וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלוף פיקוד צפון: "נסראללה שם את כל הקלפים על אסד"

4.10.2013 / 9:01

בראיון מיוחד לוואלה! חדשות מזהיר יאיר גולן כי "בעימות הבא עם חיזבאללה נראה יותר נפגעים בעורף הישראלי", אך גם האויב ייפגע יותר. על אסד: "זה עלול להימשך שנים"

"בעבר נהגנו להביט על הזירה הצפונית כזירה אחת בעלת שתי חזיתות, אך למעשה לא כך הדבר – מדובר בזירה אחת. זירה המאופיינת בקשרים הדוקים במיוחד בין חיזבאללה ומשטר אסד ומעל הכל איראן. שינוי מצב זה משפיע, כמובן, על ההיערכות שלנו ועל התכניות שלנו", כך אומר מפקד פיקוד הצפון, אלוף יאיר גולן, בראיון לוואלה! חדשות .

האלוף מתייחס בדבריו באופן ישיר לחיזבאללה. "אירוע הלחימה הבא מול חיזבאללה יהיה קשה יותר, עם נזקים גדולים יותר ונפגעים רבים יותר לאזרחים ולעורף הישראלי. ככל שחיזבאללה יפעיל עוצמה חזקה יותר, הפגיעה בו תהיה קטלנית יותר וקשה יותר. לצה"ל הידע והיכולות להתגבר על איום הטילים של חיזבאללה וכדי להתגבר עליו, נצטרך להגיע למקומות בהם הם נמצאים – בכפרים ובבתי האזרחים. חיזבאללה מקבל פקודות מאיראן, מבצע את הנחיות איראן ופועל למען האינטרסים של איראן".

יאיר גולן אלוף פיקוד צפון במהלך תרגיל. ספטמבר 2013. ערן גילווארג
"ככל שחיזבאללה יפעיל עוצמה חזקה יותר, הפגיעה בו תהיה קטלנית יותר וקשה יותר". אלוף גולן/ערן גילווארג

עם הכניסה ללשכת אלוף פיקוד צפון, אני משתף אותו בזיכרונות שעלו במוחי מהימים שבהם סיקרתי את מלחמת לבנון השנייה. רקטות של חיזבאללה שהציתו אש בצפת. קולות פיצוצים ועיר שוממה. "חכה חכה...", הוא אומר ומחייך חיוב רחב כאילו הוא כבר יודע מה הולך לקרות במזרח התיכון, ומעיף מבט חטוף לעבר תמונה במשרדו שעליה מתנוססים תמונותיהם של נסראללה, אסד ורוחאני תחת הכותרת "ציר הרשע". "זו פרקטיקה של תולדה בריטית. לשים את תמונות אויבך על הקיר כדי שתזכור מי נגדנו, מי בעדנו", הוא אומר בנימת התנצלות, ומסביר שאת התמונה שעליה כתוב באנגלית "המטבח של רותי" קיבל מרעייתו רותי כמזכרת לימים שבהם למד בבוסטון, "זו חנות דליקטסים ואני חובב בישול וגם יודע לאפות. התמונה הזו מזכירה לי בעיקר שיש גם מעבר לצבא".

זה האלוף. חייכן תמידי. איש ספר. דעתן. חריף ועומד על שלו. שורשי משפחתו שזורים בהיסטוריה של מדינת ישראל עוד לפני הקמתה. משפחת אמו עלתה לישראל מדרום רוסיה כבר בשנת 1883 והשתלבה במקווה ישראל, בית הספר החקלאי הראשון בארץ ישראל. לאחר מכן השתלבה המשפחה בהקמת ראשון לציון שבראשיתה הייתה מושבה חקלאית. אביו ברח עם הוריו בשנת 1935 מגרמניה לישראל לאחר שחוקי נירנברג הגזעניים נכנסו לתוקף ואזרחות היהודים נשללה. שאר בני המשפחה, למעט קרוב אחד, נספתה בשואה. אביו, גרשוני ז"ל, התעקש לא לדבר גרמנית כלל עם עלייתו ארצה, מעולם לא רכש מוצרים תוצרת גרמניה, אך בכל הזדמנות התנגנה לה מוסיקה קלאסית בבית.

אביו של אלוף גולן היה סגן מפקד חיל הקשר של צה"ל. במלחמת יום הכיפורים פיקד על גדוד הלוחמה האלקטרונית של פיקוד הדרום. גולן, שהיה בן 11 באותם ימים, זוכר היטב את היום שבו אביו יצא למלחמה כקצין מילואים עם שיער שחור בוהק, וכיצד חזר חודש אחר כך עם שיער לבן.

הדוד רצה שיהיה טייס

גולן, בניגוד למה שרבים חושבים, הוא לא קיבוצניק אלא יליד ראשון לציון. דודו ייעד אותו להיות טייס – מילדות היה מרכיב מטוסים מקרטון שגזר מביטאון חיל האוויר. הוא עבר את מבחני קורס הטיס, אך ברגע האחרון החליט ללכת אחרי אחיו ולהתנדב לחטיבת הצנחנים. היום הוא מודה בביישנות שכבר מגיל 12 נהג לנקות לאחיו את הלכלוך והפיח מהנשק. בשנת 1980 התגייס לפלוגת הנ"ט של חטיבת הצנחנים שבה התקדם עד לתפקיד המ"פ. כצוער בבה"ד 1 נסע לגבול הצפון כדי להילחם במסגרת חטיבה 14 נגד הסורים בגזרה המזרחית במטרה לכבוש את רכס ביר א-דאהר. שם פגש לראשונה קומנדו סורי מלווה בטנקים ומסוקי קרב.

"זו הייתה הפתעה מוחלטת לסורים", הוא נזכר בימים ההם. "הם חשבו שאי אפשר לנוע בציר 'מליקו' ואנחנו פתחנו אותו עם דחפורים. כחי"ר אבטחנו אותם והטנקים אחרינו. נלחמנו רוב הזמן וצפינו בטנקים שלנו מנהלים קרבות נגד הטנקים הסורים מצפון לחצביה. לאחר מכן טרטרו אותנו מביירות ועד מורדות החרמון".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
מלחמת לבנון השנייה. GettyImages
"פרצה לבנון השנייה והייתה צביטה בלב 'מה אני עושה ביו"ש, למה אני לא שם'". קרבות במלחמת לבנון השנייה/GettyImages

את חוויית המלחמה האמתית שלו הוא עבר בלבנון, תחת פיקודו של מפקד גדוד גפן דאז, גיורא איילנד. מאוחר יותר חזר ללבנון כמפקד פלוגת הנ"ט והיה בין המפקדים הראשונים שהתנסו בלחימה במסגרת רצועת הביטחון. "היינו הפלוגה הראשונה בכפרים טייבה ועיישייה. אני פתחתי את מוצב 'ריחן'. לא ידעתי מה זה גדר. רוב התעסוקות שלי היו בתוך לבנון".

באחד הסיורים במסגרת תכנון לפני מבצע, נתקל בחוליית מחבלי חיזבאללה וחטף שני קליעים ביד וברגל. במשך חודש וחצי עבר שיקום. מאוחר יותר היה לקצין האג"ם של חטיבת הצנחנים תחת פיקודו של משה (בוגי) יעלון. אחר כך התמנה למפקד חטיבת הנח"ל. "זו הייתה בחירה שלי", הוא אומר, והודף רכילות ישנה כאילו הפסיד בהתמודדות על החטיבה האדומה. "יכולתי ללכת ללימודים ואחרי שנה להתמודד על הצנחנים אבל בחרתי לקבל פיקוד אחרי כמעט שנתיים וחצי בחטיבת המבצעים. לא הייתי זקוק לשנת רענון או חופש – הרגשתי צורך לפקד". באותה הזדמנות הוא בוחר לפרגן לחטיבת הנח"ל שלא נמצאת בראש טבלת הביקוש בקרב בני הנוער: "התכניות האופרטיביות של הנח"ל לא נופלות מאף חטיבה אחרת. תבדוק מספרית לפני חומת מגן ואחרי – החטיבה עשתה יותר מכל החטיבות האחרות. למה? כולם היו פרימדונות. אותי זה לא עניין. קטן או גדול. עשינו הכי הרבה מבצעים. כמח"ט עשיתי 21 מבצעים חטיבתיים, חלקם קטנים חלקם גדולים".

"לבנון השנייה לא הייתה גולת הכותרת של צה"ל"

לאחר מכן התמנה גולן לשני תפקידי מפתח בדרך לצמרת: מפקד אוגדה 91 בפיקוד הצפון לפני מלחמת לבנון השנייה ובמהלכה מפקד אוגדת יו"ש בפיקוד המרכז. "פרצה לבנון השנייה והייתה צביטה בלב: 'מה אני עושה ביו"ש, למה אני לא שם?'. אבל הייתה לחימה מרתקת ביו"ש. לחימה בלתי פוסקת. עם הצלחות ולצערי גם עם פיגועים בישראל". אחרי הרהור קצר הוא שולח חץ של ביקורת: "לבנון השנייה לא הייתה גולת הכותרת בהיסטוריה הצבאית של צה"ל. אז אני חושב שאני תרמתי את שלי ביו"ש ואני בטח לא יכול להצטער על זה".

אתה ידוע כקצין שהולך בתלם. לפעמים מרובע. אבל מצד שני יש לך שלוש הערות פיקודיות. אחת לאחר שצלפי חיזבאללה הרגו שני חיילי צה"ל במוצב נורית, השנייה על ניהול משא ומתן עם המתנחלים בחברון לפינוי השוק הסיטונאי והערה השלישית על השימוש בנוהל שכן בניגוד לפקודות. זה לא תואם את האישיות שלך?
"אני לא אתייחס לזה. אני לא חושב שנכון שאדם ינתח את עצמו ויסביר...".

מלחמת לבנון השלישית מרחפת באוויר לנוכח המתיחות במזרח התיכון. למה אתה משוכנע שהפעם נכריע משמעותית את חיזבאללה, בניגוד למלחמת לבנון השנייה?
"עד מבצע עמוד ענן השקט היחסי החזיק מעמד שלוש שנים. זה טבעה הממזרי של הרתעה. היא לא פיזית, היא מצויה במוחות האנשים. כל הרתעה מסויגת בזמן. לפעמים יותר ופחות. לבנון 2 מבחינה אסטרטגית היא הישג גדול. מה שכן התחושה בלבנון 2 היא שיכולנו להשיג יותר. יש תחושת החמצה. הסיבה שבגינה לא השגנו יותר זו שורה של משגים ברמה המערכתית ולא מעט פערים ברמה הטקטית. בשנים שחלפו מאז התקדמנו למרחק אדיר בכל חתך שתנסה לנתח את מוכנות צה"ל של היום למה שהיה אז".

שום דבר לא מושלם במציאות הישראלית. מה נותר בפער?
"האתגר הגדול הוא לשמר את זה. זה הפער. אנחנו נמצאים בסבך תקציבי לא פשוט. האתגר גדול והוא עלול לפגוש אותנו בלי התרעה מיוחדת בעוד שבוע, עוד חודשיים, עוד שנתיים, לא יודע להגיד לך. המלחמות הגדולות לא נפתחות כי מישהו תכנן וקיבל החלטות, אלא בדרך כלל השתלשלות של דברים".

מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה. ביירות, באוגוסט 2013. רויטרס
"חיזבאללה היום מורתע. אבל ההרתעה זה עניין בתודעה ולא עניין פיזיקלי". מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה/רויטרס

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה חושש היום יותר מתמיד ממלחמה מול ישראל?
"חיזבאללה היום מורתע. אבל ההרתעה זה עניין בתודעה ולא עניין פיזיקלי. יש לחיזבאללה יכולות. רצון? כרגע אין לו אבל זה יכול להשתנות. הכל תלוי בנסיבות, בהתרחשויות, ולכן נגזר על צה"ל ומדינת ישראל לשמר רמת מוכנות גבוהה מאוד לקראת כל אתגר אפשרי מול חיזבאללה ובעלי בריתו (סוריה ואיראן, א.ב)".

ניצחונו של ארגון חיזבאללה מול המורדים באל קציר שבסוריה חשף את הדוקטרינה שהוא מכין לצה"ל בעימות עתידי?
"חיזבאללה יריב ראוי. לא מציע לאיש צבא לזלזל באויב. צה"ל יודע להתמודד עם חיזבאללה באופן טוב ומוחץ. הפוטנציאל בצה"ל הוא אדיר. כשם שאסור לנו לזלזל באויבנו, אסור לנו לזלזל ביכולות של עצמנו. ממה שראינו באל קציר – ולא איכנס לניתוח מודיעיני מופלג – לא ראיתי שם שום בעיה בסדר גודל אחר ממה שראינו עד היום. יש לנו מענה טוב מאוד".

לא מרוצה מרמת המודיעין

במלחמה, אם תפרוץ, אתה תספור הרוגים בעורף ובחזית. האויב לא בהכרח נוהג כך. מעניינת אותו בעיקר ההנהגה. לאחר מלחמה קשה ואפקטיבית של צה"ל עשוי נסראללה לצאת מהבונקר מחויך. אתה נערך למלחמת תודעה?
"אני לא מקבל את הניתוח הזה. אי אפשר לחשוב על תוצאות מלחמה במונחים תקשורתיים. זה לא חשוב. גם ב-2006 יצא נסראללה מחויך מהבונקר. בוא נאמר לעצמנו מה התוצאות באמת. הוא יצא מוכה וחבול. היום הוא זהיר יותר מאי פעם, אני משוכנע שבכל פרמטר שתבחן את העניין – ביכולת לפגוע בפעילי חיזבאללה, תשתית והאמל"ח של חיזבאללה – בכל פרמטר ייצא חיזבאללה במלחמה עתידית מוכה וחבול מאוד מאוד".

טוענים בצה"ל שיש קפיצה מודיעינית מטורפת. כאלוף פיקוד צפון אתה מרוצה? איך אתה מתאר את העשייה המודיעינית שמספקת לך את בנק המטרות?
"אני חושב שקפיצת דרך מטורפת זה לא ביטוי שאני אנקוט. זה נראה לי ממש לא אחראי. אנחנו עובדים באופן מאוד מאוד נמרץ על מנת להביא את מיטב המודיעין האפשרי. ברור שכשאני אומר 'אנחנו' אני מתכוון שמי שמוביל את המאמצים הללו זה אמ"ן. הוא עושה עבודה יוצאת מן הכלל וגם אנחנו תורמים את חלקנו הצנוע. האם אני מרוצה מרמת המודיעין? לא. לא מרוצה. הייתי מרוצה אם היה לי עוד מודיעין. האם אני חושב שנעשתה עבודה מרשימה? כן. מי שחושב שבעזרת מודיעין כזה או אחר אפשר ליצור ודאות בשדה הקרב העתידי, בעיניי הוא טועה ואינו מבין את טבעה של המלחמה".

מבצע "עופרת יצוקה" נפתח בהתקפה על היקף גדול אנשי חמאס. במבצע "עמוד ענן" פתח צה"ל בהתקפה על בכירי חמאס ובראשם אחמד ג'עברי. כיצד עשויה להראות מערכה מול חיזבאללה?
"הצבא נערך למקסימום ומבין שבדרך מאפס למקסימום יש דרגי ביניים. אנחנו נערכים למקסימום. להכות את חיזבאללה שוק על ירך. מה נחליט? מה תהיה הסיטואציה? איך נפעיל את הכוח? אי אפשר לעשות עכשיו את הערכת המצב של העתיד. צריך להיערך לפעילות מסיבית של כל צה"ל כדי לפגוע פגיעה קשה בחיזבאללה. זה נעשה באופן מאוד מוקפד ורציני".

חיילי צה"ל מתאמנים בלוחמה מול חיזבאללה בבסיס המדמה כפר לבנוני. יולי 2013. AP
חיילי צה"ל מתאמנים בלוחמה מול חיזבאללה בבסיס המדמה כפר לבנוני/AP

שבע שנים אחרי מלחמת לבנון השנייה. נסראללה עדיין בבונקר. מה הוא יודע שאנחנו לא יודעים? החרב עדיין מונחת לו על הצוואר?
"כל פעם שאומרים 'נסראללה בבונקר', מצפים ממני לאיזו אמירה ממזרית ואיזה חיוך קטן בזווית הפה. אני לא אוהב את הדברים האלה. אני מתייחס לחיזבאללה כאויב רציני שמתכונן ברצינות לא פחות מאתנו ולכן אני מציע שגם אנחנו נתכון באופן מאוד רציני מוקפד ויסודי".

חיזבאללה ניסה לחטוף חיילים מאז מלחמת לבנון השנייה?
"לקח מאוד מעניין עולה מהשאלה למה חיזבאללה לא ניסה לחטוף לנו חיילים מאז. כשאתה מגיב מאוד חזק ואתה מבהיר שמחיר חטיפה הוא מחיר בלתי פרופורציונלי, אז כנראה שאין כל כך חטיפות".

אתה מסוגל להנחית מכה קשה על חיזבאללה ועדיין לעמוד תחת הדין הבינלאומי?
"אין מטרה מאושרת ללא ייעוץ משפטי. אין דבר כזה בצה"ל, זה לא שאנחנו באים ואומרים שאנחנו מגנים על ישבננו. הדיון הוא פשוט מאוד. זה מרכיב בלגיטימציה של מדינת ישראל. בסוף של דבר צריך להסביר מה עשית ולמה וחשוב זה יהיה בהתאם לדין הבינלאומי".

יאיר גולן אלוף פיקוד צפון במהלך תרגיל. ספטמבר 2013. ערן גילווארג
אלוף פיקוד צפון בתרגיל בחודש ספטמבר/ערן גילווארג

אתה מסוגל להנחית מכה קשה על חיזבאללה ועדיין לעמוד תחת הדין הבינלאומי?
"אין מטרה מאושרת ללא ייעוץ משפטי. אין דבר כזה בצה"ל זה לא שאנחנו באים ואומרים שאנחנו מגנים על ישבננו. הדיון הוא פשוט מאוד. זה מרכיב בלגיטימציה של מדינת ישראל. בסוף של דבר צריך להסביר מה עשית ולמה וחשוב זה יהיה בהתאם לדין הבינלאומי".

להערכתך אסד יתפרק מנשקו הכימי?
"אם זה תלוי באסד, אז הוא לא בדיוק איש שזוכה לאמוני. השאלה היא לא אסד ורצונו הטוב כי הוא לא יגלה רצון כזה. השאלה היא איזה מקלות וגזרים יעמדו מולו שישכנעו אותו שכדאי לו להשתכנע ולפרק נשק כימי. הוא צריך להבין טוב מאוד שאם לא יתפרק הוא יחטוף מכה שכזו. יש פה שאלות מאוד סבוכות".

הצעת להקים רצועת ביטחון ברמת הגולן כדי לקדם את הטרור שמתפתח באזור. הרמטכ"ל התנגד. השיח על הרעיון בינך לבין הרמטכ"ל עדיין על הפרק או שנסתם עליו הגולל?
"שום דבר לא ירד מעל הפרק. ברור לחלוטין שאנחנו צריכים להיערך למציאות לא יציבה ברמת הגולן. חלק מהשאלות שעומדות על הפרק הן איזה טיב יחסים אם בכלל נרצה לקיים עם ברי שיח בצד השני. זו שאלה. לא מורידים אותה מהפרק ודנים בה פעם בשבוע. ממשיכים ודנים בעניין הזה. בינתיים, כמו שהתרשמת, אנחנו מגישים סיוע הומניטרי לפצועים. זה בונה גשר, זה לא דבר שנעלם ונגוז".

אתה נפגש עם הפצועים. יצא לך לדבר עם אחדים מהם?
"הסיפורים קורעי לב. טרגדיה אנושית בסדר גודל בלתי נתפס. היותנו יהודים מאפשר לנו להבין את זה יותר לעומק. עד היום כולם עם השלמת הטיפול הרפואי הם חזרו לסוריה. הם רוצים לחזור לסוריה. הם סורים פטריוטים".

בשאר אכזר לא פחות מאביו

למרות הערכות בצה"ל, בשאר אסד שורד כבר שנתיים. הוא ימשיך לשרוד לאורך זמן?
"הלחימה שלו לא אפקטיבית. אופן הפעולה הברוטלי כולל שימוש בחל"כ (חומר לחימה כימי, א"ב). זה מנגנון הגיוס מספר אחד לשורות המורדים. אדם שנטה לשבת על הגדר, להמתין עד יעבור זעם. ברגע שאתה יורה על ביתו, הורס והורג את משפחתו, הוא מחליט להילחם נגד אסד. מעשיו הצבאיים ברמה בינונית מאוד. התמשכות המערכה היא הוכחה מוכחת לכך. זה לא מבטיח ניצחון למורדים, גם להם יש בעיות. קשיים כלכליים. היו כאלה שחשבו שהיקף זמן שכזה בלחימה יביא מדינה בסדר גודל של סוריה לקריסה כלכלית. זה לא קרה. כי הוא איתר מקורות חיצוניים כמו סיוע מאיראן ומקורות נוספים. הדבר השני שהוא מאוד בולט – הוא הצליח להביא את עמו לדעיכה תלולה ברמת החיים. הסורי יודע להשתמש בפיתה עם חומוס ולשרוד. פרמטר שלישי הוא איכות המנהיגות. בראשית ימיו של בשאר אסד זלזלנו בו על כך שהוא רופא עיניים, בעל קול מהוסס, הופעה מגומגמת – אבל מסתבר שגנטיקה זו גנטיקה. הוא אכזר וקשוח כנראה לא פחות מאביו. הוא מבין שחייו וחיי העדה העלווית תלויים בכמה הוא יצליח לעשות. בעמידות בלחצים הוא בהחלט מפגין כושר לא מבוטל. אם בזה הייתי מסכם את העניין הוא צריך לקרוס די מהר כי המינוסים גדולים יותר מהפלוסים".

למה תהליכי הקריסה שלו לא נראים לעין?
"זה לא קורה כל כך מהר כי היריב שלו, המורדים, למרות הנחישות שלהם ולמרות הנכונות הבלתי רגילה לשאת בסבל, לא מצליחים לייצר אחדות ומרכז כובד חזק דיו. הלחימה נמשכת ברמת הגרילה ולא מביאה לידי הכרעה במערכה הזו. כפי שהדברים נראים כרגע זה מבטיח לנו חודשים ארוכים של לחימה אם לא שנים".

אתה הערכת שהוא ישרוד תקופה ארוכה?
"היו שחשבו שאוטוטו אסד קורס. אני אמרתי שזה ייקח חודשים ארוכים גם אני טעיתי. זה יותר ממה שחשבתי. אני הערכתי אחר כך שנה וחצי. צריך לדבר על לחימה מתמשכת".

יש טוענים כי טוב לנו שאסד יישאר במקומו כי החלופה שלו נראית רעה יותר.
"אסד צריך ללכת כי הוא טובח בבני עמו וזה לא מוסרי. אסד הוא חלק מציר הרשע של איראן וחיזבאללה. האיום שנשקף מהציר הזה הוא איום חמור יותר מהציר של הג'יהאד העולמי. כיוון שאני בקיא לא רע בהיסטוריה צבאית מודרנית, חלופה במלחמת אזרחים נוצרת לא בהכרח אחרי שנה ושנתיים. במלזיה זה לקח 12 שנים ובסוף נוצרה חלופה. בקניה זה לקח שש שנים. באלג'יריה - בשנות השישים נוצרה חלופה. לא רואים אותה מיד".

"במלחמה אהיה גם בחזית"

היית אלוף פיקוד העורף והערכתם אז וגם היום שבעימות כולל עלולים ליפול בישראל 1,200 רקטות וטילים ביום. זה באמת יקרה?
"אני לרגע לא פועל משיקולים זרים. הכל ענייני והכל אמיתי. אני בכל התבטאות שלי כאלוף פיקוד העורף לא זלזלתי באיום. האיום שאנחנו מתייצבים בפניו הוא חסר תקדים בתולדותיה של מדינת ישראל אבל לא חסר תקדים בהיסטוריה האנושית. אנחנו האומה עם היכולת הטובה ביותר להתמודדות עם האיומים על העורף. אם ניתן למנוע מלחמה נמנע אותה. 'מלחמה עושים כשחייבים. לא בוחרים ממלחמות', אומר הרמטכ"ל. אבל אם העניין הזה יכפה עלינו לא תהיה ברירה אלא להילחם נעשה את זה במלוא המרץ ובעוצמה. יהיו לזה מחירים בעורף. זו המלחמה המודרנית, צר לי".

אתה תמיד מדבר על מרכיב ההנהגה בשעת חירום. ראשי מועצות יברחו כשיפלו כאן טילים כמו במלחמת לבנון ה-2?
"אני די בטוח שלא. אני מסתכל על ראש עיריית צפת, אני עובד אתו צמוד. אני מכיר את התרגילים שלו. חלק מהצוות שלו בעבר לבשו מדים. אני חש בטוח ואני יודע שהוא לא יברח. כך אני חש לגבי הרוב המוחלט של ראשי הרשויות במרחב הצפון".

אתה טיפוס לוחמני. בעימות רחב נראה אותך בבור במטכ"ל? בבור של פיקוד צפון? או בחזית?
"אני אהיה כאלוף פיקוד איפה שאני צריך להיות. אני יכול להבטיח לך שזה יהיה גם בחזית".

לאחרונה נחשפה פעילות מיוחדת של צה"ל בגבול לבנון שהסתיימה בחשיפת הכוח ובפצועים. המציאות בלבנון ממשיכה לחייב אותנו במבצעים רגישים בלבנון? או שזו דרך שגרה?
"ברור לך שבצה"ל בצד כלל הפעילויות יש מבצעים מיוחדים שהשתיקה יפה להם, ולכן אשתוק".

יאיר גולן אלוף פיקוד צפון במהלך תרגיל. ספטמבר 2013. ערן גילווארג
"אשמח להמשיך ולתרום, אבל אם יאמרו לי תודה רבה על השנים אלך הביתה עם שיר בלב"/ערן גילווארג

יש לצה"ל כיום שכבת תא"לים מצוינת. כחבר פורום מטכ"ל אתה בעד לדלג על דור ולשלוח אלופים הביתה או לאפשר לקציני בדרגות תא"ל למלא עוד תפקיד ולהמתין?
"אני מוכן להיות אחד מאלו שיציעו להם למלא עוד תפקיד. ההבחנה שלך היא נכונה. יש שכבה מצוינת של תא"לים ויש כיום במטכ"ל שורה של אנשים מוכשרים מאוד. באופן אישי, אני מתקרב לגיל שבו אני צריך לחשוב הלאה ואולי לפנות את הדרך לאנשים צעירים ומוכשרים. אני לא אנהל דיון שיבוצים כאן. את דעתי אומר בפורום סגור".

מדברים עליך כעל מועמד לתפקיד רמטכ"ל. היה ולא תיבחר, תישאר בצה"ל?
"אני לא מתכוון להתייחס לעצמי ולעתידי. אחד הדברים שאתה לומד עם הגיל, שוואלה, אנחנו לא העיקר. אנחנו באים והולכים. אין לי מה להלין, עשיתי קריירה צבאית יפה מאוד. אשמח להמשיך ולתרום אבל אם יאמרו לי תודה רבה על השנים אלך הביתה עם שיר בלב. ממש כך ואני אומר לך עוד משהו - אני תמיד ישן טוב בלילה. תמיד ישנתי טוב בלילה. זו עבודה קשה ביום".

עוד באותו נושא:
שוב: פצצות מרגמה מסוריה התפוצצו בשטח ישראל
אירלנד דורשת מהאו"ם להתגונן באש חיה ברמת הגולן
11 פצועים סורים הועברו במצב קשה לטיפול בישראל

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully