וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רכבת משא התהפכה: מה הסכנה מדליפת חומר מסוכן?

איריס רז

24.9.2013 / 11:10

מהם אשלגן וברום? האם יש סכנה לדליפה בעקבות התהפכות הרכבת הלילה ליד קריית גת? מה הסכנה בדליפת החומרים הללו? מומחים לחומרים מסוכנים מהמשרד להגנת הסביבה מספקים תשובות

צילום: רומן ואינר, עריכה: יותם בן-דוד

רכבת משא שהובילה חומרים מסוכנים סטתה הלילה (שלישי) ממסלולה סמוך לקריית גת וחמישה מקרונותיה התהפכו. צוותים של רכבת ישראל, כוחות כיבוי ואנשי המשרד להגנת הסביבה הגיעו למקום לטפל באירוע ולבחון את הנזק שנגרם כתוצאה מהתאונה. מהם החומרים שהיו ברכבת? מה הסיכוי שידלפו ומה דליפה כזו יכולה לגרום? מומחים לחומרים מסוכנים מהמשרד להגנת הסביבה מסבירים.

רכבת שהובילה אשלגן וברום התהפכה ליד קריית גת

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
הברום הובל בחלקה הקדמי של הרכבת, שלא נפגע, והקרונות שהתהפכו הכילו רק אשלגן/מערכת וואלה, צילום מסך

מהם אשלגן וברום?

הרכבת שהתהפכה נשאה אשלגן וברום, שככל הנראה היו בדרכם לנמל אשדוד. מנהל מחוז הדרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, מסביר כי המסוכן מבין השניים הוא הברום. "ברום הוא חומר שמשמש לחיטוי או למעכבי בערה, וזה חומר מאוד מסוכן", הוא מציין. ראש אגף חומרים מסוכנים במשרד, טניה מהל, וסמנכ"לית תעשיות במשרד, שולי נזר, מוסיפות כי מדובר בחומר נוזלי נדיף – נוזל ההופך לגז ומתנדף, ועל כן הפיזור שלו מהיר יחסית. "זהו חומר מאוד מסוכן, הוא רעיל גם בריכוזים מאוד נמוכים. הוא רעיל בנשימה, במגע בעור ובעיניים".

האשלגן הוא חומר המשמש גם כן לתעשייה, בעיקר לדישון. "מדובר בחומר מוצק. הוא רעיל בעיקר בבליעה, אם הוא נשפך על הרצפה לא בהכרח נראה השפעה באוויר", מסבירות מהר ונזר. סמט מוסיף כי באווירה של שריפה האשלגן יכול להתפרק ולשחרר גזים רעילים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
תאונת רכבת ליד קריית גת. דייב בוימוביץ'
המשך פינוי הקרונות, הבוקר/דייב בוימוביץ'

האם הייתה דליפה של החומרים בתאונה הלילה?

על פי המשרד להגנת הסביבה, הברום הובל בחלקה הקדמי של הרכבת, שלא נפגע, והקרונות שהתהפכו הכילו רק אשלגן – הפחות מסוכן מבין השניים. "הברום, שהוא המסוכן, לא התהפך ולא נפל מהמסילה ולכן הסכנה החמורה ביותר לא נשקפה. אם הוא היה מתהפך ונוזל זה היה אירוע משמעותי אבל האירוע החמור לא קרה", אומר סמט. לגבי הקרונות עם האשלגן, הוא מסביר: "כרגע אין שום סכנה. זה אותם חומרים שמכינים מהם דשן לחקלאות, אותם חומרים שמפזרים בגינה".

איך נערכים בהעברה של חומרים כאלה?

"ברום משונע במכלים מיוחדים הנקראים 'איזוטנק', שנועדו למנוע מצב של דליפה גם כשיש תאונה. המכל מתוכנן להיות עמיד בפני תאונות, הוא מיועד לשינוע עם טלטלות. גם אם היה נופל, הסבירות הגבוהה היא שלא היה קורה כלום", אומרות מהל ונזר. "המשלוחים הם תחת פיקוח מיוחד. חומרים מסוכנים בכלל, וברום במיוחד, מועברים באמצעות היתר מיוחד של הנחיות להעברת חומרים שכאלה. אנחנו מאוחדים עם פיקוד העורף ואפילו בהיתר כתוב שאם יש מתיחות ביטחונית אסור להעביר לא לאשדוד ולא לחיפה".

תאונת רכבת ליד קריית גת. דייב בוימוביץ'
"הטיפול יסתיים כשהכול יפונה"/דייב בוימוביץ'

מה היה יכול לקרות אם החומרים היו דולפים?

"חשוב לציין כי בתאונה הזאת, על אף שהקרונות של האשלגן התהפכו, הן לא נפגעו", מציינות מהל ונזר. לדבריהן, בתאונות מסוג זה, מתבססים על הערכת הסיכון הגבוהה ביותר. "חשוב להבין שהסיכון תלוי בנסיבות המקרה, אך דליפה הייתה יכולה להגיע לטווח של מאות מטרים עד קילומטר וחצי, תלוי בגודל של השפך עצמו. בשל העבודה שהמכל ממוגן, זה הטווח.

"אם חלילה הייתה דליפה מהאיזוטנק, ישנם כוחות חירום, כולל משטרה, המגיעים לאירוע, יודעים לאמוד לאן יגיע הזיהום וגם כיבוי והצלה יודעים לטפל באירועים של ברום, משום שאנחנו אחד היצרנים הגדולים בעולם והטיפול בו מאוד מתורגל. יודעים למדוד את מידת הזיהום הצפוי ולתת הנחיות לאוכלוסייה", הן מסבירות.

איך המשרד מתנהל כרגע מול האירוע?

"הרכבת החזירה את הברום מיד לאחר התאונה ל'תרכובות ברום' והוא לא נפגע", מדגישות מהל ונזר. "מבחינת האשלגן, הרוב פונה, מלבד שני שקים שעדיין לא פונו, וזה לא מהווה סכנה. שום דבר לא דלף אל מחוץ למכולה מאף אחד מהחומרים. הטיפול יסתיים כשהכול יפונה, ולאחר כל אירוע כזה עורכים בדיקה אם התנהלו לפי היתר הנהלים. אם הרכבת פעלה כשורה ובודקים אם יש מסקנות שניתן להסיק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully