וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גורם ביטחוני: "גם אנחנו מעבירים לארה"ב חומר חשאי גולמי"

12.9.2013 / 0:01

גורמים במערכת הביטחון התייחסו לדיווח שלפיו יחידת 8200 מקבלת מארה"ב חומרי מודיעין, והסבירו כי מדובר בפעולה הדדית שעוזרת "לבנות תמונה מלאה. שיתוף הפעולה טוב מתמיד"

עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

במערכת הביטחון הישראלית לא נרשמה אמש (רביעי) התרגשות מיוחדת מהדיווח ב"גרדיאן" הבריטי, שלפיו הסוכנות לביטחון לאומי של ארצות הברית (ה-NSA) מעבירה לישראל חומרי גלם מודיעיניים בעלי ערך רב שנוגע לאזרחים אמריקנים. "גם אנחנו מעבירים להם חומרי גלם מודיעיניים כדי לבנות תמונה מלאה", סיפר גורם ביטחוני לוואלה! חדשות. לדבריו, "למזרח התיכון חוקי משלו ואנחנו מסייעים להם רבות בהשלמת הפאזל, מדובר בתהליך הדדי לחלוטין. המסמך נשען על מסמך שהדליף אדוארד סנודן, אנליסט לשעבר ב-NSA.

מסמכי סנודן: ממשל אובמה מעביר ל-8200 מידע חשאי על אמריקנים

"מאז אסון התאומים נפלו החומות בין המדינת ונבנתה ההבנה שבטרור נלחמים יחד, וככל שנחליף יותר מידע מודיעיני כך נהפוך את המלחמה בו לאפקטיבית יותר", אמר הגורם. לדבריו, שיתוף הפעולה המודיעיני הוא יוצא דופן בהיקפו ובחשיבותו, וכמה שלא נפליג בשבחים כלפי האמריקנים - זה לא יספיק". עם זאת, הוא ציין כי ישראל מהווה מגדלור מודיעיני במזרח התיכון - הן בבשיטותיה והן באיכותה, בדגש על תהליכים שבוצעו באמ"ן בשנתיים האחרונות בראשות ראש אגף המודיעין אלוף אביב כוכבי.

"האמריקנים נכשלו בהימור על האחים המוסלמים"

"ללא המודיעין הישראלי, המודיעין האמריקני לא תמיד יידע כיצד לנווט את הספינה שנקראת המזרח התיכון. לא צריך להיות חכם גדול כדי להבין שההימור שלהם על האחים המוסלמים נכשל, וכך גם הניסיון לכפות פיוס בין ראש הממשלה נתניהו למקבילו הטורקי רג'פ טייפ ארדואן", אמר, והדגיש: "למזרח התיכון חוקים משלו, ואנחנו מסייעים להם".

קצין לשעבר במודיעין הישראלי דחה בשיחה עם וואלה! חדשות את הציטוט של גורם בכיר ב-NSA, שלפיו ישראל דורגה כמדינה השלישית בתוקפנותה מבחינת ריגול מודיעיני נגד ארצות הברית. "אמ"ן לא עוסק באיסוף מודיעיני בארה"ב, נקודה. זה לא קורה, זה קשקוש. כנראה שמישהו מנסה להפיץ שקרים נגד ישראל בזדון", אמר. עם זאת, גורמים אחרים במערכת הביטחון דיברו אחרת לאחר הפרסום ב"גרדיאן". גורם ביטחוני בכיר לשעבר, אמר כי "האמריקנים תמיד חושדים שאנחנו אוספים מידע מודיעיני על אדמתם ונגדם, ומעת לעת הם עושים שרירים. החשד הבסיסי שלהם הוא שאנחו אוספים נגדם מודיעין שקשור בפיתוח טכנולוגיות".

שגרירות ארצות הברית בתל אביב. אוגוסט 2013. רויטרס
"הם תמיד חושדים". שגרירות ארה"ב בתל אביב/רויטרס

"הם חושדים תמיד, גם אם המחשב הנייד שלהם נלקח מהם בנמל התעופה בן גוריון לצורך בדיקה שגרתית, הם משוכנעים שיש מישהו שמעתיק ממנו את בסיס הנתונים. זה הרי הזוי", אמר הבכיר לשעבר. ראוי לציין כי במדינת ישראל פועלים גופי מודיעין רבים שמתבוניים על הפעילות האמריקנית - בדגש על המישור המדיני - ומנסים להעריך מהליכים עתידיים באזור. לשם כך, מתבצעת אבחנה בין איסוף מודיעין על בסיס יעדים קבועים לצין הצצות לשם הערכה מדינית. בפועל, טוענים בכירים במערכת הביטחון, שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות מעולם לא היה טוב יותר.

(עדכון ראשון: 22:05)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully