וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרפורמה של ארדואן: כן לרעלות, כן לכורדים

רויטרס

30.9.2013 / 12:14

"חבילת הדמוקרטיה" של ר"מ טורקיה כוללת הורדה של אחוז החסימה, תיקונים לחוק הפלילי, ענישה כבדה למסיתים נגד מיעוטים ותיקון לאלפבית. הוא מנסה בכך לשוב למו"מ עם הכורדים

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן הודיע היום (שני) על שורה של רפורמות במדינה, אותן כינה "חבילת הדמוקרטיזציה". לדבריו, לא מדובר בצעד הראשון או האחרון בשורה של צעדים שנועדו לשפר את רווחת האזרחים בטורקיה.

הודעתו מגיעה ברקע מחאה ציבורית חריפה שהתעוררה בקיץ האחרון סביב התגובה הקשה של הממשלה להפגנות באיסטנבול, לצד עונשי המאסר הכבדים שהוטלו על קציני הצבא ב"פרשת ארגנקון", ומאסרים שהוטלו על עיתונאים וסופרים בכירים.

אך עצירת המשא-ומתן מול מנהיגי הכורדים הייתה הזרז המשמעותי ביותר להכרזתו של ארדואן. בתחילת החודש טען עבדוללה אוצ'לאן, המנהיג הכלוא של המחתרת הכורדית (PKK, מפלגת הפועלים של כורדיסטאן), כי ארדואן אינו מקיים את ההבטחות ל"הקלות תרבותיות" שנתן לו במהלך המגעים ביניהם. בשל השעיית השיחות בין הצדדים, הלוחמים הכורדים עצרו את נסיגתם לצפון עיראק, ונציגיהם באנקרה הפעילו לחץ על ארדואן לספק פתרון שיביא הקלה זמנית וירגיע את הרוחות בקרב הקיצוניים בשורותיהם.

ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. אנקרה, יוני 2013. AP
ראש הממשלה ארדואן, בחודש יוני באנקרה. מנסה לחזק את כוחו דרך הקלות?/AP

"לא הגיוני לצפות שנפתור כעת את כל הבעיות שלנו", אמר ארדואן במסיבת עיתונאים שכינס בצהריים במשרד ראש הממשלה באנקרה, אך ציין שחרף המתקפות כלפי מפלגתו, הוא ועמיתיו ימשיכו לפעול כדי לעשות רפורמות נוספות. ארדואן לא חסך ביקורת מיריבו הפוליטיים, ואמר כי "האופוזיציה חייבת להשתנות ולהפסיק להניח מכשולים בדרכו של השינוי". לדבריו, "התיקונים החדשים מכילים שינויים מפתיעים, אבל הבעיות הקיימות אינן מפתיעות".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

המפלגות הכורדיות יורשו להשתמש בשפתן המקורית

בין היתר, הרפורמה שהציג כוללת כמה אפשרויות להורדת אחוז החסימה לפרלמנט ואף ביטולו לחלוטין, כדי לאפשר ייצוג פוליטי למיעוטים שונים. הוא הבטיח חופש פולחן למיעוטים, ואמר כי יבטל את החוק האוסר על נשים לעטות רעלה במוסדות ציבור (אך לא בצבא ובבתי המשפט). ארדואן אמר כי יגביר את הענישה הקשורה לפשעי שנאה בטורקיה, ויקבע מאסר מינימום של שנה למי שיורשע בהסתה.

"חבילת הדמוקרטיזציה", שצריכה עוד לעבור ניסוח סופי ולקבל את אישור מפלגתו של ארדואן לפני שתובא לאישור, כוללת גם תיקונים לשפה, ותאפשר להחזיר לשימוש כמה אותיות כורדיות שהוחרמו מהאלפבית הטורקי. משמעות הדבר היא שלא ניתן יהיה להגיש כתבי אישום נגד מי שיפרסמו כרזות בלשון הכורדית.

כמו כן, כל מפלגות יורשו לקיים פעילות פוליטית, גם בשפות אחרות שאינן טורקית. שמותיהם של כמה אתרים מרכזיים, שהוחלפו אחרי ההפיכה הצבאית ב-1980, יוחזרו לשמותיהם המקוריים.

הרפורמה כוללת גם שינויים בחוק הפלילי, באופן שיקשה יותר להאשים עיתונאים בעבירות של מעורבות בטרור. יוקם גוף לפיקוח על כוחות הביטחון שיבחן תלונות על עינויים, ובנוסף, יוחלו שינויים בכוח פיזור ההפגנות, שיוכפף למשטרה במקום לצבא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully