וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: סוכן מודיעין איראני נעצר בישראל

29.9.2013 / 10:30

האיש, עלי מנצורי, נשלח לפי החשד לישראל על ידי משמרות המהפכה באיראן ונכנס בזהות בלגית. הוא נעצר ב-11.9 בפעילות משותפת של שב"כ והמשטרה בעת שניסה לצאת מהארץ דרך נתב"ג

רויטרס

הותר לפרסום: סוכן מודיעין איראני של משמרות המהפכה נעצר לפני כשבועיים וחצי בישראל, וברשותו נמצאו, בין היתר, צילומים של שגרירות ארצות הברית בישראל. מחקירת שב"כ עולה כי האיראני, עלי מנצור, גויס על ידי כוח אל-קודס - היחידה למבצעים מיוחדים של משמרות המהפכה, שהינה הגוף האחראי לפיגועי טרור רבים ברחבי העולם. בחקירתו תיאר העצור האיראני שנכנס לישראל בזהות בלגית, תחת השם אלכס מנס, את תהליך גיוסו והפעלתו על ידי גורמי ביון איראניים.

הבוקר התיר בית המשפט לפרסם כי שירות הביטחון הכללי ומשטרת ישראל עצרו ב-11 בספטמבר איש עסקים ממוצא איראני, בעל אזרחות בלגית, לאחר שנאסף נגדו חומר מפליל בחשד לריגול. מהחקירה התברר כי האיש גויס על ידי משמרות המהפכה באיראן ונשלח לישראל תוך כדי שהוא משתמש בזהות בדויה כאיש עסקים שהגיע להקים בישראל חברות עסקיות שיוכלו לשמש בסיס לפעילות חשאית של מנגנוני השלטון האיראניים נגד אינטרסים ישראליים ומערביים. מפעיליו התחייבו בפניו כי אם יתקדם בפעילות ו"יספק את הסחורה" יקבל סכום של מיליון דולר. גורם המצוי בפרטי החקירה מסר כי מיד לאחר מעצרו נמסרה על כך הודעה לשגרירות הבלגית, ונציג דיפלומטי נפגש עמו. במהלך הארכת מעצרו הוא שוחח עם עורכי דין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפי החשד מנצורי צילם גם את בניין שגרירות ארצות הברית בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

החקירה העלתה כי מאחורי הכשרתו והפעלתו לצורך איסוף המודיעין עומד המנגנון המשומן שהוכתר על ידי המודיעין הישראלי כ"תמנון רב זרועות", יחידת כוח אל-קודס, המוגדרת כזרוע למבצעים מיוחדים של משטר האייתולות. בראש היחידה עומדים חאמד עבדאללה ומג'יד עלוי. מעליהם עומד קאסם סלימאני, מפקד כוח אל-קודס. בראש סדר העדיפויות של היחידה עומדת המטרה להוציא פיגועים נגד ישראל. בשנים האחרונות ניסה כוח אל-קודס ברחבי העולם להוציא לפועל פיגועים נגד מטרות ישראליות בשיתוף חיזבאללה, כנקמה על חיסול מדענים באיראן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנצורי הצטלם בטיילת בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי גורמי ביטחון, ניסתה איראן להסתייע בחשוד גם במאמציה לעקוף את האמברגו בתחום הסחר והעברות הכספים. עוד עולה מהחקירה כי העצור ערך שלושה ביקורים בישראל, תוך שהוא משתמש בזהותו הבלגית. הוא ניסה לפתח קשרים עסקיים ולחתום על חוזים עם בעלי עסקים בתל אביב ונעצר על ידי שב"כ והיחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) של המשטרה, כשעמד לעלות על טיסה בנתב"ג בדרכו מישראל לאירופה. החשד, המתבסס על פי שב"כ על ראיות ממשיות, מגלה כי מטרתו של מנצורי הייתה הקמת החברות העסקיות, כמסווה לפעילות מודיעינית נרחבת ולפעילות טרור מצד המנגנונים האיראניים.

מנצורי בן ה-55 נולד באיראן וחי שם עם משפחתו עד 1980, אז עבר לטורקיה, שם עסק בפעילות עסקית. ב-1997 הוא קיבל אשרת שהיה שאפשרה לו להתגורר בבלגיה על רקע הפעילות העסקית. ב-2006 הוא קיבל גם אזרחות בלגית לאחר שנישא לאזרחית בלגית, ממנה התגרש בהמשך. באותה שנה הוא החליף את שמו לאלכס מאנס כדי לטשטש את זהותו האיראנית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מבנה כוח אל-קודס/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנצורי סיפר בחקירתו בשב"כ כי ב-2007 שב לאיראן ומאז פעל להרחבת פעילותו העסקית במדינה, כמו גם בבלגיה ובטורקיה. במהלך שנים אלו הוא התגורר לסירוגין באיראן, בטורקיה ובבריסל ונישא בשנית, הפעם לאזרחית איראן. אזרחותו האירופית ופעילותו העסקית סימנו אותו כיעד אטרקטיבי לגיוס מצד גורמי המודיעין האיראניים.

לאורך השנים, נוהלו עמו מגעים גורמים שונים מטעם מנגנוני השלטון, ובראשית שנת 2012 הוא קיבל הצעה מפורשת לפעול מטעמם נגד מדינת ישראל. מנצורי הונחה על ידי מפעיליו להקים בישראל תשתית עסקית שתספק מסווה לפעילות המודיעין האיראני בישראל ותשמש את הגורמים האיראניים לצרכים שונים באזור זה. לצורך כך, הוטל עליו לבקר בישראל, לקשור קשרים עסקיים ולחתום על חוזים שיאפשרו פעילות עסקית ממושכת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הזירות שבהן פעל מנצורי/מערכת וואלה!, צילום מסך

מנצורי ביקר בישראל פעמיים בעבר, ביולי 2012 ובינואר 2013, לביקורים קצרים בשליחות מפעיליו במודיעין האיראני. ביקורו הנוכחי התחיל ב-6 בספטמבר וכאמור הסתיים עם מעצרו בנתב"ג בליל 11 בספטמבר. בהתאם להנחיות מפעיליו, השתמש מנצורי בכיסוי עסקי של מסחר ושיווק חלונות וקירוי לחנויות ולמסעדות וניסה להקים קשרים עסקיים עם בעלי עסקים בתל אביב.

הוא הקפיד להציג את עצמו כאיש עסקים בלגי, ונתמך אף באתרי אינטרנט ובפייסבוק שהציגו פעילות עסקית שלו לכאורה. בעת מעצרו נתפסו אצלו צילומים רבים של אתרים שונים בישראל, חלקם אתרים המעניינים את גורמי המודיעין האיראניים, כגון בניין השגרירות האמריקנית ברחוב הירקון בתל אביב.

מנצורי תיאר בחקירתו בשב"כ את תהליך גיוסו והפעלתו במשך חודשים ארוכים, על ידי גורמי המודיעין האיראניים. כמו כן, הוא מסר פרטים רבים אודות מפעיליו ודרכי ההתקשרות ביניהם. מנצורי סיפר עוד כי הונחה על ידי מפעיליו לטשטש את נסיעותיו לאיראן, אליה נהג להגיע לאחר ביקוריו בישראל, לצורך דיווח למפעיליו וקבלת תדרוכים. על פי שב"כ, מפעיליו האיראניים קיוו כי זהותו הבלגית תאפשר לו לעקוף את מערך הבידוק הישראלי הקפדני בנתב"ג.

מהסנגוריה הציבורית המייצגת את מנצורי נמסר בעקבות הפרסום כי "החשוד נעצר לפני שבועות ספורים והייתה מניעת מפגש עמו עד ה-20 בספטמבר, אז נפגשו איתו עורכות הדין מיכל עורקבי וענת יערי. מהידוע להן, מדובר באיש עסקים, אזרח בלגי, שאינו מונע מאג'נדה אנטי ישראלית או פרו-איראנית והתמונה מורכבת בהרבה מזו שמצטיירת מהדיווח שמוצג כעת. הדברים יתבהרו בבית המשפט לאחר שיוגש כתב אישום ויתאפשר לנאשם להסביר עמדתו".

אישום: חרדי קיצוני מירושלים הציע לרגל עבור איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully