנאבקה למען מנהיגיה המושחתים והאשימה את גורמי אכיפת החוק על כל ערכאותיהם ברדיפה.

כך, למשל, נתן הרב עובדיה גיבוי מוחלט לאריה דרעי, קבע ש"הוא זכאי" כאשר כל השופטים בכל הערכאות קבעו חד?משמעית, על פי ראיות, שהוא אשם. הרב השאיר אותו בראש רשימת ש"ס והשתמש בהסתה עדתית כדי למנף את הרשעתו להישגים אלקטורליים. ולאחר צאתו מן הכלא וסיום תקופת הקלון, שב והציב אותו בהנהגת תנועתו.

אז מי היה הרב עובדיה האמיתי? מי ייזכר לדורות הבאים - הרב הגדול בתורה, איש ההלכה המובהק, הרב המקל הפוסק פסיקות אנושיות ומגלם תורת חיים, או מנהיג ש"ס, שנתן דרור ללשונו והעניק גיבוי למושחתים? הרב עובדיה יוסף הוא שתי הדמויות, וככאלה הוא ייזכר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully