וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליקוי מאורות בבית הלבן

פרופ' אברהם בן צבי

11.9.2013 / 8:35

דבר מוזר קרה לאובאמה לאחר שהחל במתקפה תקשורתית ופוליטית מאסיבית, שנועדה לגייס את תמיכת הציבור והקונגרס במהלך הענישה כלפי דמשק. ככל שהבליץ התעצם והתגבר, כך התברר שאחוז המתנגדים לאופציה הצבאית עולה בהתמדה.

בעוד לפני כעשרה ימים, רגע לפני שהנשיא נרתע מפני עשיית שימוש חוקי ולגיטימי בסמכותו, הגיע שיעור התמיכה הציבורית בתקיפה לכ?50 אחוזים - כעת רק כ?35 אחוזים מבכרים פעולה צבאית כלשהי. לפנינו, אפוא, דוגמה אקטואלית לביטוי "ככה לא בונים חומה (תומכת)".

אובמה בנאום לאומה: ניתן סיכוי למו"מ מול סוריה. רויטרס
אובמה/רויטרס

ואכן, ההסתערות על דעת הקהל ועל בית המחוקקים, בכל הערוצים ובכל סוגי הארטילריה, מעידה דווקא על חולשה רבתי ועל אובדן הדרך. שכן, לאחר שנתקף בשיתוק ברגע האמת מנסה אובאמה כעת לחפות על חולשתו התהומית ברעש רקע מחריש אוזניים, שרק מחריף את תחושת ההחמצה ואת היעדר המנהיגות. כשם שנאום רהוט אחד (שהושמע בליל יום שלישי) אינו מסוגל באבחה אחת ליצור מציאות חדשה ובכך לנטרל הלכי רוח רווחים, כך גם אין בכוחה של מתקפת הסרק התקשורתית הנוכחית לטשטש עובדת יסוד מרכזית - דעת הקהל האמריקנית אינה רואה במתרחש בסוריה עילה להתערבות אמריקנית כלשהי.

חברי הקונגרס, ששבו לוושינגטון בראשית השבוע מן הפגרה, קלטו מבוחריהם מסר בהיר, צלול וחד?משמעי. בהתאם למסר זה, הקטל הכימי בפאתי דמשק אינו מאיים ישירות על הביטחון הלאומי האמריקני. לעומת זאת, כל תגובה אמריקנית טומנת בחובה את סכנות ההסלמה וההסתבכות, ובתודעה הציבורית עדיין צרוב זיכרון שתי המלחמות בעיראק (שלא לדבר על המלחמה שטרם הסתיימה באפגניסטן). יתרה מזו, אמריקה, המציינת היום תריסר שנים לפיגוע במגדלי התאומים, רואה במורדים הסורים את יורשיו של הארכי?מחבל אוסאמה בן לאדן ואינה מוכנה לתת גיבוי לפעולה כלשהי שתחזק את מעמדם.

הבית הלבן, שהחמיץ את חלון ההזדמנויות לפעולה בשל חולשת הדעת, מבזבז עתה תחמושת פוליטית יקרה כדי לשכנע יריבים וידידים לתמוך באסטרטגיה חסרת סיכוי ותוחלת כמעט. זאת, כאשר בד בבד עם הנסיבות הפנימיות הבעייתיות, מצליח נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, ליהנות מן ההפקר ולתפוס את מרכז הבמה כמתווך, המסוגל לשלוף מן הכובע את הנוסחה הגואלת ל"יישובו" של המשבר. פוטין מפקיע מידיו של ההגמון האמריקני את השליטה כשחקן ציר ומתווך?על במערכת.

כך חולפת תהילת עולם, ומבחינתה של ישראל, ההשלכות מקריסת מערכות זו, בייחוד בחזית האיראנית, הן חמורות. יתרה מזו, שילובו של איפ"אק במאבק על קולו של הקונגרס עלול אף הוא להתברר כמשגה חמור. לא זו בלבד שהדבר שואב את ישראל לעין הסערה התקשורתית ומקשה עליה להמשיך במדיניות "הפרופיל הנמוך" שאותה נקטה עד כה, אלא שמעורבות זו עלולה לעורר שדים מן העבר הלא רחוק. במהלך מלחמת עיראק השנייה הואשמה ישראל, על לא עוול בכפה, כאילו דחפה (באמצעות הניצים הניאו?קונסרבטיבים) את ממשל בוש הבן למתקפה. הצעד הנוכחי עלול הפעם להעניק מנוף ליריביה של ישראל בבירה האמריקנית לניגוחה, ובכך להביא לשחיקה בתשתית היחסים בין המדינות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully