וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דלק לבועת הנדל"ן

חזי שטרנליכט

24.9.2013 / 8:30

הפחתת הריבית על ידי בנק ישראל היא מהלך שקול, אך ייתכן שהיה מקום לשקול צעדי קירור נוספים בתחום המשכנתאות. מי שמוריד ריבית מצד אחד, ממשיך לתדלק את בועת מחירי הנדל"ן המתנפחת מהצד האחר. בהיעדר צעדים מתבקשים של הממשלה להגדלת היצע הדיור באופן נמרץ, מהלך הורדת הריבית מגביר את הסיכון, שבנק ישראל התריע עליו בעצמו מוקדם יותר החודש.

בן ברננקי. רויטרס
ברננקי/רויטרס

ריבית בנק ישראל ירדה ב?0.75% מתחילת השנה. לא מדובר בשינוי פעוט. למעשה, בתוך שנה צנחה הריבית מרמה של 2.25% ל?1%. ההפחתות העקביות חזרו לעורר את שוק הנדל"ן, ולא באופן חיובי. זוגות צעירים, שישבו תקופה ארוכה על הגדר, נאלצים לחכות היום לקבינט הדיור הממשלתי שמערבל תוכניות סבוכות במקום להפשיר קרקעות ולתת לקבלנים לבנות.

שיהיה ברור, ההחלטה על הפחתת הריבית היא כמעט מתחייבת. היא בעיקרה לא קשורה למחירי שוק הדיור, אלא לנגיד האמריקני בן ברננקי, שהחליט בשבוע שעבר לגלגל את תפוח האדמה הלוהט שנקרא "הקלה כמותית" - שם קוד לרכישת אג"ח ממשלת ארה"ב על ידי הבנק הפדרלי - אל היורש שלו. לא מהלך מנהיגותי מזהיר, אך העולם כולו נאלץ להגיב.

הצעד של ברננקי ריסק את הדולר בעולם וגם מול השקל. לכן הפחתת הריבית תורמת להחלשת השקל במידה מסוימת, או לפחות למניעת קריסת הדולר בזירה המקומית. קריסת הדולר היא מכת מוות לייצוא, שהוא כור מחצבתו של המשק. לכן הפחתת הריבית היא מעין תחליף לצעדי רכישות המט"ח שאותם נהג לנקוט הנגיד לשעבר סטנלי פישר.

ברננקי כופף לד"ר פלוג את היד וכפה הורדת ריבית, אבל במצב הנפיץ של שוק הדיור ראוי שבנק ישראל ישקול חבילת צעדים חדשה לקירור שוק הנדל"ן, לפחות עד שהממשלה תתעשת ותצא בתוכנית רצינית להגברת היצע הדירות במשק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully