וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחוסר ראיות": נסגרה חקירת הרג פלסטיני בבילעין

יהושע בריינר

10.9.2013 / 18:12

הפרקליט הצבאי הראשי החליט לסגור את תיק החקירה בנוגע לנסיבות מותו של באסם אבו רחמה, שנפגע מרימון גז במהלך הפגנה ב-2009. "אי אפשר להסיק שהירי בוצע שלא על פי הפקודות"

צפו ברגעי הפגיעה באבו רחמה, אפריל 2009

ארבע שנים וחצי לאחר המקרה הקשה, החליט הפרקליט הצבאי הראשי, אלוף דני עפרוני, לסגור את תיק החקירה בנוגע לנסיבות הריגתו של תושב הכפר בילעין, באסם אבו רחמה, מחוסר ראיות. אבו רחמה נפגע מרימון גז במהלך הפגנה נגד גדר ההפרדה בבילעין באפריל 2009. הוא נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים ברמאללה, שם מת מפצעיו. לאחר שהתברר כי זריקת הרימון נעשתה בניגוד להוראות, הוחלט לפתוח בחקירה במשטרה הצבאית החוקרת – אותה החליט הפצ"ר לסיים.

הפצ"ר קיבל את ההחלטה בסוף חודש יולי האחרון, והיא נמסרה רק לאחרונה לבג"ץ במסגרת הודעה מעדכנת של פרקליטות המדינה בעתירה שהוגשה על ידי אמו של אבו רחמה, סובחייה, יחד עם מועצת הכפר בילעין והארגונים "בצלם" ו"יש דין". על פי ההודעה, במהלך החקירה גבו חוקרי מצ"ח עדויות ממפקדי צה"ל שהיו בזירת האירוע וכן צפו וניתוח את סרטוני הווידאו שתיעדו את פגיעת רימון הגז באבו רחמה מכמה זוויות שונות. לבסוף, כך נכתב, החליטו בפרקליטות, יחד עם אלוף עפרוני, לסגור התיק לאחר ש"נמצא כי אין די ראיות במידה הנדרשת לפלילים לנקיטת הליכים משפטיים נגד מי מהחיילים המעורבים באירוע".

בהודעה נמסר עוד כי לאור הרגישות בתיק, נבחנו ממצאי החקירה גם על ידי המשנה לפרקליט המדינה לשעבר, עורך הדין יהושע למברגר, וכי גם הוא – יחד עם משפטנים נוספים – הגיעו למסקנה כי אין תשתית ראייתית המספיקה להעמדה לדין פלילי. "חומר הראיות אינו מאפשר להסיק כי הירי בוצע שלא על פי הפקודות", נכתב בחוות דעת המשנה לפרקליט המדינה.

"המשטרה נכשלה בפענוח הגורמים שהביאו למוות"

סיפורו של אבו רחמה תועד בסרט "חמש מלמות שבורות" אשר היה מועמד לאוסקר. לפני כחצי שנה עתרה סובחייה אבו רחמה לבג"ץ בדרישה שבית המשפט יחייב את הפצ"ר להעמיד לדין את כל מי שיש לו אחריות למות בנה. לטענת בני המשפחה, אבו רחמה נהרג מירי של חיילי צה"ל כאשר הוא לא נהג באלימות ולא סיכן את החיילים בכל דרך. בעתירה, שהוגשה על ידי עורכי הדין אמילי שפר ומיכאל ספרד נטען כי "ההימנעות מקבלת החלטה בתיק הינה בלתי סבירה באופן קיצוני ומדובר במחדל מסוכן משום שאי קבלת ההחלטה מבהירה לחיילי צה"ל ומג"ב כי גם אם יירו ויהרגו מפגינים לא יישאו באחריות פלילית".

עו"ד אמילי שפר מהצוות המשפטי של "יש דין" אמרה בתגובה כי החלטת הפצ"ר "אינה מתקבלת על הדעת, במיוחד לנוכח חוות הדעת של המומחים שקבעה כי הירי בוצע בכינון ישיר ומטווח קרוב". לדבריה, "אף ששלושה סרטוני וידאו תיעדו את הריגתו של באסם, מצ"ח והמשטרה נכשלו בפענוח הגורמים למותו של מפגין לא חמוש. התנהלות גורמי אכיפת החוק בתיק זה היא הוכחה נוספת לאוזלת היד של הרשויות במקרים בהם הנפגעים הם פלסטינים ומעבר לכך אף נראה, כי לא קיים רצון להגיע לחקר האמת ולהבאת האשמים לדין אפילו במקרים קיצוניים כמו זה, בהם קיימות ראיות חותכות וברורות. משפחתו של באסם, יחד עם הארגונים בצלם ויש דין, תמשיך להיאבק עד להבאת האשמים במותו לדין".

עו"ד יעל שטיין, מנהלת המחקר של בצלם אמרה בתגובה כי "הסחבת הבלתי נסבלת שבה נקטו הרשויות בפרשה, והעובדה שהחלטת הפצ"ר התקבלה רק בעקבות עתירה לבג"ץ, מבהירה שוב כי על הפרקליטות הצבאית ליישם לאלתר את המלצות ועדת טירקל. בין השאר יש לקבוע לוחות זמנים מוגדרים וקצרים לכל שלבי החקירה, ולוודא שהודעות הגורמים החוקרים על החלטות שהתקבלו יכללו את הנימוקים להן, באופן שיאפשר הגשת ערר אפקטיבי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "בתום חקירה ממושכת וסבוכה, ולאחר בחינת כלל חומר הראיות, החליט הפרקליט הצבאי הראשי כי אין די ראיות, במידה הנדרשת בפלילים, לצורך נקיטת הליכים משפטיים נגד מי מהחיילים המעורבים באירוע בו נגרם מותו של באסם אבו רחמה. כמו כן, הוחלט כי חומר הראיות אינו מאפשר להסיק כי הירי בוצע שלא על פי הפקודות. עדכון על אודות החלטה זו הועבר לבג"ץ ולבאי כוח משפחת המנוח".

עוד בפרשה
ב-2010: הפצ”ר הורה לחקור הירי ממנו נהרג פלסטיני בבילעין
לאחר הירי: גורם בצה”ל - ”הירי בבילעין - בניגוד לנהלים”

לפניות לכתב יהושע בריינר: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully