וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרס: מלחמת יום הכיפורים - הבסיס לשלום עם הפלסטינים

15.9.2013 / 11:00

לדברי פרס, "שותפתה של מצרים במלחמה סירבה להיות שותפתה לשלום, ואסד המיט אסון על ארצו". נתניהו: מקווה שההבנות בנוגע לנשק הכימי יישאו תוצאות, מבחן התוצאה הוא איראן

צילום: עומר מירון, עריכה: גדי וינסטוק

הלוחמים שנפלו הם אלה שהפכו את כמעט-התבוסה לניצחון ודאי" - כך אמר הבוקר (ראשון) נשיא המדינה שמעון פרס בטקס האזכרה הממלכתי ל-2,673 חללי מלחמת יום הכיפורים, שנערך בחלקה הצבאית בבית העלמין בהר הרצל. בטקס השתתפו גם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ.

בהתייחסו להשלכות המלחמה, אמר פרס כי מדובר במלחמה "שהביאה לשלום הראשון עם הגדולה שבמדינות ערב - מצרים. בעקבותיה הונחה התשתית להסכם היסוד של השלום עם הפלסטינים, ובהמשך - השלום עם ירדן. שכנינו למדו שמלחמה סופה אכזבה צורבת, והשלום הוא הניצחון האמיתי".

טקס הזיכרון הממלכתי למלחמת יום הכיפורים, ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
נשיא המדינה שמעון פרס, הבוקר בהר הרצל/נועם מושקוביץ

הנשיא ניצל את ההזדמנות להתייחס גם לנעשה בסוריה, ואמר: "סוריה, שותפתה של מצרים במלחמה, סירבה להיות שותפתה לשלום. סוריה נענשת עבור סירוב זה עד היום. סאדאת הביא שלום לעמו. אסד המיט אסון על ארצו. ארצו מפולגת. דם בניה נשפך כמים. מאות אלפי סורים הפכו לפליטים אומללים, המשק הסורי קורס, והמלחמה נמשכת. הוא ניסה לבנות אופציה גרעינית ונכשל. הוא הכין נשק כימי, השתמש בו, והביא גם את הרוסים, לא רק את האמריקנים, להתחייב להרסו. לאסד אין ברירה אלא לקיים התחייבות זו. ארצות הברית ורוסיה, יחד עם מדינות רבות בעולם, מובילות מהלך זה כאשר אובמה שב ומבהיר כי האופציה הצבאית נשארת תקפה ומפורשת אם ההסכם לא יבוצע. איום צבאי המגבה הסכם לפירוק נשק צריך לשמש שיעור גם לראשיה של איראן".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"ישראל חייבת להיות ערוכה מול כל איום"

אחרי הנשיא נאם ראש הממשלה נתניהו, שנזכר בנאומו היכן היה כשהמלחמה החלה. "כשפרצה המלחמה הייתי סטודנט בארצות הברית וביקשתי לשוב ארצה במהירות להצטרף ליחידתי כדי להגן על המדינה. רבים שטסו אתי ארצה - היה זה המסע האחרון בחייהם. נחתנו למציאות קשה", סיפר. "אלפים מטובי בנינו ובנותינו נהרגו במלחמה ההיא. אלפים נפצעו וחלקם נושאים את פצעיהם עד היום. וכך גם היום בני המשפחות השכולות שנושאות את גלד האובדן. כוחו של עם נבחן יותר מכל בימי סער, גשם ויגון. כך היה ביום הכיפורים לפני 40 שנה".

הוא התייחס גם לכשל שקדם למלחמת יום הכיפורים: "ההנהגה כשלה בהערכת האיום ובפעולה הדרושה כדי לסכלו בעוד מועד. נראה היה שאנו נאבקים על עצם קיומו של הבית השלישי. ללא היסוס, התגייסו אנשי המילואים והצטרפו לחיילים בחזית. הם הבינו היטב שגורלה של ישראל תלוי בכל אחד ואחד. כושר העמידה נחוץ גם היום. איננו יכולים להסתפק בזה. חובתה של הנהגת העם להיות מפוכחת. עליה לראות בשלמות את המרחב האסטרטגי, עליה להיות ערוכה תמיד בזמן לפעמים עליה לעשות את הבחירה הקשה בין רע לרע יותר, ועליה להבטיח את קיומה של ישראל. לא כושר ההגנה אלא גם כוח המחץ של ההתקפה. זהו הבסיס האמתי של ההרתעה שלנו ובסופו של דבר זהו הבסיס האמתי של הקיום שלנו".

"חתמנו הסכם עם מצרים וירדן ואנו מנסים להשיג הסכם עם הפלסטינים", הוסיף נתניהו. "כל זה לא היה קורה ללא כושר ההרתעה שלנו. מולנו ניצבים איומים חדשים – טילים, סייבר, נשק להשמדה המונית. "אנו מקווים שההבנות שהושגו בין ארה"ב לרוסיה בעניין הנשק הכימי הסורי יישאו תוצאות, ואכן ההבנות הללו ייבחנו במבחן התוצאה - השמדתם המלאה של כל מאגרי הנשק הכימי שהמשטר הסורי השתמש בו נגד האזרחים שלו. מבחן התוצאה חל גם על המאמצים המדיניים של הקהילה הבינלאומית לעצור את התחמשותה הגרעינית של איראן. גם כאן לא המילים יקבעו אלא המעשים והתוצאות. בכל מקרה, ישראל חייבת להיות ערוכה ומוכנה להגן על עצמה, בכוחות עצמה, מול כל איום והיכולת הזאת והנכונות הזאת, חשובה היום יותר מתמיד".

טקס הזיכרון הממלכתי למלחמת יום הכיפורים, ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
יו"ר הכנסת אדלשטיין, הנשיא פרס, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון ונשיא העליון גרוניס/נועם מושקוביץ

שר הביטחון, משה יעלון, אמר כי מהמלחמה נלמדו לקחים חשובים מאין כמותם – "להקפיד להשמיע ולשמוע דעות שונות, להקפיד על יושרה וביטחון, לזכור את הסכנה שבחוסר צניעות ולא לקבל דבר כמובן מאליו. חובתנו כמקבלי החלטות לעולם לא לזלזל באויב". לדבריו, המזרח התיכון חווה בשנים האחרונות טלטלות היסטוריות שאת סופן איננו רואים. "המשטר באיראן ממשיך להיות מעורב בכל סכסוך באזור. הטרור מסיני מציב אתגר משמעותי. בסוריה נמשכת מלחמת האזרחים הקטלנית – בנשק קונבנציונלי וכימי. אנו מקווים למימוש הכוונה לפרק את סוריה מהנשק הכימי. על העולם להפגין נחישות".

טקס הזיכרון הממלכתי למלחמת יום הכיפורים, ספטמבר 2013. נועם מושקוביץ
מפכ"ל המשטרה, יוחנן דנינו, והרמטכ"ל, בני גנץ/נועם מושקוביץ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully