וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלטות "הבור" נחשפות: "עוד מטוסים להציל את הגולן"

10.9.2013 / 17:00

ביומה השני של מלחמת יום כיפור החליטו בכירי מערכת הביטחון לסטות מהתכנית לנטרול מערכות הנ"מ בסיני - כדי לבלום את הסורים בגולן: "אין מי שיעצור אותם עד תל אביב"

צילום: דו"צ, עריכה: מיכאל ברגמן, יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

התאריך הוא 7.10.73 - יומה השני של מלחמת יום הכיפורים. ישראל מתחילה להבין את גודל המתקפה עליה מצפון ומדרום, ושעות הבוקר המוקדמות מזמנות את אחד הרגעים הקריטיים שידע צה"ל. הכוחות הלוחמים ברמת הגולן זקוקים נואשות לסיוע אווירי, ובפני בכירי הצבא עומדת הדילמה אם להעביר לצפון את הסיוע האווירי מהחזית הדרומית. בהקלטות שחושף לראשונה ארכיון צה"ל במשרד הביטחון מבור חיל האוויר במהלך המלחמה, מתאפשרת ההאזנה לדיונים ולקבלת ההחלטות בשעות הגורליות.

דיין, דדו ובר לב בחמ"ל. דובר צה"ל
ההחלטה שהכריעה את המלחמה. דיין, דדו ובר-לב/דובר צה"ל

בהקלטות נשמעת הצמרת הביטחונית שניהלה את המלחמה: שר הביטחון משה דיין, הרמטכ"ל דוד (דדו) אלעזר ומפקד חיל האוויר, בני פלד. השלושה מקבלים החלטה בזמן אמת - הכוחות בחזית הדרומית יעזבו את תעלת סואץ וימריאו לסייע בלחימה הקשה ברמת הגולן. הרמטכ"ל מעודד את מפקד חיל האוויר, שר הביטחון עורך סקירה של הכוחות ומפקד חיל האוויר מחדיר בחייליו את האמונה שהמטרה בהישג יד.

כיוון שצבאות מצרים וסוריה תקפו בו-זמנית - מדרום וצפון, בהתאמה - ההחלטה עם פרוץ המלחמה הייתה לרכז את כוחות התקיפה האווירית בחזית הדרומית, כיוון שלא ניתן היה לפצלם. הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר מורים על יציאה למבצע "תגר", שנועד להשמיד את סוללות הטילים בתעלת סואץ. אלא שבעיצומו של המבצע, התבהר מצבם של הכוחות ברמת הגולן, שנכשלו בבלימת הצבא הסורי. בשעה 5:00 החל הרמטכ"ל לגבש את הסיוע לכוחות בצפון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

"אם לא נעצור אותם עכשיו הם יגיעו לעמק הירדן"

"אתם, יש לכם קשר טוב עם פיקוד צפון, לא?", שואל דדו. "לא", עונה הקול מהעבר השני. "אז תתחברו איתם, צריך לעזור להם כי אצלם המצב לא טוב". מפקד חיל האוויר נשאל לגבי התחזית והעננות בתעלה, שמקשה על סיום המבצע וחיסול סוללות הטילים של הצבא המצרי. "אם יתברר לי שלא נוכל לעשות את מטס הטילים, אני אפנה את הכוח הזה למקום אחר", עונה מפקד חיל האוויר לרמטכ"ל.

טנקים ברמת הגולן במלחמת יום הכיפורים. באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, דובר צה"ל, דובר צה"ל
"צריך לעזור להם, אצלם המצב לא טוב", אמר הרמטכ"ל למפקד חיל האוויר. טנק ברמת הגולן/דובר צה"ל, באדיבות ארכיון צה"ל במשרד הביטחון, דובר צה"ל

בסביבות השעה 8:00 בבוקר משוחח האלוף פלד עם שר הביטחון. הוא מתאר לדיין את המצב הקשה ברמת הגולן: "חבר'ה, על ציר רפיד, טנקים סוריים. אין אף טנק שלנו שעומד נגדם. אם לא נעצור אותם הם יגיעו לעמק הירדן". מפקד חיל האוויר ממשיך, ומדגיש: "אז עכשיו, אומר השר שרק חיל האוויר יכול לעצור אותם. אני מבקש שתתחילו להזרים כוחות לשם. קדימה, נו!".

כשעה לאחר מכן, משוחח פלד עם הרמטכ"ל ששואל מתי ניתן יהיה להעביר את המטוסים צפונה. פלד עונה שיצטרך להחליט אם לוותר על חלק מהכוחות, אבל הרמטכ"ל מדגיש: "בכוחות קטנים אני חושב שלא נכריע את הכף. מה שיכול להכריע את הכף ברמת הגולן זה דוגמן (שם הפעולה - א.ב) ולאחר מכן פעולה מסיבית. זה יכול למחוץ את הצבא הסורי". פלד עונה כי הדבר ייקח ארבע שעות, ומציע לרמטכ"ל להקצות חלק מהטייסת שחוזרת מהמטס תופנה לצפון. דדו מעדיף להמתין כמה שעות ולתקוף בצפון בכוח אווירי מלא. "בואו נעשה את שני הדברים", הוא מורה. "זה מאושר כבר, קדימה", עונה לו פלד.

דיין: "זו ההגנה של ארץ ישראל, זה מה שמציל אותנו. לולא אתם.."

בשעה 11:00 מגיע שר הביטחון דיין לבור חיל האוויר. "חיל האוויר הציל ציר אחד שהיה קריטי, הציר של רפיד, אבל הסורים לוחצים בצירים אחרים". בהמשך הוסיף דיין: "טליק כתב ספר, שאי אפשר במטוסים לדפוק טנקים. אז הם לא קראו את הספר". "זו ההגנה של ארץ ישראל", המשיך דיין, זה מה שמציל אותנו. לולא אתם...".

השעה היא 16:00, ומפקד חיל האוויר ערוך לסיים את המשימה. הוא חושש שאם פעולת הנגד תיכשל: "אין בין התעלה ותל אביב משהו שיעצור", ומודע למצב רוחם הקשה של החיילים בשטח.

"כדי להפר את הפסימיות, אנחנו צריכים להשמיד את הגשרים על התעלה בכל מחיר, זה ברור לכם? זה הדבר הקריטי. אם אני יכול להודיע לחיילים שאין גשרים בתעלה, אז הם יתעודדו קצת. הם רצו ללכת ולייצב קו כאן, איפה שסוללות הטילים שלנו ולהחזיק, ולגשת אחר כך ולעשות משא ומתן? אני לא מוכן לזה", אמר פלד. "אז קדימה, אני רוצה להרוס את הגשרים וזה לא קשה. זה יעלה קצת מטוסים אבל צריך לעשות את זה, שמעתם? עכשיו אני עוזב אתכם, תעשו את זה", חתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully