וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טיפול שורש

בועז ביסמוט

24.9.2013 / 8:18

מצרים עשתה אתמול צעד גדול נוסף בחזרה לעבר: מערכת המשפט המצרית הוציאה את תנועת האחים המוסלמים מחוץ לחוק. קשה להאמין כי הצבא, הגוף החזק ביותר במדינה, רק השקיף על ההחלטה מהצד. יש להניח כי היתה לגנרל א?סיסי מעורבות בפסיקה. להחלטה יש ניחוח חזק של רצון לשוב לסדר הישן. לעומת זה, אין לה ניחוח דמוקרטי. הליברלים מוחאים כפיים. נכון להיום הבחירה שלהם היא בין דמוקרטיה בלי מצרים למצרים בלי דמוקרטיה. האחים המוסלמים, מנגד, לא אמרו את המילה האחרונה.

כאלף מתומכי הנשיא המודח מוחמד מורסי התבצרו במסגד אל-פתאח בקהיר, מצרים, 17 באוגוסט 2013. רויטרס
הפגנה של תומכי מורסי בקהיר/רויטרס

על פי ההחלטה המשפטית, לאחים המוסלמים אין זכות קיום חוקית. זה לא אומר שאין להם זכות קיום ברחוב. בית המשפט לא יכול למחוק עבודה של שנים בשכונות. האחים המוסלמים יחושו עתה עוד יותר מקופחים ומתוסכלים, תחושות שרק יחזקו את הרצון שלהם לחזק את עבודתם הסוציאלית ברחובות.

ובגלל זה בדיוק החליט בית המשפט גם להוציא את עמותת האחים המוסלמים מחוץ לחוק. הרצון הוא לא רק למנוע מהם להשתתף במשחק הפוליטי, אלא גם להיות גורם חשוב ברחוב. כיצד? העמותה של האחים המוסלמים, שהוקמה בעידן נשיאותו של מוחמד מורסי, היתה אמצעי להשגת כסף. האחים זועמים ומתחייבים להישאר כוח פוליטי ברחוב. אפשר להאמין להם כי יממשו את הבטחתם. הם עשו זאת בעבר, והם כבר ידעו ימים קשים במחתרת. הבעיה היחידה היא איך חוזרים למחתרת אחרי שבילית בשלטון.

יש להניח כי השלב הבא יהיה להוציא מחוץ לחוק את מפלגת החירות והחופש בצבעים הכחולים צהובים, שהשתלטו על הרחוב המצרי במערכות הבחירות לפרלמנט ולנשיאות. אותה מפלגה, שהוקמה עבור האחים המוסלמים, זכתה עד עתה בכל מערכת בחירות אפשרית מאז נפילתו של מובארק ב?2011. יש להניח כי גם הברית נגד ההפיכה הצבאית שהוקמה על ידי נאמני האחים למחרת 3 ביולי תוצא מחוץ לחוק. אפשר גם לצפות כי הצבא ידאג שמערכת המשפט תעקל את הנכסים של תנועת האחים כפי שכבר נעשה חלקית ב?17 בספטמבר. אין ספק כי הצבא החליט להעניק לאחים המוסלמים טיפול שורש.

המציאות במצרים צריכה להיות מאוד מתסכלת עבור צעירי תחריר, צעירי המהפכה שיצאו לרחובות והקריבו לעיתים את חייהם. כעת, כמעט שלוש שנים אחרי, הם מגלים כי למצרים אין דרך שלישית. תחילה היו אלה האחים שניצחו ושברו את הכלים, וכעת הצבא הוא שעוסק יותר בחיסול חשבונות מאשר בבנייתו של שלטון אזרחי. ובינתיים, מצרים עמלה על חוקה חדשה שאמורה להיות מוכנה עד לסוף נובמבר. העם המצרי יוזמן פעם נוספת לקלפיות, הפעם כדי לאשרר אותה במשאל עם. החוקה החדשה, אחרי הוצאת האחים המוסלמים מחוץ לחוק, אמורה לסלול את דרכה של מצרים לעתיד ישן.

ועד שלדרך השלישית לא יהיה סיכוי של ממש, קצת קשה לדבר על דמוקרטיה במצרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully