וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההצעה האיראנית היא אחיזת עיניים"

9.10.2013 / 23:53

גורם מדיני בכיר: "אסור להסתפק בהפסקת העשרת האורניום, איראן חייבת לסגור את המתקנים הגרעיניים בפורדו ובאראק". דיפלומטים בכירים מאירופה הגיעו לסבב התייעצויות בישראל

ההצעה האיראנית החדשה בנושא הגרעין, שעליה דיווח הבוקר העיתון "וול סטריט ג'ורנל", מתקבלת בינתיים בחשדנות מצד ישראל: גורם מדיני בכיר אמר הערב (רביעי) לוואלה! חדשות כי ההצעה מצטיירת כ"אחיזת עיניים". על פי הדיווח בעיתון האמריקני, איראן תציע למעצמות בפסגה שתכונס בז'נבה בשבוע הבא להפסיק להעשיר אורניום לרמה של 20% (הדרושה להפקת פצצה גרעינית), תוציא את האורניום המועשר שקיים ברשותה למדינה אחרת, תגביל את מספר הצנטריפוגות להעשרת אורניום שיהיו ברשותה ותאפשר לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית גישה לכל אתרי הגרעין שלה. כמו כן דווח כי איראן תשקול לסגור את אתר ההעשרה המרכזי בפורדו, סמוך לעיר קום.

הגורם הישראלי הבכיר הדגיש כי אין כרגע כל אישור רשמי מאיראן להצעה עליה דווח בעיתון האמריקני, אך הוסיף כי "בהנחה שזו החבילה, מדובר בחבילה לא מספיק טובה. כל עוד אין התחייבות שלהם לסגור גם את האתר בפורדו וגם את מתקן המים הכבדים באראק, אסור לסגור איתם עסקה". הגורם הביע "ספק רב" לגבי הסמכה איראנית לסגור את האתר בפורדו, ואמר כי "זה נראה כמו בלון ניסוי שהופרח לתקשורת, כדי לרכך את עמדת המעצמות לקראת הדיונים בשבוע הבא".

מתקן המים הכבדים בעיר אראק, איראן. AP
ייסגרו גם אותו? מתקן המים הכבדים באראק/AP

לדברי הגורם, מסר דומה הועבר לדיפלומטים בכירים מצרפת ובריטניה שערכו ביממה האחרונה ביקור בזק בישראל לצורך התייעצויות בנושא האיראני. בעיתון "הארץ" דווח כי הדיפלומטים האירופים עדכנו את בני שיחם בישראל על כוונת מדינותיהם לשקול הקלה מוגבלת בסנקציות על איראן, גם מבלי שייחתם הסכם כולל עם האיראנים בנושא הגרעין – זאת, בניגוד לעמדת ישראל לפיה אין להקל כלל את הסנקציות על איראן לפני שהיא תפרק לחלוטין את תכנית הגרעין הצבאית שלה.

אתמול הודיע שר החוץ הבריטי ויליאם הייג כי במסגרת התחממות היחסים בין איראן למערב, בריטניה שוקלת לפתוח מחדש את השגרירות שלה בטהראן. כמו כן אמר הייג כי בפגישה שערך עם מקבילו האיראני מוחמד זריף בעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע שעבר, סיכמו השניים על חידוש היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות בדרג נמוך של "ממונה שאינו תושב" – כלומר, דיפלומט שאינו שגריר שנמצא במדינה השנייה, אך אחראי בפועל על ייצוג מדינתו מול המדינה השנייה.

בירושלים חוששים מהתרככות העמדה האירופית כלפי איראן. גורמים בסביבתו של ראש הממשלה נתניהו אמרו בשבוע שעבר, לאחר נאומו בעצרת האו"ם, כי ראש הממשלה חושש מכך שמספר מדינות אירופיות יפעלו כבר בקרוב להקלת הסנקציות על איראן. נתניהו עצמו אמר בשיחות סגורות כי "יש מדינות שרוצות לרדת מהסנקציות". החשש הזה הוביל את נתניהו לערוך השבוע סבב של ראיונות ושיחות תדרוך לכתבים של כלי תקשורת אירופיים השוהים בישראל. כמו כן, נתניהו הנחה את היועץ לביטחון לאומי יעקב עמידרור ואת מחליפו המיועד יוסי כהן שמבצע כעת חפיפה לתפקיד, "לרכז מאמץ" מול מקביליהם במדינות מפתח באירופה, במטרה למנוע התרופפות בסנקציות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully