וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיצבת ילדים: לייעל במקום לקצץ

אמילי עמרוסי

30.9.2013 / 8:25

קצבאות הילדים שלי קוצצו ב?404 שקלים בחודש. 404 שקלים בחודש שנעלמים מהתקציב המשפחתי הם קריטיים עבור הורים לארבעה ילדים מתחת לגיל 8. סכום שיכול להספיק לשמונה חבילות חיתולים, לחוגים עבור שני ילדים, למילוי מיכל דלק או לקנייה קטנה בסופר. התרעומת על משהו שהיה אצלי ונלקח היא טבעית: מה פתאום "הם" מכניסים את היד לכיס שלי ולוקחים.

אבל אחרי מחשבה - למה לקצץ ולא לבטל? הנה לפניכם אמא לילדים צעירים - לחלוטין לא עשירה, שהנופש היחיד שיצאה אליו השנה היה באוהל ביער חרובית - המבקשת לבטל את קצבאות הילדים הישירות. עד היום, בכל 20 בחודש, כשצצה בחשבון הבנק שלי שורת הקיצבה, הרגשתי צורך להתנצל. על מה ולמה קיבלתי 964 שקלים בלי שעבדתי עבורם?

שר האוצר וחבריו אמרו שהקיצוץ יגרום לאוכלוסיות רבות לצאת לעבודה. והרי המשפחות החדשות שייקלעו לעוני לא ימצאו בקלות עבודה (יש כרבע מיליון מובטלים במשק גם בלעדיהם), ולא בטוח שהמוני אברכים יהפכו למתדלקים ולקוטפי קיווי. את השלמת ההכנסה המיידית יוכלו לעשות באמצעות קרנות צדקה והסתמכות על שולחן אחרים.

קצבאות ילדים - שריד אנכרוניסטי לתפיסת מדינת הרווחה

עידוד לצאת לעבודה יכול להיעשות באמצעות זיכוי במס הכנסה. קחו אותו סכום של קצבאות הילדים מההורים, והיפכו אותו לזיכוי בתלוש המשכורת עבור כל ילד במשפחה: מהפחתה במס, כפי שיש היום בנקודות הזיכוי לאימהות (ובשיעור גבוה יותר), ועד מס הכנסה שלילי שהוא תוספת ממשית למשכורת. מי שמחזיק במשרה מלאה וגם מגדל את עתודת הדור הבא של המדינה, ראוי לתגמול. כך מעודדים יציאה לעבודה ומעודדים ילודה.

אפשרות אחרת היא להחליף את הקיצבה החודשית, המשולמת ישירות אל חשבון הבנק, במענק נצבר: בכל חודש תקצה המדינה סכום מסוים עבור כל ילד, שיישמר בקרן סגורה וייצבר לעשרות אלפי שקלים. הסכום הנוכחי של הקיצבה כפול 18 שנה יהפוך ליותר מ?50 אלף שקלים. בכסף יוכל להיעשות שימוש רק לטובת חתונה, הקמת עסק, רכישת דירה או מימון השכלה גבוהה. נשמע מוכר? כך פועל הפיקדון לחיילים משוחררים. לכאורה, יכלו הקברניטים להגדיל את משכורתם החודשית של החיילים ואת רווחתם המיידית - הם יכלו לבלות יותר, לרכוש יותר חטיפים וסיגריות - אבל הראייה לטווח רחוק מחייבת הקצאה של חלק מהכסף למענק סגור, שייפתח רק לצרכים חשובים. מענק נצבר גם יחייב את ההורים לצאת לעבודה, שהרי הסכומים להוצאות היומיום לא יילקחו מן האוויר.

אפשרות שלישית היא להעביר אותו סכום כסף מהביטוח הלאומי אל אוצר המדינה, כתקציב סגור לטובת מערכת החינוך. כ?200 שקלים בחודש עבור כל תלמיד יוכלו לאפשר כיתות קטנות בהרבה, צוות חינוך איכותי ושימוש באמצעים מתקדמים. במקום לתת לי כסף, שבו אשתמש לרכישת מזון או לרכישת כרטיסי טיסה, תנו את הכסף להקמת תשתית חינוכית מצוינת - זה מה שיצעיד את הילדים שלנו קדימה.

הכסף שזורם אל חשבונות הבנק של האזרחים רק משום היותם הורים הוא שריד אנכרוניסטי לתפיסת מדינת הרווחה. כל אחת משלוש האפשרויות - זיכוי מוגדל בתלוש המשכורת, הקצאת הכסף למענק נצבר או הזנקת מערכת החינוך - תשרת היטב את האוכלוסיות מכל השכבות יותר מאשר קצבאות הילדים הישירות, תסייע להקטנת הפערים, תעודד תעסוקה ותפעל לטובת הילדים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully