וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתחבולות תעשה לך שלום?

בועז ביסמוט

23.9.2013 / 7:23

מוחמד חתאמי, נשיאה לשעבר של איראן, הגיע לפאריס בנובמבר 1999 כדי להשתתף בוועידת אונסק"ו. חתאמי, שהפתיע את כולם בבחירות שנתיים קודם לכן כשגבר על הארכי?שמרן נאטק נורי, ריכז סביבו את מירב תשומת הלב כשדגל בסיסמה "דיאלוג בין ציביליזציות" ונתפס כגורבצ'וב האיראני. זה שצמח מתוך השיטה, אבל גם זה שיחסל אותה.

חסן רוחאני, נשיא איראן החדש, מגיע לניו יורק כדי להשתתף באסיפה הכללית של האו"ם. גם הוא גבר על מועמד ארכי?שמרן, סעיד ג'לילי, וגם הוא מרכז סביבו את מירב תשומת הלב. רוחאני, שריכז את פרויקט הגרעין בעידן חתאמי, אמור - כך מקווה העולם האופטימי - להיות גם זה שיחסל אותו. לפחות חלקית. מבחינת הקהילייה הבינלאומית, ככל שהדברים אמורים באורניום, הכל עניין של אחוזים (העשרה).

נשיא איראן חסן רוחאני מתראיין לרשת NBC, 19 בספטמבר 2013. רויטרס
הכל עניין של אחוזים. נשיא איראן רוחאני/רויטרס

עדיין לא ידוע מה צפוי לנו בפסטיבל האיראני במטה האו"ם, אבל דבר אחד ברור: הדמיון בין איראן של חתאמי לזו של רוחאני גדול. לפחות בחזות, לפחות ברעשים. עד כמה שונים פני הרפובליקה האיסלאמית בעידן אחמדינג'אד מפניה כיום. רק אתמול נמנעו בתי המלון בניו יורק מלארח את מכחיש השואה הנגוע אחמדינג'אד, ופתאום פנים חדשות לה לאיראן. רוחאני, על פי צפי המפגשים המתוכנן, הופך ל"אושפיזין" האידיאלי.

הכלכלה האיראנית על הקרשים, ורוחאני באמת רוצה לספק תוצאות. אין ספק כי קיים תיאום מלא בינו ובין חמינאי, שגם הוא מודע לזעם ברחוב. שניהם רוצים להסיר את הסנקציות בלי לוותר על פרויקט הגרעין. מבחינתם זה אפשרי, והם משחקים על זמן.
לא כולם באיראן מתלהבים מהקו המתון. מספיק לראות את תגובות הגנרלים וראשי משמרות המהפכה כדי להבין עד כמה איראן מתקשה לשנות פזמון, אבל גם אם מדובר בתחבולה, הם הסכימו למלא פיהם מים כדי להציג לעולם איראן אחרת בזמן העצרת.

כמו כפפה ליד

בינתיים, בצרפת כבר מדווחים על הפגישה הצפויה של רוחאני עם הנשיא פרנסואה הולנד, פגישה ראשונה בין נשיא צרפתי לנשיא איראני מאז עידן חתאמי. במקביל אמורים שרי החוץ של בריטניה ושל האיחוד להיפגש עם שר החוץ האיראני מוחמד זריף, דיפלומט בכיר עם אנגלית מאוקספורד ששירת באו"ם. יש להניח כי ממש במקרה יקיים זריף פגישה עם מזכיר המדינה האמריקני קרי והשניים לא יוותרו על לחיצת יד. רק לפני חודש איימו אמריקנים וצרפתים במכה צבאית על דמשק, ומחר צפוי לנו אולי רומן איראני. כולם רוצים תוצאות, כולם רוצים תמונות באלבום, ובעולם שבו יש יותר פחד מהפצצה באיראן מאשר מפצצה איראנית - הכל אפשרי.

לפרסים תמיד היה חוש לדיפלומטיה. הם הבינו היטב שרוחאני מתאים כמו כפפה ליד לעולם שלנו היום. לא ברור מה יעלה בגורלו של פרויקט הגרעין האיראני, אך אין ספק שרוחאני, שזיהה במדויק את הפחדים של העולם, עתיד להמציא לנו מושג חדש: "בתחבולות תעשה לך שלום".

  • עוד באותו נושא:
  • איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully