וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עובדים על המערב בעיניים

דן מרגלית

10.9.2013 / 7:34

לפארסה שכמעט הדליקה את כל המזה"ת, ומעבר לגבולותיו, יש כמו בפרדוקס יותר משתי מחציות של כוס. יש לה שלוש.

המחצית המלאה (עדיין בהכנה) מובנת מאליה: ציר הרשע רחש אמון לאיומי ברק אובאמה. זה הישג לנשיא האמריקני. במוסקבה, בטהרן ובדמשק הגיעו למסקנה שאין לו ברירה אלא לתקוף את בשאר אסד. עם הסנאט ובית הנבחרים או בלעדיהם - בסופו של דבר האמריקנים פטריוטים יותר מכפי שמקובל לחשוב, ולא יביסו אותו במו ידיהם.

"פצצת אטום לעניים"

הנשק הכימי הוא "פצצת האטום לעניים" שפיתח השלטון לבית אסד. אם אכן יימצא מנגנון אשר ייטול מסוריה נשק זה המצוי במאגרי ענק, זה יהיה שינוי אסטרטגי במצבה. היא תיחלש לבלי הכר עוד בטרם הסתיימה בה מלחמת האזרחים. הממשל ייחס זאת לנחישותו של אובאמה.

ממילא הקרבות יימשכו. אך המורדים יקבלו חסינות מפני הנשק הכימי. סיכוייהם שופרו, בעיקר אם אובאמה יגדיל את הסיוע שהוא מעניק להם במלחמה המתעצמת. הוא גם יוכל לטעון כי הגיע להישג חשוב בלי לירות טיל טומהוק בודד. ג'ון קרי יתהלך במדינות המזה"ת ויסביר להן שאמריקה איתנה. לפחות, יאמר, לא הוכח כי אינה כזאת.

לפי זה, לאיראן יש סיבה לדאוג גם אם ההישענות על אובאמה בנושאים כאלה פריכה. המחצית הריקה (כבר מעובדת) שקופה: ולדימיר פוטין התחזק. יש ממש בטיעונו כי אין הסדר במזה"ת בלעדיו. לשימת ליבם של מנהלי המו"מ הישראלי?פלשתיני.

גם אם אמריקה יצאה בעור שיניה - התנהלות הממשל היתה כושלת. הוא לא עמד על דעתו בשום עניין, הניח לזבי החוטם ברחבי העולם לעלוב בו ולהלום בו, ובעיקר איבד את האמון כאילו המדינות הנאורות יכולות לחסות בצל המטרייה האמריקנית.

נכון שאסד איבד נשק אסטרטגי, אבל אם כבר הושג הסכם הוא מעניק מין לגיטימציה למעורבות הרוסית והאיראנית במלחמה, וזה מבהיר כי נפילת המשטר בדמשק אינה קרובה.

אם אובאמה נוהג בהססנות כזאת מול סוריה - אין לאייתוללות בטהרן סיבה לדאוג. זו התובנה העיקרית והנוקבת. המחצית השלישית (היא תמיד ספקולטיבית): הרוסים והאיראנים והסורים עובדים על המערב בעיניים. כפי שהאיראנים היתלו בפקחים שחיטטו במיזם הגרעין שלהם.

ברגע שבו יירד המתח תתחיל הסחבת. הסורים בסיוע רוסי יצמצמו את הפיקוח ולא תהיה בקרה של ממש. הם יסתירו חלק מהנשק הכימי או ינסו להעבירו לחיזבאללה (ישראל חייבת להבהיר כי תבלום זאת בכל מחיר. דמם בראשם).

ארה"ב שתתרגל למצב החדש; אובאמה שלכאורה ישפר את מעמדו בדעת הקהל בארצו; וכל מדינות המערב, שבפועל לא אכפת להן כאשר מתבצע טבח כה אכזרי בדמשק - מה גם שלא יתחדש בקרוב - יגיעו להישג שמשמעותו דלילה.

על הנייר הכל ייראה תקין. בעיקר על הנייר. נכון לאמש המצב נזיל ומתאפיין באי ודאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully