וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סבסוד מכשירים בשוק הסלולר הישראלי עשוי להגיע ב-2003 לכמיליארד שקל

ערן גבאי

14.8.2002 / 10:39

פלאפון החליטה להגדיל את מספר מכשיריה בכ-600 אלף ב-2002; כ-2 מיליון מכשירים חדשים צפויים להיכנס לשוק השנה; התחרות ב-2003 תתמקד בשימור הלקוחות

חברת הסלולר פלאפון תפעל להגדיל את מספר מכשיריה הסלולריים בשוק בכ-600 אלף בכל שנת 2002. כך נקבע בתוכנית העבודה של החברה - נודע ל-TheMarker.

כ-55%-50% מסך המכשירים החדשים המתווספים לשוק אמורים לשמש לטובת שדרוג מכשירים עבור מנויים קיימים, ובהתאמה כ-50%-45% ישמשו מנויים חדשים שמגייסת החברה השנה. פלאפון צפויה השנה, על פי ההערכות, לגייס כ-260-280 אלף מנויים חדשים.

תוצאות פלאפון לרבעון השני של השנה ידווחו בראשית שבוע הבא, וככל הידוע גייסה החברה במהלך המחצית הראשונה של השנה כ-140-150 אלף מנויים חדשים, לאחר שברבעון הראשון של השנה גויסו כ-64 אלף מנויים חדשים על ידה.

בהתבסס על מספר זה, ניתן להעריך שסלקום ופרטנר - שגייסו במחצית הראשונה של השנה כ-154 אלף מנויים ו-245 אלף מנויים בהתאמה - יכניסו לשוק השנה כ-700 אלף מכשירים חדשים כל אחת במהלך השנה, מכאן ששוק מכשירי הקצה בארץ יתחדש השנה בכ-2 מיליון מכשירים.

בפרטנר, בשל הצמיחה הגבוהה שלה בגיוס מנויים חדשים, ההערכה היא שכ-60%-65% מסך המכשירים החדשים שלה ניתנים למנויים חדשים והיתר מוצעים לשדרוג. ההנחה היא שבסלקום, שהחלה בחודשים האחרונים להעביר מנויים לרשת ה-GSM - עליה פועלים היום כ-60 אלף מנויים - החלוקה בין המכשירים הניתנים למנוי כשדרוג בהשוואה לשיעור המכשירים למנויים החדשים דומה לזה בפלאפון.

ניתן להעריך שאת 2003 יחל שוק הסלולר הישראלי עם כ-6 מיליון מנויים, בנטרול מספר המנויים הנוטשים את המפעיל שלהם ועוברים למתחרה, הנאמד בישראל בכ-10% נטישה שנתית בשוק - סדר גודל של 600 אלף, הרי שכ-5.4 מיליון המנויים הנותרים מבקשים לשדרג את המכשיר שבידם בממוצע פעם ב-3 שנים.

חברות הסלולר רוצות להימנע מסבסוד המכשירים


מכאן, ששוק הסלולר הישראלי יציע למנוייו ב-2003 כ-2.5 מיליון מכשירים חדשים שמחירם הממוצע נאמד בכ-800 שקל למכשיר - שוק של כ-2 מיליארד שקל.

חברות הסלולר בישראל רוצות להימנע מסבסוד המכשירים, שברמת סבסוד הנאמדת בכ-40%-50% בממוצע, מדובר בהשקעת שלוש חברות הסלולר הגדולות בארץ של כ-800 מיליון שקל ועשויה אף להגיע למיליארד שקל.

זו הסיבה שמרבית ההערכות בשוק הן שחברות הסלולר בארץ ינהלו את עיקר המאבק שלהן ב-2003 בבית, משמע - יתמקדו בשימור הלקוחות ויתחרו ביניהן, למעשה, בהשקעה שתסכים כל חברה להקצות לכך.

המספר של כמיליארד שקל סבסוד מכשירים בשוק ממחיש את חשיבות עלות יחידת הקצה בשוק עבור המפעילות הסלולריות. בהקשר זה יש להזכיר את אמירתו של נשיא סלקום, יעקב פרי, השבוע לפיה בסלקום מתכוונים להשקיע יותר ב-2003 בניסיון למשוך מנויים מהמתחרים.

לאחרונה נודע שספקיות הסלולר באירופה שבו לסבסד באגרסיוויות את מכשירי הסלולר הראשונים הנושאים מצלמות דיגיטליות שישווקו באירופה. זאת, לאחר שספקיות הסלולר הקטינו את סבסוד המכשירים על ידן ב-18 החודשים האחרונים ושוק מכשירי הקצה העולמי התכווץ, לראשונה, בשנה האחרונה.

בארץ ביקשו החברות הסלולריות ממשרד התקשורת שיחוקק חוק שימנע סבסוד מכשירי קצה, אך נדחו בשלב זה. בינתיים הצהירה סלקום שהיא מסבסדת עשרות אלפי מכשירי GSM ברשת החדשה שלה וכמוה, גם מתחרותיה לא הפחיתו את סבסוד המכשירים.

הנעלם הגדול בשוק הוא האם החברות הישראליות יצטרפו למגמה האירופית המתגבשת, לפיה נכון לסבסד מכשירי דור 2.5 ודור 3 (כ-500 דולר בממוצע) ולאפשר בכך לקדם את החדרת השימוש בשירותי הערך המוסף, או שהחברות הישראליות יימנעו מסבסוד המכשירים ויעכבו מאוד את כניסת שירותי הערך המוסף בארץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully