וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התושבים נשמו לרווחה: השועל מנחם נלכד ושוחרר בטבע

3.10.2013 / 17:00

תושבי מרכז ראשון לציון נאלצו להתרגל לאחרונה לנוכחות שני שועלי בר שהטרידו את מנוחתם. אחד השועלים, מנחם, נלכד ושוחרר ליד הסופרלנד. "עכשיו הוא כבר לא מזיק לאף אחד"

צילום: דוד קורן, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: אביב אברמוביץ'

תושבי מרכז ראשון לציון התרגלו לנוכחותם של חתולי רחוב באזור, אולם בתקופה האחרונה הם נאלצו להתמודד עם יונקים קצת פחות מבויתים. שני שועלים נצפו בחודשים האחרונים באזור והטרידו את מנוחת התושבים. "הם היו שניים, מדובר בזוג. הם גרו שם כנראה תקופה ארוכה, יש אנשים שבאים להאכיל חתולים והם דיווחו לנו על המצב", סיפר יגאל אוחנה מהשירות הווטרינרי העירוני.

אחרי חודשים ששתי חיות הבר חלקו את מזונם עם חתולי הרחוב ועוררו את חשש התושבים, יצאה עיריית ראשון לציון למבצע לא שגרתי להעברת השועלים לביתם החדש. מנחם, אחד השועלים, הוא הראשון, שנלכד הבוקר (חמישי). לדברי אוחנה, "השועל הנחמד הזה גר בשדה בור במרכז העיר. המקום מיועד לבנייה כנראה, ופחדנו שהוא יידרס ברגע שיבנו שם".

"לא השועלים הם אלו שחדרו אל העיר, אלא אנחנו חדרנו אליהם בעקבות התרחבות הבנייה לשטחים שבעבר היו אזורי המחייה שלהם" הסביר היום ד"ר יהונתן אבן צור, מנהל השירות הווטרינרי של עיריית ראשון לציון. "העיר מתחילה לסגור על שטחי המחיה שלהם ויש מקומות מסוימים שנותר שטח קטן שכלוא בין בניינים משותפים ולשועלים אין כל כך לאן ללכת".

השועל מנחם נלכד ושוחרר בטבע: "פה יהיה לו מה לאכול".
השועל מנחם, לפני שחרורו בביתו החדש, הבוקר

בשבועות האחרונים התקבלו במוקד העירוני תלונות רבות מצד תושבים שהביעו חשש כי השועלים יתקפו אותם או את ילדיהם, ויעבירו מחלות כדוגמת כלבת. אחרים וביניהם גם עמותת SOS לרווחת בעלי חיים, התלוננו כי ישנם שועלים שנדרסים בכבישים או דוחקים את חתולי הרחוב מהנקודות שבהן הם מוצאים את מזונם.

"כשאנשים באים להאכיל חתולים, השועלים חוגגים קודם כי הם יותר חזקים", מסביר ד"ר אבן צור. "בעיה נוספת היא שהם נדרסים. אבל יתר החששות מתקיפה או מחלות הן לא רלוונטיות, כי השועלים הללו הפכו להיות עירוניים וחלק מהם אפילו נולדו בעיר. הם מתקרבים לבני אדם כמו חיות מחמד. גם הסיכוי שהם נושאים את מחלקת הכלבת הוא קלוש ביותר כי הם מבודדים מאזורי מחיה אחרים ואין להם מגע עם חיות בר אחרות".

לדברי ד"ר אבן צור,"התייעצנו עם פקח של רשות הטבע והגנים, ובמקרה הספציפי הזה החלטנו בלית ברירה להעביר אותם לשטח לא מיושב בפאתי העיר באזור החולות. אנחנו לא עושים את זה באופן גורף, אלא רק במקומות שאין לנו ברירה, שבהם הבניינים מסביב סגרו על השועלים ואין להם לאן ללכת".

לאחר שהושג היתר מרשות שמורות הטבע, נלכד מנחם ושוחרר באזור אגם נקיק, לא רחוק מפארק השעשועים "סופרלנד" שבמערב העיר. המבצע הלא שגרתי שהחל היום מסמן אבן דרך נוספת בתופעה הולכת ומתרחבת בארץ של חיות בר שחודרות לשטחים עירוניים בשל הבנייה המסיבית שמצמצמת את אזורי המחייה הטבעיים שלהם. ברשות הטבע והגנים מוטרדים מהתופעה ומסבירים כי פינוי השועלים בראשון לציון נעשה מחוסר ברירה. "כשהעיר חודרת לשטח היא לא חודרת רק בבנייה אלא גם במזון - הפסולת שנזרקת על ידי הציבור בפחי אשפה, במסעדות או באזורי תעשייה", אומרים ברשות.

"במצב כזה לחיות הבר יש שטח קטן מדי שלא מכיל מספיק משאבים טבעיים, אז החיות מתחילות להתבסס על מזון שהוא תוצר לוואי של האדם בעיר", מסביר ד"ר יריב מליחי, אקולוג מחוז מרכז של רשות הטבע והגנים. "ללכוד שועלים כאלה ולהעתיק אותם זה לא טוב, אבל זה עדיף מהמצב הקיים במקרה הספציפי בראשון לציון. זה לא רצוי כי ראשית עצם הלכידה גורמת לסבל לחיה, ושנית מחקרים הראו שכשאתה שם אותם בשטח חדש הם סובלים מבעלי החיים שכבר נמצאים בשטח".

לדברי ד"ר מליחי, "השועלים העירוניים נכנסים לשטח לא מוכר, מסתובבים בו כדי להכיר אותו ואת האוכל שהוא יכול לספק, ואז החיות האחרות שניזונות מאותו אוכל תוקפניות כלפיהם. עצם ההעתקה של חיות בר ממקום למקום נותנת להם אולי סיכוי טוב יותר לשרוד, אבל הוא לא גבוה במיוחד. הפתרון האופטימלי היחיד הוא לתכנן בינוי בצורה מושכלת ונכונה יותר".

"אין ספק שבן הזוג של השועל יגיע תוך יומיים-שלושה למקום שבו נמצא עכשיו הבחור הנחמד הזה", סיפר אוחנה. "פה יהיה לשועל מה לאכול, יש חולדות, יש עכברים, יש הכל, כל החיות מסתובבות פה, יש פה אוכל בשפע. עכשיו הוא כבר לא עושה כלום לאף אחד. הוא בעל הבית", סיכם אוחנה בהומור

לקריאה נוספת
מכת צרעה: 42 הרוגים ו-1,600 פצועים מעקיצות בסין
מכת נחש בעיראק: קוברות קטלו 60 תושבים בעיר אחת
צפו בתמונות: צבייה שלמה בבטנו של נחש פיתון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully