וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדחת ראשי הערים תחזק את השלטון המקומי"

גלעד גרוסמן

17.9.2013 / 21:14

גורמים משפטיים בכירים הביעו שביעות רצון מהחלט בג"ץ להדיח את ראשי הערים נצרת עילית ורמת השרון בעקבות כתבי אישום שהוגשו נגדם. "ההחלטה תחזק את טוהר המידות", מסרו

בג"ץ מקבל רוח גבית ממערכת המשפט: "החלטת בג"ץ בעניינם של ראשי הערים יצחק רוכברגר מרמת השרון ושמעון גפסו מנצרת עילית מחזקת את טוהר המידות בשלטון המקומי. ראשי הרשויות נבחרים בבחירות אישיות, ומשמעות פסק הדין היא כי עיקרון שלטון החוק גובר על הזכות לבחור ולהיבחר", כך מסרו הערב (שלישי) גורמים משפטיים בכירים בתגובה להוראה של בית המשפט הגבוה לצדק להדיח את גפסו ורוכברגר מתפקידם נוכח כתבי האישום שהוגשו נגדם בגין עבירות שוחד. השופטים אמנם הביעו אי נחת מכוונת השניים להתמודד שוב בבחירות הקרובות, אולם קבעו כי אין מניעה משפטית לעשות זאת. בתוך כך, הפרקליטות הודיעה היום על כוונתה להגיש כתב אישום נוסף נגד גפסו, בגין שוחד.

לדברי הגורמים, פסיקה זו באה בעקבות העמדה הנורמטיבית, התקדימית ופורצת הדרך שהתווה היועץ המשפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין בעניינם של ראשי הערים צבי בר (רמת גן) וגפסו, לפיה על מועצת הרשות המקומית מוטלת חובה משפטית להעביר ראש עיר מכהונתו, אם הוגש נגדו כתב אישום בעל נסיבות חומרה, שכן "דין המשפט" גובר על "דין הבוחר".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הודחו - אבל יוכלו להתמודד שוב. גפסו/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד אמרו הגורמים, כי "נורמות חדשות אלו ינחו מעתה ואילך את ראשי הרשויות וגורמי האכיפה, והן מביאות לצמצום הפער בין הנורמות המחייבות בשלטון המרכזי לנורמות שבשלטון המקומי". הכוונה היא בהשוואה שנעשתה למעשה בין מעמדם של ראשי ערים או רשויות מקומיות לבין שרים, קרי – השלטון המרכזי, שחייבים להתפטר בעת הגשת כתב אישום. "העמדה העקרונית שהביע היועץ המשפטי לממשלה, ואשר התקבלה בפסיקת בג"ץ, מהווה כלי חשוב במאבק בשחיתות השלטונית בשלטון המקומי", מסרו הגורמים.

עד כה נמנע בג"ץ מלהכריע באילו מקרים יש להדיח ראש עיר מכהן שהוגש נגדו כתב אישום. זאת, מכיוון שראש עיר, בניגוד לשרים, נבחר באופן ישיר על ידי הבוחרים, ולכן יש לתת משקל גדול לרצון הבוחרים. לאחרונה, בעתירות נגד ראש עיריית רמת גן, נמנעו השופטים מלתת פסק דין מנחה, לאחר שבר הודיע כי לא יתמודד שוב לתפקיד.

אולם, הפעם קבעו השופטים כי יש להדיח את שני ראשי הערים. זאת, למרות העובדה שבמקרה של גפסו החליטה מועצת העיר שלא להדיחו, ובמקרה של רוכברגר לא התקיים דיון בנושא. ברוב של שישה שופטים נגד אחד, קבעו השופטים כי מועצות הרשויות היו חייבות להתכנס ולדון בעניין העברת ראשי הערים מכהונתם. במקרה של גפסו נקבע כי ההחלטה שלא להעבירו מתפקידו אינה עולה בקנה אחד עם עקרון השמירה על טוהר המידות ושלטון החוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully