וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לו יהי? לא יהיה

דן מרגלית

15.9.2013 / 8:17

יום הכיפורים עבר אתמול בזמזום שירה של נעמי שמר "לו יהי", שנחשב להמנון המלחמה ההיא. באותה יממה חתמו ארה"ב ורוסיה על הסכם לפירוק סוריה מנשקה הכימי, והמעשה הראוי הוא לתרגם את "לו יהי" לאנגלית. אולי גם לערבית ולרוסית.

בשאר אסד ימסור בתוך שבוע את רשימת המצאי של כל סוגי הנשק הכימי שברשותו? לו יהי. יעביר את מפת האתרים שבהם פיזר את הנשק הכימי בחודשים האחרונים, כ?50 במספר? לו יהי. פקחי האו"ם יגיעו בנובמבר (מדוע לא השבוע?) לסוריה ויאספו את כל הנשק הכימי המצוי בשטחה, ויהרסו עד יוני 2014 את המתקנים שבהם ייצרו אסד ומרעיו את החומרים האסורים? לו יהי. לו יהי? לא יהיה. בין אופטימיים לנצח לבין פסימיסטים לעד אני נוטה לפי שעה אל ה"חשדהו" ולא אל ה"כבדהו", אבל משאלת הלב היא כמובן - לו יהי.

הלקח הראשוני כבר הוסק בוושינגטון

הלקח הראשוני כבר הוסק אתמול בוושינגטון. רוסיה לא היתה ניאותה לחתום על הסכם זה אפילו אם היא יודעת מראש כי הוא בבחינת זריית חול בעיני המערב בלבד - אלמלא התקיים איום להפעיל כוח נגד ממשלת הלקוח שלה בסוריה. כל המבקש להימנע מפתיחה באש חייב להבין אחת ולתמיד כי השגת מטרתו מותנית בנכונות כנה וממשית לפתוח באש.

אך מה אם ההסכם לא יהיה שווה את שני הדפים עליו נכתב? יתקיים דיון במועצת הביטחון, אבל רוסיה (וסין) לא התחייבו להטיל סנקציות על אסד, וארה"ב נגררת אחרי ההצלחה על הנייר כדי ליצור את הרושם כי דיון באו"ם הוא מחסום מפני הפרת ההסכם על ידי הממשלה בדמשק. לא כן, זה שטח אפור, נושא מעורפל. היום יגיע ג'ון קרי לירושלים להסביר לבנימין נתניהו את מהות ההסכם. מן הראוי שיודה לראש הממשלה על התגייסותו לסייע לנשיא ברק אובאמה בשעותיו הקשות על גבעת הקפיטול. אובאמה חייב לו משהו. לא ברור אם הוא נמנה עם מי שפורע את חובותיו.

בפועל, אם יתגשם ה"לו יהי" ולא ה"לא יהיה" ישתפר מאוד מצבה האסטרטגי של ישראל וייחלש ציר הרשע המוביל מטהרן דרך דמשק לביירות עם רוח גבית ממוסקבה, אבל הטבח בשכנה הצפונית לא ייתם. ברור שהמורדים מאוכזבים, הם קיוו כי אובאמה יפיל את משטר אסד. התמורה שהוא מעניק בעבור ההסכם היא בפועל השלמה עם זכותו של אסד להמשיך ללחום על חייו המדיניים והאישיים.

למרות שמימוש ההסכם ייטול מאסד נשק אסטרטגי, הוא גם מעניק לו הזדמנות איתנה לשמר את שלטונו. שכן יש בהסכם כזה כדי לרפות את ידי המורדים ולדלל את שורותיהם ולהחליש את נחישותם להילחם. אף על פי כן יהיה נכון לברך עליו אם בניגוד לתחזית הפסימית הוא גם יתממש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully